دوشنبه ۶ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1990

پزشکان چینی دیسک‌های بین مهره‌های ستون فقرات گردنی را با موفقیت به پنج بیمار پیوند زدند.

پیوند موفقیت‌آمیز دیسک بین‌مهره‌ای در چین

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز این شیوه می‌توانند به یک گزینه درمانی برای مبتلایان به بیماری تحلیل‌رفتگی دیسک‌های بین‌مهره‌ای (DDD) بدل شود.

این دیسک‌های نرم و انعطاف‌پذیرکه در میان مهره‌های مفصل‌شده قرار می‌گیرند، با افزایش سن دچار تحلیل‌رفتگی، خشکی و عدم اتعطاف‌پذیری می‌شوند و به آسانی صدمه می‌بینند.

دیسک‌های بین‌مهره‌ای به عنوان جذب‌کننده ضربات وارد بر ستون فقرات عمل می‌کنند، و به آن اجازه می‌دهندخم و راست شود و بچرخد، اما بیرون‌زدگی آنها از محل طبیعی آنها بر روی ریشه‌های عصبی فشار می‌آورد و کارکرد آنها را مختل می‌کند، و در نتیجه به بیحسی و درد درد ساق پا یا بازو منجر می‌شود.

پژوهشگران چینی که نتیجه کار خود را در آخرین شماره نشریه لانست منتشر کرده‌اند می‌گویند دیسک‌های به دست آمده از سه اهداکننده مونث را که به در حوادث درگذشته بودند را در فاصله ماه مارس 200 تا ژانویه 2001 به ستون فقرات گردنی پنج بیمار پیوند زده‌اند.

به گفته پروفسور کیت لوک رئیس بخش ارتوپدی دانشگاه هنگ کنگ این اولین بار در جهان است که دیسک بین‌مهره‌ای انسان پیوند زده می‌شود.

بیماران دریافت‌کننده پیوند برای پنج سال تحت نظر قرار داشته‌اند.

این پژوهشگران در مقاله خود می‌نویسند: " علائم و شکایات عصبی همه بیماران پس از انجام عمل پیوند بهبود پیدا کرد... هیچکدام از بیماران از آن پس درد گردن هنگام استراحت یا حرکت نداشت."

کارشناسان مستقل در همین شماره نشریه لانست می‌نویسند پیوند دیسک‌های بین‌مهره‌ای ممکن است در آینده به یک گزینه درمانی جایگزین برای روش‌های معمول فعلی مانند اتصال مهره‌های ستون فقرات و جاگذاری دیسک‌های مصنوعی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha