بر اساس آخرین آمار سالانه بین 200 تا 300 نفر بر اثر مسمومیت «مونوکسید کربن» در سراسر ایران جان خود را از دست می دهند.

مرگ سالانه 200 تا 300 نفر در اثر استشمام گاز منوکسید کربن

سلامت نیوز: بر اساس آخرین آمار سالانه بین 200 تا 300 نفر بر اثر مسمومیت «مونوکسید کربن» در سراسر ایران جان خود را از دست می دهند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ابتکار نوشت: امسال سرما در برگریزان پاییز خود نمایی کرده و در بی‌سابقه ترین حالت خود با آغاز سومین ماه از فصل سوم سال بر تن ایران زمین لباس سپید پوشانده است. با شروع فصل سرما وسایل سرمایشی از خانه ها رخ بسته و جای خود را به سیستم های گرمایشی داده اند. در گذشته‌های دور بخاری های هیزمی، کرسی ها و پس از آن و با روی کار آمدن نفت، بخاری های نفتی و در ادامه آن در دو ده اخیر سیستم های گازی مورد استفاده قرار گرفت. در این بین استفاده ناصحیح از سیستم های گرمایشی باعث شده است تا انسان های زیادی در اثر عدم توجه به رعایت نکات ایمنی جان خود را در یک خواب به ابدیت بسپارند. بر اساس آخرین آمار سالانه بین 200 تا 300 نفر بر اثر مسمومیت «مونوکسید کربن» در سراسر ایران جان خود را از دست می دهند.


193 فوت در پنج ماه نخست امسال!
شب یکشنبه در یک حسینیه در یکی از روستاهای شهرستان بابل 17 نفر در اثر استشمام گاز منوکسید کربن مسموم شدند، همچنین مرگ یک جوان 24 ساله در منقطه باغ فیض تهران بر اثر استفاده از آبگرمکن بدون دودکش توسط اورژانس تایید شد. از این دست خبرها روزانه از گوشه و کنار کشور به گوش
می رسد، بر اساس آمار سالانه بیش از 2 هزار نفر در اثر بی دقتی در استفاده از سیستم های گرمایشی دچار مسمومیت می شوند که به مرگ 200 تا 300 نفر منجر می‌شود. در پنج ماه نخست امسال نیز ۱۹۳ مورد یعنی ۹ درصد مرگ ناشی از منوکسید کربن از سازمان پزشکی قانونی کشور به ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم رسیده است و این تعداد نسبت به مشابه سال گذشته (۱۴۱ نفر) رشد ۳۷ درصد داشته است.
از سال ۱۳۹۰ تا پنج ماه نخست ۱۳۹۵، به ترتیب ۹۶۵، ۶۹۷، ۸۲۸، ۶۲۶، ۶۲۶ و ۱۹۳ مورد مرگ ناشی از این گاز کشنده بدون رنگ و بو در کشور گزارش شده است که بالا‌ترین آمار مرگ در سال‌های اخیر مربوط به سال ۱۳۹۰ بوده است.
براساس گفته های یسنا به‌منش، دبیر ستاد مرکزی اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به ایلنا در سال ۱۳۹۱ به گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار مرگ ناشی از منوکسید کربن به ۶۹۷ نفر کاهش پیدا کرد و تعداد مراجعات مسمومیت با منوکسید کربن در مراکز بیمارستانی لقمان حکیم ۷۳ نفر (۵/۰ درصداز کل مراجعات)، بهارلوی تهران ۱۳۲ نفر (۸/۳ درصد)، امام رضای مشهد ۶۳ نفر (۶/۰ درصد)، نور و علی اصغر اصفهان ۲۲ نفر (۶/۰ درصد) و بیمارستان‌های مرجع اهواز همچون گلستان، سینا، رازی و ابوذر ۳۷ نفر (۷/۰ درصد)، گزارش شده است.
به آن قاتل خاموش می‌گویند؛ در اثر ناقص سوختن کربن به وجود می آید. نام علمی‌اش CO است و سالانه حدود 2 هزار نفر در کشور با این گاز مسموم می شوند. این گاز سمی، بی رنگ و بو است و برای همین به قاتل نامرئی نیز شهرت دارد. انسان در اثر استشمام
کربن منوکسید دچار خواب آلودگی می شود. بررسی های علمی نشان داده است که در خون انسان 5 درصد کربن مونوکسید وجود دارد که در اثر افزایش آن به 4 برابر یعنی بالغ بر 20 درصد نتیجه‌ای جز مرگ انسان ندارد. میل ترکیبی کربن مونوکسید با هموگلوبین خون حدود ۳۰۰ برابر بیشتر از میل ترکیب گاز اکسیژن است. از علامت های استشمام گاز منوکسید کربن که فرد مسموم دچار آن می شود می توان به دردهای شکمی، حالت تهوع، خواب آلودگی و سردرد و سرگیجه است و در بین افراد سنین مختلف، نوجوانان و سالمندان بیش از سایرین دچار مسمومیت با این نوع گاز می شوند. به دلیل بی رنگ و بی‌بو بودن این گاز، انسان به هیچ وجه متوجه استشمام آن نمی شود.


استفاده از بخاری های بدون دودکش
بسیاری از افراد بر این باورند که تنها سیستم های گرمایشی از جمله بخاری تنها وسایل‌های است که منجر به تولید منوکسید کربن و نتیجتاً مرگ افراد می شود؛ بر اساس گفته های ملکی، سخنگوی آتش نشانی تهران حتی پکیج ها و آب گرم کن دیواری و اجاق گاز باید دارای تهویه هوا به صورت دائم باشند و میزان Space هوای ورودی با میزان هوای مصرفی در محل باید تطابق داشته باشد. ملکی در یک برنامه رادیویی گفته بود: «هر جا هر وسیله شعله دار روشن است، باید مسیر ورود هوا برای آن در نظر گرفته شود و از باز بودن دود کش های داخل دیوار نیز اطمینان حاصل کنیم. برخی شرکت ها سعی می کنند با بزک کردن اسامی مثل قرار دادن قطعات سرامیکی در بخاری، وانمود کنند که این ها متفاوت هستند. داخل بخاری های بدون دود کش قطعه ای وجود دارد که اخیرا به آن سرامیکی می گویند.»
در بسیاری از ادارات و شرکت ها و مکان هایی که در آن ها رفت و آمد بسیار صورت می گیرد، از بخاری هایی استفاده می شود که به اصطلاح به ان بدون دودکش گفته می شود. گفتنی است استفاده از هر نوع بخاری باعث تولید گاز سمی می شود اما میزان آن بستگی به محیط مورد نظر دارد. براساس گفته های کارشناسان آتش نشانی استفاده از این بخاری ها در میحط های کوچک و یا برای زمانی که فرد به مدت طولانی در آن جا حضور خواهد داشت؛ مانند خواب شبانه خطرناک است.
در کنار مسمومیت های داخل منزل براساس گزارشات بسیاری از رانندگان برای گرم کردن ‌خودرو در فصول سرد سال از گاز پیک‌نیکی استفاده کرده‌اند، که باعث مرگ آن ها شده است. ‌هم چنین حضور در پارکینگ‌های در بسته که در آن اتومبیل با موتور روشن وجود دارد خطر بروز مسمومیت با ‌منوکسید کربن را به همراه دارد. گفتنی است افراد می‌توانند در صورت بروز هر گونه مسمومیت ناشی از منوکسید کربن با شماره های 1490(داخلی 2) و یا با اورژانس کشور با شماره 115 تماس حاصل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha