تهران- رییس مرکز تحقیقات ایدز و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگر برنامه کاهش آسیب برای معتادان تزریقی در کشور ادامه نیابد، شمار مبتلایان به ایدز در میان این معتادان افزایش می یابد و بیماری به همسران آنها هم منتقل می شود.

برنامه کاهش آسیب برای معتادان احیا شود

سلامت نیوز: رییس مرکز تحقیقات ایدز و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگر برنامه کاهش آسیب برای معتادان تزریقی در کشور ادامه نیابد، شمار مبتلایان به ایدز در میان این معتادان افزایش می یابد و بیماری به همسران آنها هم منتقل می شود.


به گزارش سلامت نیز به نقل از ایرنا،دکتر مینو محرز افزود: در آمارهای تجمیعی که از گذشته وجود دارد، فاصله تعداد مبتلایان به ویروس HIV در زنان و مردان زیاد است که دلیل آن همه گیری مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی بود که در برهه ای از زمان با آن روبرو بودیم.


وی بیان کرد: اما در سه سال اخیر به دلیل تغییر الگوی انتقال این ویروس، تعداد مبتلایان به این ویروس در زنان چندین برابر شده است و در حال حاضر در موارد جدید شناسایی شده انتقال این ویروس و بیماری اغلب از راه تماس جنسی است.


محرز بیان کرد: با اجرای برنامه کاهش آسیب برای معتادان تزریقی، تعداد ابتلای معتادان تزریقی به ویروس HIV نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است و امیدواریم این برنامه ادامه پیدا کند؛ چرا که در صورت ادامه پیدا نکردن این برنامه و افزایش مبتلایان به ایدز در معتادان تزریقی، شاهد انتقال این ویروس به همسران افراد معتاد خواهیم بود.

** مقایسه آمار ابتلا به ایدز در ایران با آمار جهانی
محرز افزود: در کشورهای غربی ابتلا به ایدز کنترل شده است، در آفریقا نیز که زمانی ابتلا به ایدز بیداد می کرد، آمار در وضعیت سراشیب و در حال کاهش و یا توقف است، اما در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا آمار ابتلا به ویروسHIV به سرعت رو به افزایش است و هنوز روند ابتلا به ایدز در نمودار رو به بالا است .

**ایدز در ایران
وی تعداد بیماران شناسایی شده در کشور را حدود 32 هزار نفر اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود 2.5 تا 3 برابر این تعداد بیمار در کشور داشته باشیم و تخمین زده می شود حدود 77 هزار مبتلا در کشور وجود داشته باشد.
وی اظهار کرد که تعداد زیادی از این افراد از بیماری خود خبر ندارند و به این دلیل به مراکز مراقبت و درمان هم مراجعه نمی کنند.
وی به راه اندازی کلینیک های مشاوره و درمان این بیماری در کشور هم اشاره کرد و گفت: بیش از 140 کلینیک در کشور راه اندازی شده است که خدمات خود را رایگان ارایه می دهند.


رییس مرکز تحقیقات ایدز با بیان این که درمان و مراقبت از این بیماران نیز رایگان است، افزود: اما مشکل اصلی آگاهی نداشتن مردم از این بیماری است که مانع مراجعه آنان به مراکز درمانی و مراقبتی می شود.


وی بیان کرد: متاسفانه آمار دقیق استانی در این خصوص ارایه نمی شود و به همین دلیل معلوم نیست که آمار مبتلایان در استان ها چه تعداد است. اما براساس شواهد به نظر می رسد این بیماری در تهران بیشتر از سایر مناطق باشد.


دکتر محرز در خصوص شعار امسال روز جهانی ایدز گفت: برنامه سازمان ملل UNAIDS این است که تا سال 2020 ، برنامه 90، 90 ، 90 را در سراسر دنیا اجرا کنیم ، یعنی 90 درصد از افرادی را که مبتلا به ویروس اچ آی وی شده اند کشف کنیم ، 90 درصد را درمان کنیم و 90 درصد جواب به درمان بدهند.
وی یادآور شد: شعار روز جهانی نیز در این جهت است که تشخیص بیشتر دهیم و درمان کنیم.


وی در خصوص اجرای برنامه کاهش آسیب ها در ایران گفت: اجرای این برنامه توسط ایران در دنیا زبانزد شد، اما متاسفانه به دلیل کمبود بودجه، در چند سال اخیر برنامه کاهش آسیب یک مقدار کمرنگ شده و به جای آن طرح استقرار معتادان در اردوگاه مطرح و در حال اجرا است ، این طرح به لحاظ علمی تایید نشده است، در حقیقت لازم است سرمایه گذاری بیشتر بر کاهش آسیب انجام شود و نه بر ایجاد اردوگاه ، دنیا ایدز را با کاهش آسیب کنترل می کند.


به گفته دکتر محرز، در اجرای برنامه کاهش آسیب، کمیته کشوری کاهش آسیب تشکیل و باعث شد آمار ایدز در بین معتادان تزریقی کاهش پیدا کند، در اجرای این طرح از سرنگ مشترک استفاده نمی کردند و نزدیک 2 هزار کلینیک در سراسر دنیا به معتادان متادون می دادند، اما به دلیل کاهش بودجه کم رنگ شده است، در صورتی که در دنیا از این طرح برای جلوگیری از ابتلا به HIV استفاده می شود.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha