هنگامیكه زوج ها از طنز طعنه آمیز ، از یكدیگر انتقاد مى كنند و در حل و فصل مشاجره به شیوه اى بالغانه و آرام شكست مى خورند ؛ آنها شروع به ساختن دیوارى بین خود و همسرشان مى كنند. هر یك از آنها خودشان را پشت دیوار مربوط به خود قائم مى كنند تا طرف مقابل او نتواند به او صدمه و ضربه بزند. این نوع از درگیرى یك ازدواج را ویران مى كند.

پنج راهکار برای مدیریت دعوای زناشویی

سلامت نیوز-*سمانه آروین:هر زن و شوهرى دعوا مىكنند و این طبیعى است.درگیرى سالم در ازدواج مى تواند پیوند زناشوئى را تقویت كند. از سوى دیگر درگیرى ناسالم مى تواند به ازدواج صدمه بزند.

به گزارش سلامت نیوز هنگامیكه زوج ها از طنز طعنه آمیز ، از یكدیگر انتقاد مى كنند و در حل و فصل مشاجره به شیوه اى بالغانه و آرام شكست مى خورند ؛ آنها شروع به ساختن دیوارى بین خود و همسرشان مى كنند. هر یك از آنها خودشان را پشت دیوار مربوط به خود قائم مى كنند تا طرف مقابل او نتواند به او صدمه و ضربه بزند. این نوع از درگیرى یك ازدواج را ویران مى كند.

به عبارتى دیگر، درگیرى سالم به دنبال درك كردن همسر خود و حل و فصل مسائل راهى است كه هر كدام به هم احترام مىگذارند. درك كنید كه درگیرى سالم به معناى تعارض صرف نیست. روزهایى خواهد بود كه شما و همسرتان توپ آتش شلیك مى كنید، اما این به این معنا نیست كه در زندگى مشترك شكست خورده اید.
نه تنها درگیرى سالم در تمام زوج ها وجود دارد بلكه برای یك عمر زندگى عاشقانه با همسرتان ضرورى و حیاتى است.

این پنج روش شما را در مورد اینكه چطور عادلانه مبارزه كنید، راهنمایى مى كند

 تنفس كنید
قدرت خودكنترلى را دست كم نگیرید. به زمانى كه شروع به عصبانى شدن مى كنید فكر كنید، آیا به این علت است كه كسی شما را در ترافیك معطل كرده یا همسرتان لباسهاى زیر کثیفش را براى پنجمین بار در این هفته روى زمین رها كرده  ؟! فشار خون شما افزایش مى یابد، شما احساس مى كنید عضلات شما شروع به تنش مى كند و صداى شما بالا می رود. همه چیز در بدن شما شروع به دفاع كردن از شما مى كند و  شما به همسرتان دربارة رابطه نفرت انگیز تان مشاجره می کنید. شما فکر می کنید که اگر  عصبانى هستید، نباید اجازه بدهید كه در درونتان بماند، درسته؟!اشتباه است!


در اوج عصبانیت ، شما باید یك گام به عقب برگردید و نفس عمیق بكشید، خود را از موقعیت یا بطور فیزیكى و یا ذهنى دور كنید، هنگامیكه كه از عصبانیت داغ كرده اید ممكن است كلماتى بگویید كه بعداً افسوس بخورید. به خودتان زمان بدهید تا كمى آرام شوید. چند ساعتى بعد ؛ارزیابى وضعیت و در نظر داشتن آن عاقلانه ترین راه براى رسیدگى به وضعیت است.


 مراقب كلماتت باش
كلمات  مضرترین سلاح هستند.همانطور كه در قسمت اول اشاره كردیم ، در لحظاتى كه حسابى داغ كرده ایم ممكن است حرفى بزنیم كه بعداً افسوس بخوریم، در زندگی مشترک حتی ممکن است، یك همسر در وسط دعوا همسرش را به طلاق تهدید كند، وقتى شما حرفى می زنید نمى توانید آنرا پس بگیرید، علاوه بر این همسر شما ممكن است همیشه حرفاى آزاردهنده شما را به یاد بیاورد كه این ممكن است به اعتماد و امنیت رابطه شما و همسرتان زیان و آسیب بزند. رضایت آنى به یك عمر درد  نمى ارزد.

آسیب را جبران كنید
اگر زوجى در اواسط یك دعواى تمام نشدنى قرار دارند ، اگر آنرا ادامه بدهند به گردابى غرق شونده، فرو خواهند رفت. لازم است برای جبران آسیب تلاشی انجام شود.

تلاش براى تعمیر زمانى لازم است كه یكى از زوجین متوجه درگیرى و دعواى مخرب شود و انرا به سمت دعواى سالم هدایت كند.
 معذرت خواهى یكى از این تلاش هاى تعمیرى متداول است. تلاش هاى خلاقانه ای هم وجود دارد مانند استفاده از طنز ظریف، تسلیم خواسته یا آرزوى یكدیگر شدن، توقف موقت بحث و تعیین زمان براى برگشت و ادامه بحث زمانیكه هر دو آرام شدند.

با هم سازش كنید
زمانیكه دوج ها با هم دعوا مى كنند، به ندرت درباره موضوعى كه ناراحتشان كرده صحبت مى كنند، چیزى كه زیر این نقاب دعوا پنهان شده هسته اصلى و موضوع دعواست.


 همسری ممكن است در خیلى مواقع احساس بى حرمتى كند، مثل زمانى كه بدون اطلاع او تصمیم گیرى هاى مالى انجام مى شود و یا زمانى كه كه اكثر كارهاى اصلى خانه بر روى شانه یك همسر قرار مى گیرد ، مسئله پول یا كار نیست، مسئله احترام است.


در واقع باید بفهمید،  چه چیز واقعا شما را آزار مى دهد؟)! روانشناس خانواده در این مورد می تواند به شما کمک کند تا احساسات و افکار ناراحت کننده یکدیگر را پیدا کنید)


پس از شناسایی مسئله اصلى ، بهم زمان بدهید تا با هم سازش كنید. یك راه حل اینست كه یك سبد كنار اتاق براى لباس هاى كثیف قرار دهید، جلسات ماهانه براى بودجه خانه داشته باشید، یا كارهاى منزل را به هر نفر اختصاص دهید.

ترمیم كنید
 دعوا مى تواند بطور ذهنى و هیجانى تخیله كننده باشد. ممكن است شما در ساعات و یا روزهاى پس از درگیرى هاى شدید، حساس شوید. این مهمه كه بتوانید درگیرى را ترمیم كنید.

 هیچ چیز بطور خودكار به حالت عادى بر نمى گردد. یك دوره تنظیم مجدد به دنبال آن است. مشغول فعالیت هاى  آرام شوید. به پیاده روى بروید، حمام اب گرم بگیرید، و یا كارى كه ذهن شما را شفاف و احساسات شما را تنظیم مى كند، انجام دهید. مطمئن بشوید كه همسرتان متوجه شده كه شما دیگر عصبانى نیستید، اما به مقدارى زمان نیاز دارید.


دعوا و درگیرى با همسرتان شوخى و سرگرمى نیست، به یاد داشتن این پنج راهنمایى به هر دوى شما یاد خواهد داد كه چطور كمتر و یا منصفانه بر سر اختلافات دعوا كنید .
 
* روانشناس زوج و خانواده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha