یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 200480

یک فوق تخصص آندرولوژی عنوان کرد: شمار مبتلایان به زگیل تناسلی در کشور رو به افزایش است، به همین دلیل افزایش آگاهی مردم در خصوص راه‌های انتقال و علائم این بیماری بسیار ضروری است.

زگیل تناسلی از چه راهی منتقل می‌شود؟

سلامت نیوز:یک فوق تخصص آندرولوژی عنوان کرد: شمار مبتلایان به زگیل تناسلی در کشور رو به افزایش است، به همین دلیل افزایش آگاهی مردم در خصوص راه‌های انتقال و علائم این بیماری بسیار ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، دکتر محمدرضا صفری‌نژاد، فوق تخصص آندرولوژی  درباره راه‌های انتقال ویروس HPV (زگیل تناسلی)، گفت: زگیل تناسلی از طریق استخر، حوله، دیده بوسی، استفاده مشترک از قاشق، چنگال، لیوان و لباس منتقل نمی‌شود.

وی افزود: زگیل تناسلی تنها از طریق برقراری ارتباط جنسی منتقل می‌شود؛ به گونه‌ای که در هر تماس احتمال انتقال ویروس 70 درصد افزایش پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه 50 درصد مبتلایان به این ویروس دچار بروز علامت و ضایعه در ناحیه تناسلی نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر شریک جنسی فردی به ویروس HPV مبتلا و دچار ضایعه پوستی در ناحیه تناسلی شد، اما خود شخص هیچ گونه علامتی نداشت نباید تصور کند که به این بیماری مبتلا نشده است و باید سریعا به پزشک مراجعه و معاینه شود.

صفری‌نژاد با توجه به افزایش شمار مبتلایان به زگیل تناسلی در کشور، گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا واکسن این بیماری را در برنامه واکسیناسیون کشوری خود قرار داده‌اند. به همین دلیل این ویروس در کشورهای اروپایی و آمریکایی تحت کنترل قرار گرفته است، اما در کشور ما هنوز هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

وی افزود: گنجاندن یک واکسن در برنامه واکسیناسیون کشوری نیازمند یک مطالعه دقیق و جامع است که متاسفانه هنوز هیچ قدمی در این خصوص برداشته نشده است.

این متخصص اورولوژی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: اگر بیماران به موقع مراجعه از تماس جنسی مجدد با فرد آلوده خودداری کنند این بیماری قابل درمان خواهد بود در غیر این صورت بیماری تشدید می‌یابد.

به گفته وی، زگیل تناسلی در خانم‌ها خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را در پی دارد.

صفری‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: درمان زگیل تناسلی برای برخی افراد امکان‌پذیر نیست و متاسفانه بیمه‌ها نیز درمان این بیماری را تحت پوشش قرار نمی‌دهند و این امر باعث می‌شود برخی از مراجعه به پزشک خودداری کنند که این امر علاوه بر تشدید بیماری احتمال انتقال ویروس به سایر افراد را نیز در پی دارد. بنابراین بهتر است سازمان‌های بیمه‌گر در این خصوص چاره‌اندیشی کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha