معاون اهدا کنندگان سازمان انتقال خون استان تهران عنوان کرد: زنان به دلیل ترس از کم‌خونی کم‌تر از مردان خون اهدا می‌کنند.

ترس از کم‌ خونی علت آمار پایین اهدای خون زنان است

سلامت نیوز:معاون اهدا کنندگان سازمان انتقال خون استان تهران عنوان کرد: زنان به دلیل ترس از کم‌خونی کم‌تر از مردان خون اهدا می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،دکتر مجید مسلمی، معاون اهدا کنندگان سازمان انتقال خون استان تهران درباره باور عمومی برخی افراد مبنی‌ براینکه تمام زنان به طور طبیعی دچار کم‌خونی و کمبود آهن هستند، گفت: متاسفانه این یک باور غلط است که در میان بعضی از مردم رواج دارد. سطح هموگلوبین خون تنها در زنان در سنین باروری نسبت به مردان هم‌‌سن خود کمی پایین‌تر است که این به معنای کم خونی نیست.

وی افزود: علاوه ‌بر این کمبود آهن نیز در تمام زنان وجود ندارد و این افراد نباید بدون تجویز پزشک، قرص آهن مصرف کنند.

مسلمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مشارکت بانوان در اهدای خون از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، یادآور شد: با توجه به اینکه حدود نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند اما متاسفانه اهدای خون بانوان سالانه کمتر از 5 درصد کل موارد اهدای خون است.

معاون اهدا کنندگان سازمان انتقال خون استان تهران ترس از کم‌خونی را یکی از موانع پایین بودن تمایل زنان به اهدای خون دانست و گفت:‌ تمام افراد قبل از اهدای خون مورد معاینه قرار می‌گیرند و اگر اهدای خون برای آنها خطری داشته باشد این کار برای آنها صورت نمی‌گیرد، بنابراین زنان و مردان می‌توانند با خیال آسوده به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

مسلمی خاطر نشان کرد: ‌در معاینه قبل از اهدای خون سطح هموگلوبین افراد بررسی می‌شود و مقدار هموگلوبین هر فرد توسط پزشک مشاور، در پایگاه اهدای خون مشاهده می‌شود بنابراین این ترس نباید عاملی برای پایین بودن اهدای خون در زنان باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha