پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 200961

در قرون وسطی، نقرس به عنوان بیماری ثروتمندان شناخته می شد؛ اما امروزه، یکی ازشایع ترین بیماری های مربوط به سوخت و ساز بدن در بین بزرگسالان است.

راه های کاهش  اسید اوریک بالا

سلامت نیوز:در قرون وسطی، نقرس به عنوان بیماری ثروتمندان شناخته می شد؛ اما امروزه، یکی ازشایع ترین  بیماری های مربوط به سوخت و ساز بدن در بین  بزرگسالان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، نقرس به دلیل  بالا بودن بیش از حد اسید اوریک در خون بروز می کند. دو نوع نقرس وجود دارد:   نقرس اولیه، که مادرزادی است و نقرس ثانویه که بیماری اکتسابی است. نقرس اولیه در نتیجه اختلال در  روند سوخت و ساز بدن در ارتباط با دفع ناکافی ضایعات از طریق کلیه است. در نوع دوم،  بیماری نقرس به دلیل بیماری ها یی مانند تومور، کم خونی و دیابت و در پی اختلال عملکرد کلیه ایجاد می شود. علل مربوط به تغذیه شامل پرهیز کامل از خوردن یا افزایش مصرف گوشت است.

اما چه چیزی باعث  ایجاد اسید اوریک بیش از حد در خون می شود؟
ترکیبات ارگانیک به نام  پورین در پی فعالیت متابولیکی بدن  به اسید اوریک تغییر پیدا می کند. سپس اسید اوریک از طریق کلیه ها  از بدن دفع می شود. در صورت ابتلا به نقرس اولیه، اسید اوریک در بدن باقی
می ماند. این به آن معناست که سطح اسید اوریک در خون افزایش خواهد یافت. همچنین بدن اسید اوریک  را از مواد غذایی ، به ویژه از محصولات حیوانی جذب می کند.


چگونه اسید اوریک باعث نقرس می شود؟
به دلیل نداشتن علایم افزایش سطح اسید اوریک، معمولا برای سال های زیادی  متوجه آن نمی شوید. با این حال، افزایش  دائم سطح اسید اوریک به نقرس می انجامد. این افزایش باعث تشکیل بلورهای اسید اوریک می شود. این بلورها در شست پا ،  بورس یا کیسه سینوویال، غلاف تاندون و غضروف گوش یا در کلیه به عنوان سنگ تجمع پیدا می کند. حملات  حاد نقرس معمولا شامل شروع ناگهانی درد شدید، همراه با قرمزی شدید و تورم است. در صورتی که اقدامات لازم در زمان مناسب انجام شود دلیلی برای رسیدن به این مرحله نیست و علایم را  نیز می توان با یک رژیم غذایی متعادل کنترل کرد.


  چگونه می توان بیماری نقرس را تشخیص داد؟
سطح اسید اوریک را می توان از طریق آزمایش خون مشخص کرد. مردان  بیشتر از زنان دچار نقرس می شوند. با این حال،  در زنان  این خطر در آغاز دوره یائسگی افزایش پیدا  می کند. رژیم های شدید غذایی به مدت طولانی و افزایش تجزیه سلول های بدن می تواند سطح اسید اوریک را بالا ببرد. عکس آن نیز صادق است یعنی زیاده روی  درمصرف  گوشت باعث افزایش سطح اسید اوریک می شود؛ همچنین مصرف مشروبات الکلی در بروز این بیماری نقش دارد.
مقادیر طبیعی اسید اوریک  در خون:


مردان 3.5 7mg / dl 
زنان 2.5 5.7mg / dl
درمان چیست؟
در صورت  بالا  بودن اسید اوریک ،  اولین درمان تغییردادن عادات غذا یی است. اگر سطح اسید اوریک طی یک دوره طولانی بالا بماند و تغییر رژیم غذایی هیچ کمکی نکند،  فرد مجبور است دارو مصرف کند. این امریا باعث کاهش تولید اسید اوریک در بدن  می شود یا دفع اسید اوریک را از طریق کلیه ها افزایش می دهد. در صورت حملات حاد نقرس، مسکن های ضد التهاب همراه با کمپرس سرد می تواند  در زمان کوتاه و به طور قابل توجهی درد را آرام کند. درباره درمان با پزشک خود مشورت کنید و به صورت منظم آزمایش دهید.


نکاتی برای  پیشگیری از افزایش سطح اسید اوریک و نقرس:
کنترل کردن وزن بدن و کاهش وزن به آرامی.
مصرف  روزانه میوه های تازه، سبزی، محصولات سبوس دار و حبوبات .
مصرف  روزانه لبنیات کم چرب.
توجه کردن  به پورین  موجود در مواد غذایی.
اجتناب از  خوردن احشا و ماهی های کنسرو مانند ساردین در روغن.
مصرف نکردن بیش از 100گرم  گوشت، سوسیس، ماهی و مرغ در روز .
مصرف نکردن مشروبات الکلی.
خوردن مواد غذایی کم چرب.
نوشیدن  روزانه  مایعات کم کالری مانند آب، چای و آب میوه طبیعی.
برای اتخاذ یک برنامه غذایی مناسب از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha