چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
کد خبر: 202106

نوروپاتی دیابت یکی از عوارض بیماری قند خون است که سبب تخریب اعصاب محیطی دردست‌ها و پاها می‌شود و در درازمدت ممکن است به رشته های عصبی آسیب برساند. نوروپاتی دیابت بسته به این ‌که کدام عصب تحت تاثیر قرار گرفته است، علایم متعددی دارد.

پیامدهای دیابت کنترل نشده

سلامت نیوز: نوروپاتی دیابت یکی از عوارض بیماری قند خون است که سبب تخریب اعصاب محیطی دردست‌ها و پاها می‌شود و در درازمدت ممکن است به رشته های عصبی آسیب برساند. نوروپاتی دیابت بسته به این ‌که کدام عصب تحت تاثیر قرار گرفته است، علایم متعددی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، برخی افراد احساس درد و بی‌حسی در قسمت تحتانی دست وپاها می‌کنند درحالی‌ که بعضی دچار مشکل ادراری، سیستم گوارشی و حتی مشکل قلبی می‌شوند. به گزارش سایت" Reader s Digest" برخی موارد نوروپاتی دیابت خفیف است و برخی حاد و مهلک.یکی از شایع‌ترین مشکلات جدی دیابت، نوروپاتی است که قابل‌ پیشگیری است. کنترل این بیماری بسیار مهم است زیرا می‌تواند باعث بروز بیماری‌های متعددی شود که عبارت‌است از:


مشکلات گوارشی:
 اسهال، یبوست، حالت تهوع، نفخ و از دست دادن اشتها.


اختلال در عملکرد جنسی:
عدم نعوظ در مردان و خشکی واژن در زنان.


قطع عضو:
 عفونت شدید ،  زخم و قانقاریا که در برخی موارد به قطع عضو منجر می شود.


مفصل شارکو:
التهاب و بد شکلی مفصل براثرآسیب  دیدگی عصب.
مفصل شارکو Charcot joint یا مفصل نوروپاتیک Neuropathic joint بیماری است که بر اثر از بین رفتن حس درد در مفصل به وجود می آید و نتیجه آن تخریب و ناپایداری شدید مفصل است.


 تشخیص این بیماری معمولا از ظاهر بیمار داده می شود. مفصل این بیماران متورم و گرم و قرمز است و در درون مفصل مایع زیادی جمع می شود. مفصل به شدت ناپایدار و دامنه حرکتی آن بیش از حد طبیعی است و در جهاتی که نباید حرکت کند جابه جا می شود.


فشارخون پایین:
 این مشکل براثر آسیب‌دیدگی عصب که گردش خون را تنظیم می‌کند، رخ می‌دهد


تنظیم دمای غیرعادی بدن:
 این حالت می‌تواند به افزایش یا کاهش تعریق منجر شود.


درمان:
درمان‌های دارویی و طبیعی برای نوروپاتی در نظر گرفته می شود. هرچند که درمان شناخته ‌شده ای برای آن وجود ندارد  اما هدف از درمان تسکین درد و بازگرداندن عملکرد عضو است.اگرچه داروهای متعددی برای تسکین این درد وجود دارد اما دارای عارضه است.بنابراین لازم است که پزشک و بیمار ضررو فایده‌ دارو را بررسی کنند.


درمان طبیعی:
تغییر در شیوه زندگی می‌تواند به‌طور قابل‌ توجهی به حفظ میزان طبیعی قند خون کمک کند درنتیجه می توان بیماری نوروپاتی دیابت را کنترل  کرد. با کنترل منظم قند خون و انجام دادن اقدامات لازم  می‌توان حتی مانع بروز این بیماری شد.با اتخاذ یک برنامه غذایی مناسب و ورزش منظم می‌توان میزان قند خون، فشارخون و وزن را کنترل کرد. باید مصرف سیگار و مشروبات الکلی را کنار گذاشت. برای پیشگیری از بروز هر نوع مشکل پا باید مراقب بود تا دچار عفونت، قطع عضو و  قانقاریا نشوید.مصرف  مکمل ویتامین B برای مبتلایان به دیابت بسیار مفید است. زیرا این ویتامین برای رشد و ترمیم عصب بسیار ضروری است. نتایج بررسی‌ها نشان می دهد مبتلایان به نوروپاتی دیابت دچار کمبود این ویتامین بوده اند. برای مصرف مکمل این ویتامین با پزشک خود مشورت کنید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha