رئیس سازمان محیط زیست در پیامی به پویش مردمی «ما صدای بختگان هستیم» ضمن حمایت از این پویش مردمی بر ضرورت تقویت حرکت‌های مردمی برای احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها تاکید کرد.

حمایت ابتکار از پویش مردمی «ما صدای بختگان هستیم»

سلامت نیوز:رئیس سازمان محیط زیست در پیامی به پویش مردمی «ما صدای بختگان هستیم» ضمن حمایت از این پویش مردمی بر ضرورت تقویت حرکت‌های مردمی برای احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیامی به پویش مردمی ما صدای بختگان هستیم صادر کرد و با حمایت از این پویش مردمی بر ضرورت تقویت حرکت های مردمی برای احیای تالاب ها و دریاچه های تاکید کرد.

معصومه ابتکار در این پیام تصریح کرد: تالاب های ایران در خشکسالی های اخیر و تحت شرایط تغییر اقلیم که یک پدیده جهانی است، دچار تهدید و آسیب های فراوان شده است. متاسفانه سیاست های مقطعی و فشار بخش های کشاورزی و صنعت نیز با برداشت بی رویه از منابع آب سطحی و زیرزمینی مزید برعلت بوده است. حق آبه طبیعی تالاب ها و رودخانه ها در این میان البته نادیده گرفته شده است. این مشکل در دولت یازدهم، موجب تغییر جهت کلی در بسیاری از سیاست های کشور شده و حق آبه رودخانه ها و تالاب ها و توجه به کاهش برداشت از ذخایر آب به ویژه آب های زیرزمینی در سیاست ها و جهت گیری های توسعه در کشاورزی، صنعت و امور شهری مورد توجه قرار گرفته است. دولت همچنین موضوع ارزیابی زیست محیطی سدها و طرح های انتقال آب را جدی دانسته و اجرایی کرده است.

وی در این پیام افزود: در مورد تالاب بختگان که نگینی ارزشمند در میان ۱۳ تالاب دیگر استان فارس به شمار می رود، برنامه مدیریت زیست بومی در یک فرآیند مشارکتی با حضور تمامی ذی نفعان در دست تدوین بوده که در سفر اخیرم به فارس گزارش آن ارایه و مقرر شد طی ماههای آینده نهایی شود. در کارگروه استانی و شورایعالی آب نیز موضوع تامین حق آبه تالاب های حوزه بختگان مورد تاکید و پیگیری قرار دارد.

ابتکار دراین پیام نوشت: بختگان ابتدا متعلق به مردم منطقه و سپس متعلق به همه ایران است. احیای این تالاب و دیگر تالاب های استان و کشور، به اصلاح الگوی کشت و شیوه آبیاری و تامین حق آبه ها با مشارکت مردم، روستاییان و عشایر وابسته است. در این حال، تشکل ها و فعالین محیط زیست سهم مهمی در آگاهی بخشی و جلب مشارکت مردم محلی و کشاورزان در این روند دارند. فرصت را مغتنم می دانم تا این هم صدایی در نجات بختگان را سپاس گویم و امیدوارم تلاش ها با قوت برای احیای تالاب های این سرزمین ادامه یابد. پایدار و سربلند باشید.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha