چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 20341

دام‌های قاچاقی كه بدون نظارت و تایید سازمان دامپزشكی وارد كشور می‌شوند، علاوه بر افراد مرتبط با آنها، سایر دام‌ها را هم به تب كریمه كنگو مبتلا می‌كنند.

هشدار رئیس مركز مدیریت بیماری‌ها به مراكز ذبح دام

دام آلوده به تب كریمه كنگو علاوه بر انسان‌ها، دام‌های دیگر را هم آلوده می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر محمدمهدی گویا رییس مركز مدیریت بیماری‌ها گفت: دام‌های قاچاقی كه بدون نظارت و تایید سازمان دامپزشكی وارد كشور می‌شوند، علاوه بر افراد مرتبط با آنها، سایر دام‌ها را هم به تب كریمه كنگو مبتلا می‌كنند.
 وی افزود: ابتلای دام‌های دیگر به این بیماری، منجر به گسترش روزافزون تب كریمه كنگو در كشور می‌شود و جا دارد مقامات مسئول به خصوص سازمان دامپزشكی و مراكز ذبح دام و قصابی‌ها، به نكات بهداشتی در این زمینه توجه كامل داشته باشند.
وی از مردم خواست، دامی كه مورد تایید سازمان دامپزشكی نیست، خریداری و ذبح نكنند و افزود: تب كریمه كنگو از طریق تماس مستقیم و غیرمستقیم دام با انسان هنگام ذبح دام و ترشحات خونی و احشاء دام به انسان منتقل می‌شود. همچنین كنه‌ای كه به این دام‌ها می‌چسبد وقتی روی بدن انسان قرار گیرد، این بیماری را منتقل می‌كند.
 گویا در ادامه بیان داشت: راه دیگر انتقال این بیماری، تماس انسان با انسان است كه از طریق تماس با ترشحات خونی و بدنی فرد بیمار منتقل می‌شود. گویا با اشاره به این كه در سال‌های اخیر، ابتلا به تب كریمه كنگو در كسانی مانند روستاییان، كشاورزان و قصاب‌ها كه به واسطه شغل خود با دام‌ها در تماس بوده‌اند، بیشتر مشاهده شده است، گفت: حتی كسانی كه به صورت غیربهداشتی دام را در داخل منازل نگهداری و ذبح می‌كنند در معرض این بیماری هستند.
 وی انتقال تب كریمه كنگو از راه خوردن را بعید دانست و افزود: اكثر مبتلایان با دام‌هایی تماس و سروكار داشته‌اند كه مورد تایید سازمان دامپزشكی نبوده و به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد كشور شده‌اند.
 گویا مهم‌ترین راه پیشگیری از این بیماری را نظارت سازمان دامپزشكی و مراكز ذبح بر فروش و عرضه دام‌ها دانست و تأكید كرد: عدم كنترل دام‌های وارداتی، احتمال ابتلا به این بیماری را در كشور افزایش می‌دهد.

 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha