مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با تشریح زیان‌های رسانه ای شدن زودهنگام خطاهای پزشکی گفت: عدم ثبت اشتباهات و قصورات پزشکی به صورت کامل و جامع به دلیل نبود قانون و حمایت‌های قضایی است.

عدم ثبت اشتباهات پزشکی به دلیل نبود حمایت قضایی

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با تشریح زیان‌های رسانه ای شدن زودهنگام خطاهای پزشکی گفت: عدم ثبت اشتباهات و قصورات پزشکی به صورت کامل و جامع به دلیل نبود قانون و حمایت‌های قضایی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم،سید سجاد رضوی  درباره وضعیت اشتباهات و قصورات پزشکی و پرستاری در ایران اظهار داشت: متاسفانه هنوز تعریف و مطالعه جامعی در زمینه اشتباه و قصور پزشکی و پرستاری در ایران صورت نپذیرفته است زیرا ثبت این موارد نیز کامل نیست و در کشورهای که خوداظهاری اشتباهات و قصورات پزشکی و پرستاری انجام می‌شود به دلیل وجود آیین نامه و قوانین حمایتی است.

خوداظهاری خطا و اشتباه پزشکی از تعقیب قضایی مصون شود

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت در توضیحات بیشتر عنوان کرد: استقبال از خوداظهاری درباره خطای پزشکی با حمایت‌های دستگاه قضا رخ می‌دهد، یعنی در دیگر کشورها پزشک و پرستاری که خطا و اشتباهی را به صورت داوطلبانه عنوان می‌کند از تعقیب قضایی مصون می‌ماند و اگر این خود اظهاری را انجام ندهد با او برخورد می‌شود ولی در ایران معکوس است و اگر قصوری عنوان شود با او برخورد می‌شود بطوریکه فرد از این خوداظهاری پشیمان می‌شود.

منشور بیمار به یک تابلو تنزل یافته است

رضوی همچنین به قانون و منشور حقوق بیمار گریزی زد و گفت: این منشور نیز در حد نصب در تابلوهای بیمارستانها تنزل یافته است درحالیکه باید منشور حقوق بیمار هر دو گروه خدمت دهنده و خدمت گیرنده را مورد حمایت قرار دهد و لازمه آن شفاف شدن منشور حقوق بیمار است.

رسانه ای شدن خطای پزشکی پس از حکم دادگاه

وی ادامه داد: با خوداظهاری و ثبت خطاهای پزشکی ما باید به اصلاح فرایند دست پیدا کنیم ولی یک مشکل بزرگی که در این زمینه وجود دارد این است که خطای پزشکی هنوز در دادگاه بررسی نشده رسانه‌ها به آن به صورتی نادرست می‌پردازند درحالیکه اصلاً جای خطای پزشکی در رسانه نیست مانند کشورهای دیگر که پس از حکم دادگاه و محاکم قضایی به چنین مواردی می‌پردازند و آن را بررسی می‌کنند تا فرایند حوزه سلامت اصلاح شود.

وقتی پزشکان ترسو می‌شوند

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت درباره زیان زودهنگام به خطاهای پزشکی گفت: در وهله نخست اعتماد به نفس پزشک از دست می‌رود و پزشک از اقدامات ریسک پذیر برای بهبود بیمار خواهد ترسید، و بدون اینکه فرایند حوزه سلامت اصلاح شود فقط با پزشک یا پرستار برخورد قهری می‌شود، درحالیکه باید ثبت و خوداظهاری درباره خطا، قصور و اشتباهات پزشکی و پرستاری در نهایت به رفع مشکلات سلامت منجر شود که این کار نیاز به قانون برای حمایت‌های قضایی از کادر پزشکی دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha