فصل شیوع آنفلوانزا از ابتدای مهرماه هر سال تا اردیبهشت ماه سال بعد ادامه دارد، اما بهترین زمان برای واكسینه شدن اواخر شهریور و مهر ماه است.

واكسن آنفلوانزا در داروخانه های سراسر كشور توزیع شد
سلامت نیوز: رئیس مركز تحقیقات بیماری های عفونی- گرمسیری دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی از توزیع واكسن آنفلوانزا در داروخانه های سراسر كشور خبر داد.
دكتر داوود یادگاری با اعلام این خبر افزود: واكسن آنفلوانزای امسال علیه ویروس آنفلوانزای خوكی H1N1 كه در سال گذشته پاندمی( همه گیر) شده بود نیز ایجاد مصونیت می كند .
 وی گفت : فصل شیوع آنفلوانزا از ابتدای مهرماه هر سال تا اردیبهشت ماه سال بعد ادامه دارد، اما بهترین زمان برای واكسینه شدن اواخر شهریور و مهر ماه است.
دكتر یادگاری با اشاره به اینكه اثربخشی واكسن در بدن دو هفته به طول می انجامد، یادآور شد: ضروری است، افراد در معرض خطر پس از مشورت با پزشك معالج خود نسبت به واكسیناسیون اقدام كنند.
رئیس مركز تحقیقات بیماری های عفونی – گرمسیری دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ، افراد بالای 60 سال، كودكان بالای شش ماه و زیر پنج سال را به عنوان افراد در معرض خطر برشمرد و ادامه داد: مبتلایان به بیماری های قلبی و ریوی، دیابت، بیماران كلیوی و اشخاصی كه به سایر بیماری های مزمن دچار هستند، گروهی كه بر اثر دیالیز، شیمی درمانی، پیوند اعضا، تالاسمی و ... دچار ضعف سیستم ایمنی هستند به منظور جلوگیری از بستری شدن آنان در بیمارستان و كاهش خطر مرگ نیز می بایست، علیه ویروس آنفلوانزا واكسینه شوند.
وی اظهار داشت: همچنین مادران باردار، كودكان مبتلا به آسم، پرسنل مراكز درمانی و شاغلان خانه های سالمندان و عده ای كه مراقبت از سالمندان را عهده دار هستند نیز می بایست، همه ساله واكسینه شوند.
دكتر یادگاری اضافه كرد: آنفلوانزا یك عفونت مسری مجاری تنفسی(بینی، گلو و ریه ها) است كه علایم آن شامل تب، سر درد، خستگی شدید، سرفه، گلو درد، احتقال بینی و بدن درد است كه می تواند كار و فعالیت اجتماعی فرد را تا دو هفته مختل كند.
وی با تاكید بر اینكه گونه های آنفلوانزا هر سال تغییر می كند، اظهار داشت: حتی اگر فردی نسبت به گونه های آنفلوانزای منتشر شده در سال های گذشته ایمن بوده، ممكن است، نسبت به گونه های جدیدی كه در این سال ظاهر می شود، ایمن نباشد.
رئیس مركز تحقیقات بیماری های عفونی- گرمسیری دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: اگرچه بسیاری از افراد ممكن است، بدون دریافت درمان دارویی بهبود یابند، اما آنفلوانزا می تواند، منجر به بروز مشكلات تنفسی حادتری مثل برونشیت و پنومونی شود.
وی بهترین راه را برای حفاظت در برابر گونه های جدید آنفلوانزا، واكسیناسیون هر ساله علیه این بیماری برشمرد.
به گفته دكتر یادگاری، واكسیناسیون علاوه بر اینكه خطر بیماری های تنفسی و مراجعات بعدی به پزشك و غیبت از محل كار و تحصیل و هزینه مراقبت های سلامت را كاهش می دهد، سبب افزایش بهره وری نیز می شود.
وی تصریح كرد: بیماری آنفلوانزا در افرادی كه بیماری زمینه ای دارند، می تواند با شدت و مشكلات بیشتری همراه شود كه عوارض عفونت ریوی ناشی از تهاجم ویروس یا عفونت ثانویه ریوی،  سینوزیت، عفونت گوش و... در گروهی كه بیماری زمینه ای قلبی و ریوی دارند، باعث تشدید این بیماری می شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha