محقق ایرانی به همراه پژوهشگران ارشد مرکز ایمونولوژی دانشگاه آمستردام موفق به دستیابی به مکانیسمی ویژه علیه عفونت ویروس HIV-1 در سلول های ایمنی شد.

دستیابی به مکانیسم ضد ویروس HIV-1 در سلول های ایمنی

سلامت نیوز: محقق ایرانی به همراه پژوهشگران ارشد مرکز ایمونولوژی دانشگاه آمستردام موفق به دستیابی به مکانیسمی ویژه علیه عفونت ویروس HIV-1 در سلول های ایمنی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سلول های دندریتیک (Dendritic cells) که از مغز استخوان مشتق می شود، از انواع سلول های عرضه کننده آنتی ژن و همچنین به عنوان سلول های فرعی در دستگاه ایمنی هستند.

رامین صرامی فروشانی و جمعی از محققان مرکز ایمونولوژی دانشگاه آمستردام موفق به کاری ارزشمند برای‌ مهار عفونت HIV شدند که برای اولین بار نشان داد گیرنده های اختصاصی در زیر رده های سلول های دندریتیک از طریق فعال سازی فاکتور ضدویروسی TRIM5α ، عفونت به ویروس HIV-1 را مهار می کنند.
از این رو براساس موقعیت آناتومیک، سلول های لانگرهانس به عنوان اولین سد دفاعی در برابر انتقال جنسی HIV شناخته می شوند.


تاکنون اعتقاد دانشمندان بر این بود که فاکتور ضد ویروسی TRIM5α در انسان فعال نیست اما داده های این پژوهش برای اولین بار نشان داد که رسپتورهای (دریافت کننده ها) ویژه روی سلول های لانگرهانس در مواجهه با ویروس HIV سیگنال هایی را صادر می کنند که از طریق آن TRIM5α به صورت اختصاصی در این سلول ها فعال شده که متقابلا باعث تحریک مکانیسم اتوفاژی در سلول و در نهایت منجر به نابودی HIV می شود.


به نوشته نیچر، دکتر رامین صرامی فروشانی، متخصص پزشکی مولکولی - ویروس شناسی پزشکی در خصوص این‌ دستاورد گفت: سلول های لانگرهانس زیر مجموعه ای از سلول های دندریتیک هستند که در بین مخاط جنسی جای گرفته و به عنوان اولین اجزای سیستم ایمنی ذاتی، عوامل بیگانه را شناسایی و موجب ایجاد پاسخ ایمنی مناسب می شوند.


وی بیان کرد که داده های این کشف از این ‌جهت حائز اهمیت است که نه تنها مکانیسم ضد ویروسی در سلول های لانگرهانس را تبیین می نماید بلکه برای اولین بار نشان می دهد که یک فاکتور سلولی ضد ویروسی می تواند به صورت اختصاصی در سلول های ویژه فعال باشد.


دکتر صرامی همچنین روز سه شنبه در گفت و گویی با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد که برخی از سلول های بدن میمون به ویروس HIV آلوده نمی شود و به عبارت دیگر، ویروس HIV که وارد بدن این حیوان شده، نابود می شود. پروتئین TRIM5α عامل سلولی است که در میمون سبب منهدم شدن ویروس HIV می شود.


وی با اشاره به این که نوع انسانی این پروتئین هم وجود دارد، بیان کرد که تا الان اعتقاد بر این بود که این عامل سلولی در انسان فعال نیست. ما نشان دادیم که این موضوع صحت ندارد و این پروتئین در بعضی از سلول های ایمنی می تواند فعالیت کند.
نتایج تازه ترین تحقیق می تواند باب جدیدی را در مکانیسم ضد ویروس HIV باز کند و برای ابداع یک روش پیشگیری و درمان علیه عفونت HIV قابل توجه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha