آمارها نشان می‌دهد كه در سال 1910 فقط 10درصد مرگ و میرها به علت بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است. در سال 2000 میلادی این رقم به 50 درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال 2020، 75 درصد مرگ و میرهای جهان به علت مشكلات قلبی و عروقی باشد.

5 كیلو كاهش وزن خطر بیماری‌های‌قلبی را 40 درصد كم می‌كند
سلامت نیوز: یك متخصص تغذیه گفت: كاهش وزن 3 تا 5 كیلوگرم در افراد چاق خطر بروز بیماری‌های قلبی را 30 تا 40 درصد كاهش می‌دهد.

محمود اطروشی در گفت‌و‌گو با  فارس افزود: امروزه سكته‌های قلبی و بیماری‌های مرتبط با آن ممكن است، در سنین 20 تا 30 سالگی نیز بروز پیدا كند.

وی گفت: آمارها نشان می‌دهد كه در سال 1910 فقط 10درصد مرگ و میرها به علت بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است. در سال 2000 میلادی این رقم به 50 درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال 2020، 75 درصد مرگ و میرهای جهان به علت مشكلات قلبی و عروقی باشد.

این متخصص تغذیه افزود: علل افزایش مرگ و میرها ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را می‌توان به كم تحركی، تغذیه نامناسب، بدخوری، علل جانبی نظیر استعمال سیگار، استرس‌های شغلی، اجتماعی و دیابت نام برد.

اطروشی اضافه كرد: شایع‌ترین علت بیماری‌های قلبی و عروقی، چاقی و اضافه وزن است. چاقی سیبی شكل یا شكمی در بین مردان رایج‌تر و خطرناك‌تر است. به همین دلیل بیماری‌های قلبی و دستگاه گوارش در مردان بیشتر از زنان بروز پیدا می‌كند.

وی گفت: كاهش وزن 3 تا 5 كیلوگرم در افراد چاق خطر بروز بیماری‌های قلبی را حدود 30 تا 40 درصد كاهش می‌دهد.

وی اضافه كرد: اولین نكته در این بیماران به خصوص افراد چاق، كاهش كالری دریافتی از غذاها است. این كاهش كالری را می‌توان با كاهش حجم غذا به خصوص غذاهای حاوی كربوهیدارات نظیر برنج، نان، سیب‌زمینی، ماكارونی همچنین چربی‌ها و افزایش مصرف غذاهای كم انرژی نظیر سبزی‌ها و میوه‌ها انجام داد.

این متخصص تغذیه گفت: سس‌ها، شیرینی‌ها، روغن حیوانی، گوشت قرمز، جگر، دل، قلوه و چربی‌های اشباع، بیشتر در روغن‌های جامد كره، روغن‌های حیوانی، چربی‌های گوشت و كره‌ گیاهی وجود دارد. در افراد بیمار باید غذاهای فوق به مقدار خیلی محدود و كنترل شده مصرف شود.

اطروشی اضافه كرد: بیماران قلبی باید روغن‌های گیاهی مانند كنولا، كلزا، سویا، زیتون، آفتابگردان، ذرت و روغن ماهی با داشتن امگا 3 و روغن‌های گیاهی نظیر روغن زیتون، گردو و هسته‌ انگور به دلیل داشتن اسید اولئیك بالا باعث كاهش كلسترول بد خون LDL می‌شود، مصرف كنند.

وی افزود: چیپس، پفك، خیار شور و فرآورده‌هایی نظیر سوسیس، كالباس، كنسروها، غذاهای آماده و دودی و برخی بیسكوئیت‌ها وجود دارند كه به دلیل وجود نمك در این مواد به علت اینكه فشار خون را افزایش می‌دهد، باید مصرف آن را محدود كرد.

این متخصص تغذیه گفت: در برخی شرایط حاد بیماری‌های قلبی حتی باید مصرف برخی سبزی‌های حاوی سدیم نظیر اسفناج، هویج، چغندر، كنگر، ریواس و شلغم نیز محدود شوند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha