شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شهادت جمعی از آتش نشانان در حادثه پلاسکو اظهار کرد: در مسائل ایمنی تذکر دادن کافی نیست، اگر سازمان‌ها بخواهند در مخاطرات جدی به تذکر دادن بسنده کنند راه به جایی نمی‌برند.

واکنش ابتکار به حادثه پلاسکو

سلامت نیوز:معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شهادت جمعی از آتش نشانان در حادثه پلاسکو اظهار کرد: در مسائل ایمنی تذکر دادن کافی نیست، اگر سازمان‌ها بخواهند در مخاطرات جدی به تذکر دادن بسنده کنند راه به جایی نمی‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و بانک تجارت ضمن تسلیت شهادت آتش نشانان حادثه پلاسکو اظهار کرد: آتش نشانان کسانی هستند که بدون هیچ ادعا و توقعی جان خود را برای نجات دیگران در طبق اخلاص می‌گذارند. علت اینکه حس‌های قوی از سوی مردم شکل گرفت و مورد اقبال قرار گرفت ریشه در حس شجاعت آتش نشانان دارد. در دوره‌هایی که بی مهری و بی اخلاقی حاکم است این نوع جلوه‌ها بارقه‌ای از امید را زنده می‌کند که هنوز انسانیت زنده است برای همین هم است که این حادثه در سطح بین المللی بازتاب پیدا کرد.

وی با اشاره به تفاهم نامه سازمان محیط زیست و بانک تجارت گفت: این تفاهم نامه آغاز همکاری‌های ما نیست بلکه فصل نوینی از همکاری‌های سازمان محیط زیست با بانک تجارت را رقم می‌زند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه باید نسبت به ایمنی، بهداشت و محیط زیست در همه بخش‌ها حتی در اصناف توجه کنیم اظهار کرد: برای ساختمان پلاسکو تذکر دادن در مورد بحث ایمنی کافی نیست. اگر سازمان‌ها بخواهند تنها به تذکر بسنده کنند راه به جایی نمی‌برند. در جاهایی که مخاطرات جدی است، اقدامات نیز باید جدی‌تر از سوی سازمان‌ها صورت بگیرد. رویکرد ما در شرایط حاضر مقصریابی نیست اما باید به سمت اصلاح رویکردها حرکت کنیم.

به گفته ابتکار در بسیاری از پیمانکاری‌ها و طرح‌های عمرانی HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست) یا حذف شده یا نادیده گرفته می‌شود. در حال حاضر قراردادهای بسیاری بسته می‌شود که برای کاهش قیمت مناقصه اولین بخشی که حذف می‌شود HSE است. برخی این بحث را تجملی و غیر ضروری می‌دانند. در دوره‌ای در برنامه ریزی‌های ما HSE خیلی مورد توجه نبوده است اما حادثه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو هشدار و بیدارباشی برای ما از جنس ایمنی و بهداشت است.

وی با اشاره به تفاهم نامه سازمان حفاظت محیط زیست با اتاق بازرگانی اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست آمادگی دارد تا به اصناف ایران در زمینه توان افزایی در بخش HSE کمک کند اما آنچه مهم است این است که توجه به مسائل ایمنی، بهداشت و محیط زیست باید درون زا باشد. باید از درون اجتماع و بخش خصوصی بجوشد و آغاز شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بحث تفاهم نامه امروز با بانک تجارت بر این موضوع تمرکز دارد که بحث محیط زیست بحثی نیست که تنها از بخش دولتی بر بیاید بلکه همه سطوح باید در این زمینه ورود کنند. باید در جامعه ما آگاهی در بین صنوف، مغازه دار و فروشگاه ایجاد شود تا آنها خودشان به سمت اجرای ایمنی در محل کار خود حرکت کنند. بنابراین حرکت در این مسیر باید از درون شکل بگیرد در غیر اینصورت باید برای هر صنف و مغازه یک پلیس بگذاریم.

وی با تاکید بر اینکه جریان آگاهی بخشی باید جدی تر در کشور ما صورت بگیرد تا از بسیاری از معضلات جلوگیری شود گفت: همکاری‌هایی که با بانک‌های کشور داریم و کاری که با بانک تجارت آغاز کرده‌ایم، نتایج مهمی را در بانکداری سبز به دنبال خواهد داشت. کاهش مصرف کاغذ، کاهش رفت و آمد و در نتیجه کاهش آلودگی هوا از جمله فعالیت‌هایی است که در نظام بانکی کشور صورت می‌گیرد.

ابتکار با بیان اینکه شعبات بانک‌ها باید در زمینه مدیریت سبز و استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر فعالیت کنند گفت: رویکرد نظام بانکی در انتخاب نوع فعالیت و مشتریان و همچنین در بحث تسهیلات باید رویکردی زیست محیطی باشد. نظام بانکی کشور باید در بحث توسعه پایدار ورود جدی داشته باشد. همچنین بانک‌ها باید از طرح‌هایی حمایت کنند که آسیب زیست محیطی نداشته باشند بلکه توجیه زیست محیطی نیز داشته باشند و حتی در طرح‌های بزرگ ارزیابی زیست محیطی را در نظر بگیرند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت بحث آموزش در حوزه محیط زیست گفت: اقدامات بانک تجارت در حوزه فرهنگ سازی زیست محیطی قابل تقدیر است. همچنین بانک تجارت می‌تواند در زمینه فعالیت‌های زیست محیطی شهرهای اسلامی و بحث شکوفایی شهری به عنوان کارهای بین المللی ورود کند.

ابتکار همچنین به ضرورت رتبه بندی بانک‌ها در حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: طبق گفت‌وگویی که با آقای سیف داشتم قرار شده شاخص‌هایی را برای تلاش‌ها و اقدامات محیط زیستی بانک‌ها تعریف کنیم تا در نتیجه آن رتبه بندی بانک‌ها در این زمینه صورت گیرد. اقدامات بانک‌ها در حوزه محیط زیست نشانگر مسئولیت اجتماعی آنها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha