معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده درباره موضوع برنامه حمایت از مادران معتاد باردار گفت: این موضوعات در کشور متولی دارد. ماموریت ما این است که اگر در این زمینه به ما گزارشی بدهند و درخواستی از ما شود، وظایف دستگاه‌های متولی را بررسی و از نظر ستادی موضوع را هماهنگ کنیم. قطعا در این زمینه برنامه‌های مشترکی با وزارت بهداشت خواهیم داشت.

اگر گزارشی درباره مادران معتاد به ما داده شود، بررسی می‌کنیم

سلامت نیوز:معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده درباره موضوع برنامه حمایت از مادران معتاد باردار گفت: این موضوعات در کشور متولی دارد. ماموریت ما این است که اگر در این زمینه به ما گزارشی بدهند و درخواستی از ما شود، وظایف دستگاه‌های متولی را بررسی و از نظر ستادی موضوع را هماهنگ کنیم. قطعا در این زمینه برنامه‌های مشترکی با وزارت بهداشت خواهیم داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، در حاشیه برگزاری نخستین کنگره ملی مدیریت امور جوانان، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده درباره نابرابری شغلی و آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان توضیحاتی داد: 


   در گزارشی که شما ارایه کردید به موضوع مشارکت زنان جوان در بخش‌های اقتصادی اشاره شد. به اعتقاد شما، در کنار سهم پایین مشارکت اقتصادی زنان، وضع آنها در بخش اجتماعی چطور است؟
ما طی دهه‌های اخیر، شاهد افزایش مشارکت زنان و جوانان در عرصه‌های مختلف یعنی کار و تحصیل بوده‌ایم که منجر به افزایش توانمندی و افزایش انتظارات آنها هم شده است، اما هنوز آن‌طور که باید و شاید به این انتظارات پاسخ داده نشده و دسترسی عادلانه به فرصت‌ها و منابع وجود ندارد. ما سعی کردیم در برنامه ششم توسعه، به رویکرد عدالت جنسیتی در تمام سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و حتی طرح‌ها و پروژه‌هایی که در کشور قرار است به اجرا دربیاید، توجه شود.


   به اعتقاد شما، مهم‌ترین دلیلی که باعث شده زنان فرصت‌های اقتصادی برابری با مردان نداشته باشند، چیست؟
این یک موضوع تک‌عاملی نیست. شرایط خاص کشورمان به‌ویژه در دهه اخیر، این ناعدالتی را تشدید کرده است. از یک‌طرف، وضع اقتصادی و معیشتی که به وجود آمده و از سوی دیگر، تحریم‌هایی که تحمیل شد در کنار سوءمدیریت‌ها، باعث شده تا اگر فرصت و منبعی هم باشد، اولویت با مردان باشد. به‌هرحال در کشور ما نگرش به‌گونه‌ای است که مردان را نان‌آور خانواده می‌شناسند؛ همین‌ها سبب شده تا به شرایط فعلی برسیم.


   حداقل در یک‌سال اخیر، صحبت‌های زیادی درباره آسیب‌های اجتماعی می‌شود و در این میان از زنان به‌عنوان کسانی که بیشترین درگیری را در این آسیب‌ها دارند، یاد می‌شود. چقدر این موضوع جدی است؟
ما میراث‌دار روند افزایش آسیب‌های اجتماعی نیستیم. این آسیب‌ها در سه‌سال گذشته یا در هشت‌سال قبل از آن ایجاد نشده است. روندی بود که بخش مهمی از آن نشأت گرفته از تغییرات جهانی است و بخشی از آن به تغییراتی که در تکنولوژی و ارتباطات رخ داده، برمی‌گردد. از این‌رو، الان در شرایطی که برای رشد و افزایش آسیب‌ها مستعد است، قطعا با نرخ روزافزون این آسیب‌ها در میان زنان و به‌ویژه دختران که آسیب‌پذیرتر هستند، مواجه می‌شویم.


   این آسیب‌ها نگران‌کننده است؟
آنچه مایه امیدواری ماست، این است که سیاست انکار و سرپوش گذاشتن روی مسائل کنار زده شده و ما وارد مرحله‌ای شدیم که در سیاست‌گذاری‌ها تغییراتی ایجاد شده است.


   در بحث آسیب‌های اجتماعی، اخیرا موضوع حمایت از مادران معتاد باردار مطرح شده است.شما  در این زمینه برنامه‌ای دارید؟
این موضوعات در کشور متولی دارد. ماموریت ما این است که اگر در این زمینه به ما گزارشی بدهند و درخواستی از ما شود، وظایف دستگاه‌های متولی را بررسی و از نظر ستادی موضوع را هماهنگ کنیم. قطعا در این زمینه برنامه‌های مشترکی با وزارت بهداشت خواهیم داشت.


   در کنار این موضوع، اخیرا به ماجرای بازنشستگی زنان با ٢٠‌سال سابقه کار که مصوبه مجلس است، انتقادهایی شده، معاونت زنان در این زمینه موضعش را اعلام کرده است؟
این موضوع پیشنهاد مجلس بود تا بازنشستگی زنان با ٢٠‌سال سابقه کار به احکام برنامه ششم توسعه الحاق شود. این موضوع هم تصویب شد اما از آنجایی که اختیاری است، نمی‌توان خیلی به آن ایراد گرفت. اگر اجباری بود، شاید در این زمینه نگرانی‌هایی ایجاد می‌شد. با این حال، باید منتظر ماند و دید که شورای نگهبان این مصوبه را که بار مالی هم دارد، تأیید می‌کند یا خیر.


   این نگرانی وجود ندارد که کارفرماها از این قانون سوءاستفاده کنند؟
بله، این نگرانی هم وجود دارد. البته با این پیش‌بینی‌ها، سعی می‌کنیم  در اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری به این موضوع بپردازیم و آن را بررسی کنیم، چرا که این موضوع به یک قانون دایمی نیاز دارد، نه قانونی که پنج‌ساله اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha