گاز گرفتگی به چه علت ایجاد می‌شود و آیا فقط مختص بخاری‌هاست؟علت گاز گرفتگی گاز منوکسید‌کربن است که یک گاز بدون رنگ و بدون بوست. افراد وقتی وارد محیطی می‌شوند که این گاز در آن پخش شده است، احساس سنگینی هوا می‌کنند. نفس نمی‌توانند بکشند.

نشانه‌های مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن

سلامت نیوز-*مهندس جلال ملکی: گاز گرفتگی به چه علت ایجاد می‌شود و آیا فقط مختص بخاری‌هاست؟علت گاز گرفتگی گاز منوکسید‌کربن است که یک گاز بدون رنگ و بدون بوست. افراد وقتی وارد محیطی می‌شوند که این گاز در آن پخش شده است، احساس سنگینی هوا می‌کنند. نفس نمی‌توانند بکشند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین ، میل ترکیبی این گاز با هموگلوبین، 300ـ250 برابر میل ترکیبی اکسیژن با هموگلوبین است. مانند یک بیماری ویروسی تمام بدن را درگیر و ایجاد حس کرختی و درد در فرد مبتلا می‌کند.

چه افرادی نسبت به مسمومیت با منوکسید کربن حساس ترند؟

افراد سالخورده، کودکان، بیماران مبتلا به ناراحتی‌های تنفسی، آسم، خانم‌های باردار و... .

نشانه‌های مسمومیت با این گاز چیست؟

نشانه‌ها بسیار شبیه نشانه‌های سرماخوردگی ساده است. در لحظات اولیه فرد دچار سردرد و سرگیجه می‌شود. اگر فرد در محیط بماند و غلظت آلاینده مونوکسیدکربن بالاتر برود، درد قفسه سینه، درد ناحیه شکم، اختلال تکلم، اختلال در قدرت تصمیم‌گیری نیز رخ می‌دهد. اگر فرد از محیط خارج نشود گیجی کامل، کما و مرگ حادث می‌شود.

آیا استفاده از پکیج داخل منزل خطر گازگرفتگی را بالا می‌برد؟

بله، پکیج خطرناک است، چون شعله دارد. وقتی فقط شمعک پکیج روشن است، خطرناک نیست. خطرزمانی ایجاد می‌شود که شیر آب داغ باز شود. چون در این زمان، مصرف اکسیژن بالا می‌رود. اجاق گاز در منزل شعله دارد و اکسیژن مصرف می‌کند و این هم می‌تواند خطرناک باشد‌. باید از قراردادن پکیج داخل منزل که متراژ 65ـ60 متر دارد باید خودداری شود. پکیج‌هایی که داخل منزل قرار دارند، باید فن داشته باشند.

آیا شعله‌های اجاق گاز و بخاری که زرد یا قرمز رنگ است، خطر ایجاد می‌کند؟

اگر دودکش فلزی داخل منزل گرم است، یعنی عمل مکش بخوبی انجام می‌شود و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

آیا می‌توان پکیج را داخل کابینت قرار داد؟

اگر پکیج داخل کابینت و در آن بسته باشد، مشکل ایجاد می‌کند. در این صورت باید در کابینت را دربیاورند تا هوای بهتری به پکیج برسد.

*سخنگوی سازمان آتش‌نشانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha