علیرغم تصور موجود، سالمند فرد ناتوان نیست. بلكه سالمندان تنها توجه می خواهند. خوشبختانه در وزارت بهداشت از سال 1384 اداره‌ای به صورت مجزا برای سالمندان تشكیل شد و برنامه‌های را در دو قسمت مراقبت‌های ادغام یافته و بهبود شیوه زندگی در نظر گرفته شد

ضرورت تاسیس مراكز روزانه پاره‌وقت سالمندی در كشور
رییس اداره سالمندان وزارت بهداشت با تاكید بر آن كه در برنامه‌های مطرح شده برای سالمندان، هدف آن است كه سالمند تا حد امكان از هسته خانواده جدا نشود، گفت: پیشنهاد تاسیس مراكز روزانه پاره‌وقت سالمندی به سازمان بهزیستی ارایه شده است.

به گزارش  ایسنا، دكتر پریسا طاهری، متخصص طب سالمندی همزمان با روز سالمند در نشستی با خبرنگاران گفت: ارایه خدمات پاره وقت به سالمندان سبب می‌شود تا سالمندان كمتر به خانه سالمندان سپرده شوند و در این مراكز برنامه‌های مختص این سن ارایه شود. در حال حاضر ممكن است مراكز خصوصی این زمینه وجود داشته باشند.

وی با اشاره به نام گذاری اول اكتبر هر سال به نام روز جهانی «سالمند» گفت: مساله سالمندی تنها مختص ایران نیست، بلكه مساله جهانی است. سالمندی در همه كشورها یك وضعیت بهداشتی قلمداد می‌شود. سالمندی پدیده‌ای نیست كه از پیش تعیین نشده باشد.

طاهری با بیان این كه وجود حدود 700 میلیون سالمند بالای 60 سال در دنیا تخمین زده می‌شود، گفت: حدود 80 درصد سالمندان دنیا در كشورهای در حال توسعه ساكن هستند. در ایران نیز بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته در سال 1385 حدود 3/7 درصد جمعیت كشور (حدود پنج میلیون نفر) بیش از 60 سال سن دارند. با زاد و ولد متوسط پیش‌بینی‌ می‌شود كه میزان سالمندان كشور در سال 1429 به 9/24 درصد افزایش یابد. به این ترتیب از هر چهار نفر یك نفر (25 درصد جمعیت كشور) سالمند خواهد بود. بر این اساس اگر ساختار تشكیلاتی و تصمیمات لازم در این راستا حركت نكند با مشكل مواجه می‌شویم.

وی گفت: علیرغم تصور موجود، سالمند فرد ناتوان نیست. بلكه سالمندان تنها توجه می خواهند. خوشبختانه در وزارت بهداشت از سال 1384 اداره‌ای به صورت مجزا برای سالمندان تشكیل شد و برنامه‌های را در دو قسمت مراقبت‌های ادغام یافته و بهبود شیوه زندگی در نظر گرفته شد. متاسفانه گاهی سالمندان در شهرها كم رنگ دیده می‌شوند. این در حالی است كه دسترسی به خدمات شبكه در شهرها كمتر است. از طرف دیگر هدف آن است كه مسوولیت سلامت از بهیار به خود فرد و از مراكز بهداشتی به منزل منتقل شود.

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت با بیان این كه روند بیماری‌های دوران سالمندی از سمت بیماری‌های واگیر به بیماری‌های غیرواگیر تغییر یافته است، ادامه داد: بیماری‌های قلب و عروق از شایع‌ترین بیماری‌های دوران سالمندی است. با توجه به این كه بسیاری از عوامل خطر این بیماری‌ها قابل كنترل هستند اصلاح شیوه زندگی می‌تواند در جلوگیری از این بیماری‌ها در دوران سالمندی بسیار موثر باشد.

طاهری با بیان این كه اجرای برنامه‌های دوران سالمندی به ارتباط درون بخشی و برون بخشی نیاز دارد و همراهی دیگر ارگان‌ها مانند سازمان بهزیستی و وزارت رفاه را می‌طلبد، ادامه داد: تحقیقات نشان داده كه هر چه میزان تحصیلات دانشگاهی فرد و میزان مشاركت وی در جامعه بیشتر باشد احتمال ابتلا به آلزایمر در وی كاهش می‌یابد. همچنین هر چه افسردگی و اضطراب در فرد بالا باشد احتمال بروز آلزایمر نیز افزایش می‌یابد.

طاهری در رابطه با تدابیر اتخاذ شده در زمینه ارایه خدمات سطوح دوم و سوم به سالمندان، گفت: به منظور ارایه خدمات سالمندی در تمام سطوح باید نیروی انسانی متخصص فراهم باشد. این در حالی است كه اكنون متخصصان رشته سالمندی در كشور از تعداد انگشتان دست هم كمتر است. همچنین لازم است مبحث سالمندی به صورت آبشاری در تمام رشته‌ها و از جمله پزشك عمومی وارد شود.

رییس اداره سالمندان وزارت بهداشت مساله سقوط را از جمله مشكلات شایع در دوران سالمندی عنوان كرد و گفت: بر اساس تحقیقی شش ماهه در بیمارستان طالقانی، شایع‌ترین علت مراجعه سالمندان پس از بیماری‌های قلبی - عروقی، سقوط بود كه با توجه به پوكی استخوان اولیه، شكستگی و در نهایت افتادگی را سبب می‌شود.

وی تاكید كرد كه در جامعه باید دید جامع به سالمند وجود داشته باشد تا میزان بستری و هزینه‌های بیمارستانی كاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha