عامل اصلی ایجاد بیماری سیاه زخم را میكروبی به نام "باسیل گرم مثبت اسپوردارو بیهوازی " است كه این میكروب در خاك زندگی می‌كند و بیشتر پستانداران نظیر گربه، گوسفند، اسب، بز و خوك به این میكروب آلوده می‌شوند؛ از این رو زمانی كه كودكان با این دسته از حیوانات و یا خاكی كه به این میكروب آلوده باشد تماس پیدا كنند، بیماری سیاه زخم را در كودك به وجود می‌آورد.

بازی با خاك می‌تواند منجر به سیاه زخم در كودكان شود
سلامت نیوز: استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، سیاه زخم را یكی از بیماری‌های عفونی در كودكان دانست و گفت: عامل اصلی ایجاد بیماری سیاه‌زخم، میكروبی به نام "باسیل گرم مثبت اسپوردارو بیهوازی " است كه در خاك زندگی می‌كند و بازی با خاك توسط كودكان می تواند منجر به این بیماری شود.

محمد حسین سلطانزاده در گفت‌وگو با فارس  سیاه زخم را یكی از بیماری‌های عفونی در كودكان دانست و اظهار داشت: سیاه زخم از یكی از كشنده‌ترین بیماری‌های عفونی است.

وی افزود: در بیشتر مواقع سیاه زخم به موقع تشخیص داده نمی‌شود و در اكثر موارد منجر به مرگ كودك می‌شود، تصریح كرد: فرم گوارشی این بیماری شدید است اما در تمامی نقاط جهان از جمله ایران جزء نادرترین نوع بیماری‌هاست.

این فوق تخصص اطفال، شكم درد طولانی مدت، استفراغ ، تب شدید و مناسب نبودن حال عمومی را از علائم سیاه زخم در كودكان دانست.

سلطانزاده در مورد عوامل سیاه زخم اظهار داشت: عامل اصلی ایجاد بیماری سیاه زخم را میكروبی به نام "باسیل گرم مثبت اسپوردارو بیهوازی " است كه این میكروب در خاك زندگی می‌كند و بیشتر پستانداران نظیر گربه، گوسفند، اسب، بز و خوك به این میكروب آلوده می‌شوند؛ از این رو زمانی كه كودكان با این دسته از حیوانات و یا خاكی كه به این میكروب آلوده باشد تماس پیدا كنند، بیماری سیاه زخم را در كودك به وجود می‌آورد.

وی در ادامه این مطلب در خصوص راه‌های دیگر انتقال میكروب "باسیل گرم مثبت اسپوردارو بیهوازی " كه موجب سیاه زخم می‌شود، گفت: این میكروب به طور اتفاقی از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با محصولات آلوده حیوانی در محیط صنعتی یا كشاورزی (پشم ، مو وگوشت آلوده) را از دیگر راه‌های انتقال این میكروب به انسان است.

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی سیاه زخم را دارای فرم‌های مختلفی نظیر پوستی، ریوی و گوارشی دانست و گفت: این امكان وجود دارد كه در هر سه شكل، این بیماری در كودكان با مننژیت همراه باشد؛ فرم پوستی سیاه زخم شایعترین و فرم گوارشی به خاطر اینكه میزان مرگ و میر در آن بیشتر است از اهمیت خاصی برخورادار است اما این فرم جزء نادرترین شكل بیماری به شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha