شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
کد خبر: 204651

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افرد با آن مواجه هستند، بیرون زدن استخوان شست پاست که به آن «بونیون» می گویند و راه رفتن را سخت و دردناک می کند، اما علت بروز این مشکل چیست؟

چرا استخوان شست پا بیرون می‌زند؟

سلامت نیوز: یکی از مشکلاتی که بسیاری از افرد با آن مواجه هستند، بیرون زدن استخوان شست پاست که به آن «بونیون» می گویند و راه رفتن را سخت و دردناک می کند، اما علت بروز این مشکل چیست؟

به گزارش سلامت نیوز، دکتر علی‌اکبر اسماعیلی‌جاه در گفتگو با سلامت آنلاین گفت: انحراف انگشت شست پا یا «بونیون» در افراد به دو دسته تقسیم می شود، دسته اول افرادی هستند که به دلایل مادرزادی یا ژنتیک به این بیماری مبتلا می شوند و دسته دوم افرادی که کفشهای نامناسب می پوشند.

وی افزود: برخی افراد به دلیل داشتن کف پای صاف در فاصله  ۱۱ تا ۱۲ سالگی ، شست پای آنها انحراف پیدا می کند و استخوان آن بیرون می زند. این افراد، کسانی هستند که زمینه این بیماری را به صورت مادرزادی داشته اند. در افراد دیگر که معمولا از ۳۰ سالگی به بالا برای درمان اقدام می کنند، دلایل بروز این بیماری به صورت اکتسابی بوده که آن هم  به دلیل پوشیدن کفش نامناسب به خصوص کفشهای تنگ و پاشنه بلند به وجود می آید.

این متخصص ارتوپد در خصوص مراحل درمان این بیماری با اشاره به این‌که در هر دو دسته از افراد، درمان تقریباً به یک شکل صورت می گیرد، افزود: در مرحله اول باید علت به وجود آمدن این عارضه برطرف شود، سپس با راهکارهایی که پزشک به بیمار می دهد، از پیشرفت آن جلوگیری شود و در نهایت، در صورتی که بیمار به دلیل درد شدید، انحراف بیش از حد، دررفتگی انگشت نتواند به راحتی از کفش استفاده کند، اقدام به جراحی این ناحیه می شود.

وی گفت: بیمارانی که  کف پای آنها صاف باشد، با انجام حرکات مناسب، نرمش های مخصوص و ماساژ، همچنین استفاده از کفشهای مناسب با دستور پزشک به بهبود این بیماری کمک می کنند.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به درمان اولیه در بیمارانی که به صورت اکتسابی به این بیماری مبتلا شده اند، افزود : این بیماران علاوه بر انجام حرکات ورزشی معین، از وسایل پلاستیکی مخصوصی که در بین دو انگشت شست و انگشت کناری قرار می گیرد هم باید استفاده کنند، همچنین شبها نیز باید از وسیله ای مخصوص استفاده شود که با کمک این وسیله کشیدن انگشت شست به بیرون از محدوده انگشتان صورت می گیرد.

دکتر اسماعیلی‌جاه  در پاسخ به این پرسش که آیا این بیماری پس از درمان قابل برگشت خواهد بود یا نه، گفت: برگشت عارضه پس از درمان، به انجام دستورات تجویزشده توسط پزشک، نحوه مراقبت و رعایت مواردی بستگی دارد که محرک و تشدیده کننده این بیماری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Younes ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    2 0
    سلام ببخشید من پام داره زیادی رشد میکنه و کفش بزرگی باید بپوشم و عابروم میره چیکار کنم جلوگیری بشه یا راهی نداره پا کوچک تر بشه ؟