یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳
کد خبر: 204754

متخصصان چشم‌پزشکی به تازگی به یک روش درمانی جدید دست یافتند که با کمک ترشحات سلول‌های بنیادی عارضه چشمی آب سیاه بهبود پیدا می‌کند.

روش جدید برای درمان آب سیاه

سلامت نیوز:متخصصان چشم‌پزشکی به تازگی به یک روش درمانی جدید دست یافتند که با کمک ترشحات سلول‌های بنیادی عارضه چشمی آب سیاه بهبود پیدا می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، گلوکوم یا آب سیاه مجموعه‌ای از اختلال‌هاست که می‌تواند موجب نارسایی جدی در قدرت بینایی شود.

اگرچه درمان شناخته شده‌ای برای این عارضه وجود ندارد اما درمان علائم می‌تواند پیشرفت بیماری را به تاخیر اندازد. محققان در مطالعات خود به یک روش درمانی بالقوه دست پیدا کردند که با استفاده از ترشحات سلول‌های بنیادی این بیماری درمان می‌شود.

آب سیاه به عصب چشم آسیب وارد کرده و در نهایت می‌تواند موجب نابینایی شود. در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و قدرت بینایی از دست رفته بر اثر آب سیاه بازنمی‌گردد. با این حال درمان اولیه می‌تواند پیشرفت علائم بیماری را به تاخیر اندازد و بخش‌هایی از چشم را که آسیب ندیده‌اند حفظ کند. گزینه‌های درمانی که به صورت گسترده در دسترس است شامل استفاده از دارو و جراحی لیزر می‌شود.

اما بر اساس یک مطالعه جدید، سلول‌های بنیادی می‌توانند در درمان این بیماری تاثیرگذار باشند.

سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSC) تاثیرات حفاظت کننده بر سلول‌های گره عصبی شبکیه دارند. نبود این سلول‌ها و آکسون‌های آنها یکی از دلایل اصلی بیماری‌های پیش‌رونده چشمی همچون آب سیاه است.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، در این بررسی محققان به تزریق ترشحات سلول‌های بنیادی در زجاجیه تعدادی موش در نوبت‌های هفتگی پرداختند. همچنین پس از گذشت ۲۱ روز تست‌هایی انجام گرفت و مشخص شد موش‌هایی که به لحاظ مشکل بینایی تحت درمان قرار گرفته بودند تنها یک سوم سلول‌های گره عصبی شبکیه خود را از دست داده بودند در حالی که در موش‌های دیگر ۹۰ درصد این سلول‌ها از بین رفته بود.

جزئیات کامل این آزمایش‌ها در مجله Stem Cell Translational Medicine منتشر شده است.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha