بر اساس دو گزارش كه در این هفته در آمریكا منتشر شد، پزشكان با تزریق سلولهای بنیادی به بیمارانی كه قلب آنان بر اثر حمله قلبی دچار آسیب شده بود، آنان را درمان كردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه از نیواورلئان، در تحقیقات بالینی كه نتایج آن در اجلاس كالج كاردیولوژی آمریكا در نیواورلئان با حضور بیش از سی‌هزار متخصص قلب ارائه شد، به قلب‌هایی كه بر اثر سكته قلبی بافت‌هایی سخت پیدا كرده بودند و از این رو توان لازم را برای پمپاژ خون نداشتند، سلول‌های بنیادی تزریق شد.

به گفته "جاشوا هیر" از دانشكده پزشكی میامی در فلوریدا و مجری این تحقیقات، در یكی از آزمایشها، برای نخستین بار در بخش كاردیولوژی، از سلولهای بنیادی مغز استخوان استفاده شد.

به گفته وی یكی از مزایای فراوان استفاده از سلولهای بنیادی آنست كه این سلولها را می‌توان از افرادی گرفت كه هیچگونه شباهت ژنتیكی به بیمار ندارند و افزود این سلولها مستقیما به محل جراحت می‌چسبند.

این گروه تحقیقاتی، بطور تصادفی اقدام به تزریق دوزهای مختلف از سلولهای بنیادین (‪ ۰/۵‬میلیون،‪ ۱/۶‬میلیون و یا ‪ ۵/۰‬میلیون سلول در هر كیلوگرم) به ‪ ۵۳‬بیمار در طی ‪ ۱۰‬روز پس از حمله قلبی كردند.

پس از شش ماه در بیمارانی كه درمان از طریق تزریق سلولهای بنیادین را طی كرده بودند عملكرد قلب و ریه در آنها رضایت بخش گزارش شد.

به گفته هیر، این آزمایش با فراهم كردن اطلاعات كافی و امن برای یك نوع واحد و تضمین شده از سلولهای بنیادین بمنظور درمان آسیب‌های قلبی، سهم مهمی در زمینه درمانهای بر پایه سلولهای بنیادین برای بیماری‌های قلبی ایفا می‌كند.

بعد از شش ماه، در بیمارانی كه سلولهای بنیادی به آنها تزریق شده بود، عملكرد قلب و ریه بهتر شده بود و آریتمی كمتری داشتند.

اكوكاردیوگرافی نیز حاكی از بهبود عملكرد قلب آنان بود به ویژه در بیمارانی كه آسیب قلبی بزرگتری داشتند.

در یك ازمایش دیگر، روی ‪ ۲۳‬بیمار كه دچار نارسایی پیشرونده و شدید قلب داشتند، از سلولهایی كه از بافت ماهیچه‌ای خود بیمار گرفته شده بود، استفاده شد.

در این آزمایش به گروه ‪ ۱۱‬نفری كنترل، داروهای استاندارد داده شد و دوزهای ‪ ۳۰‬میلیون، ‪ ۱۰۰‬میلیون، ‪ ۳۰۰‬میلیون یا ‪ ۶۰۰‬میلیون سلول بنیادی ماهیچه به قلب اعضای گروه دیگر تزریق شد.

پس از شش ماه، بیمارانی كه سلولهای بنیادی دریافت كرده بودند، از كیفیت زندگی به مراتب بهتری برخوردار بودند در حالی كه ظرف این مدت، وضعیت گروه كنترل بدتر شد.

با این حال، كارشناسان این آزمایش‌ها را گام نخست در این شیوه درمانی توصیف كردند و گفتند كه برای استفاده عملی و كاربردی از سلولهای بنیادی برای درمان بیماران قلبی باید آزمایشهای بیشتر و فراگیرتری انجام گیرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha