بی اعتباری دفترچه‌های بیمه حكایت تازه‌ای نیست اما این دفترچه‌ها اغلب در مراكز درمانی و بیمارستان‌های دولتی اعتباركی داشتند اما حالا با افزایش بدهی‌های تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت این اعتبار كمرنگ هم زیر سؤال رفته و در برخی مناطق كشور رؤسای دانشگاه‌ها رأساً اعلام خودمختاری كرده‌اند و به بیمارستان‌های تابعه خود دستور داده‌اند تا بیماران تأمین اجتماعی را یا پذیرش نكنند یا درمان و داروی‌شان را نقد و آزاد حساب كنند.

سلامت نیوز: بی اعتباری دفترچه‌های بیمه حكایت تازه‌ای نیست اما این دفترچه‌ها اغلب در مراكز درمانی و بیمارستان‌های دولتی اعتباركی داشتند اما حالا با افزایش بدهی‌های تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت این اعتبار كمرنگ هم زیر سؤال رفته و در برخی مناطق كشور رؤسای دانشگاه‌ها رأساً اعلام خودمختاری كرده‌اند و به بیمارستان‌های تابعه خود دستور داده‌اند تا بیماران تأمین اجتماعی را یا پذیرش نكنند یا درمان و داروی‌شان را نقد و آزاد حساب كنند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه می نویسد: این ماجرا هرچند با پادرمیانی‌هایی به طور موقت حل و فصل شده اما وزیر بهداشت درباره چرایی این خودمختاری هیچ توضیحی ارائه نكرده است. همچنان كه وزیر رفاه هم در این باره موضعش سكوت بوده است. رئیس سازمان تأمین اجتماعی اما فرصت را برای انتقاد صریح از طرح تحول سلامت مغتنم شمرده و می‌گوید: دو سال است داد می‌زنیم ته چاه طرح تحول سلامت باید بسته شود.

بیمارستان‌های اصفهان با دستور رئیس دانشگاه این شهر آغازگر شورش علیه بیمه تأمین اجتماعی بودند. این ماجرا به بیمارستان‌های مازندران و حالا داروخانه‌ها كشیده شده است. قرار است داروخانه‌ها هم از اسفند‌ماه در صورت تسویه نشدن حساب‌شان قراردادهای‌شان را با تامین اجتماعی لغوكنند. همه اما در عمل بیماران دارای بیمه تأمین اجتماعی را تهدید می‌كنند. افرادی كه هر ماه پیش از آنكه خودشان حلاوت دسترنج‌شان را بچشند باید 23 درصدش را بابت بیمه تأمین اجتماعی بدهند اما حالا به دلیل لجبازی و اختلافات میان دو وزارتخانه این مردم میان مراكز درمانی دولتی و تأمین اجتماعی سرگردان شده‌اند.
 
وقتی وزیر خودش را كنار می‌كشد
ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت در پاسخ درباره عدم ارائه خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی اصفهان به دلیل عدم پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها از سوی بیمه‌ها، گفته است: «‌ستاد و شخص وزیر بهداشت در این موضوع دخالتی نداشتند، اما برخی بیمارستان‌های ما در سطوح استانی به دلیل اینكه در تأمین دارو، تجهیزات و ملزومات پزشكی به خاطر تأخیر پرداخت بیمه‌ها دچار مشكل شدند، اقداماتی را انجام دادند. البته نه اینكه بیمار تأمین اجتماعی را نپذیرفتند، بلكه به بیماران گفته بودند در موارد غیر اورژانس یا به بیمارستان‌های ملكی تأمین اجتماعی مراجعه كنند یا پرداخت‌شان را به طور كامل در بیمارستان انجام داده و سپس پولش را از بیمه بگیرند». به گفته وی این مشكل پیش آمده بود كه البته با وساطت استاندار حل و قرار شد عقب افتادگی‌ها جبران و پرداخت مطالبات طبق قانون انجام شود.

اما گویا سیدتقی نوربخش، رئیس سازمان تأمین اجتماعی در جلسه مصالحه این سازمان با رئیس دانشگاه علوم پزشكی اصفهان درباره چرایی بدهی میلیاردی تأمین اجتماعی به سلامت گفته است:«‌دو سال است كه با رئیس سازمان مدیریت و آقای دكتر هاشمی صحبت می‌كنیم و داد می‌زنیم كه این (طرح تحول سلامت) یك چاهی است كه باید ته آن بسته شود. » وی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر انتشار 8هزار میلیارد تومان اوراق قرضه برای تسویه بدهی‌های سازمان بیمه سلامت، گفت: «شما 8هزار میلیارد تومان از پول این مملكت را به بیمه سلامت دادید كه این سازمان هم الان به پزشكان و دیگران اوراق می‌دهد. مگر طلب با طلب فرق می‌كند؟ دانشگاه از من طلبكار است، بنده هم از دولت طلب دارم. » نوربخش اضافه كرد: «من اگر همه سازمان تأمین اجتماعی را بفروشم، باز هم پاسخگو نخواهم بود. شما هم اگر به‌جای 8 هزار میلیارد، 16هزار میلیارد اوراق چاپ كنید، باز هم كم است.»

وی با ذكر مثالی از هزینه‌های دارویی كه به بیمه‌ها تحمیل می‌شود، به تجویز خارج از قاعده و به دور از راهنماهای بالینی انتقاد كرد و گفت: «بیشترین پولی كه ما برای دارو پرداخت می‌كنیم، نه مربوط به داروهای مسكن است، ‌نه مربوط به آنتی‌بیوتیك‌ها است، بلكه مربوط به هورمون رشد است كه در واقع برای تقویت عضلات ورزشكاران رشته بدنسازی تجویز می‌شود. می‌خواهم بگویم ما با هدررفت منابع روبه‌رو هستیم.»
  
كوتاهی تأمین اجتماعی
در برابر اظهارات دكتر نوربخش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان هم اعلام كرده است: «آیا سازمان تأمین اجتماعی نحوه هزینه‌كرد بیش از هزار میلیارد تومان سهم درمان كارگران در استان اصفهان را به جامعه كارگری به روشنی گزارش نموده است؟ سازمان تأمین اجتماعی از افزون بر هزار میلیارد تومان سهم درمان حق بیمه كارگران در استان به بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمت درمانی (یعنی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان) در 10 ماه اول سال 95 پرداختی نداشته است. آیا آقای دكتر نوربخش به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی فرموده‌اند كه ‌هزینه كل خدماتی كه در 37 بیمارستان تابعه دانشگاه علوم پزشكی اصفهان در یك‌سال اخیر دریافت كرده‌اند‌، حتی معادل یك‌سوم سهم درمان حق بیمه آنها در همان سال هم نبوده و از پرداخت همان هم دریغ شده است؟»
 
پیش از وقوع فاجعه
در میان اختلافات جدی بیمه‌ها و وزارت بهداشت با یكدیگر مردم دفترچه در دست سرگردان درمانند. مردمی كه انگار باید تاوان اشتباهات ندانم‌كاری‌های مسئولان را بدهند و هیچ‌كس هم پاسخگوی‌شان نیست. به نظر می‌رسد وقت آن رسیده كه سازمان‌های مسئول و مجلس به این دعوا ورود كنند و ماجرای دنباله‌دار اختلافات در نظام سلامت تا به فاجعه‌ای برای مردم منتهی نشده حل و فصل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha