دبیر انجمن رادیولوژی با اشاره به اینکه شفافیت وزارت بهداشت در تدوین بخشنامه‌های مربوط به امور رادیولوژی ضرورت دارد، گفت: سونوگرافی وسیله کسب درآمد برای متخصصان زنان نیست.

سونوگرافی وسیله کسب درآمد برای متخصصان زنان نیست/ وزارت بهداشت اجازه صحبت به رادیولوژیست‌ها را نمی‌دهد

سلامت نیوز:دبیر انجمن رادیولوژی با اشاره به اینکه شفافیت وزارت بهداشت در تدوین بخشنامه‌های مربوط به امور رادیولوژی ضرورت دارد، گفت: سونوگرافی وسیله کسب درآمد برای متخصصان زنان نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، وحید کریمی دبیر انجمن رادیولوژی در ارتباط با چالش‌های پیش روی رادیولوژیست‌ها و عدم حمایت‌های وزارت بهداشت اظهارداشت: تخصص رادیولوژی از رشته‌های تخصصی مادر در علوم پزشکی بوده که ماهیت این رشته به گونه‌ای است که حضور آن در چرخه تشخیص و درمان باعث مدیریت علمی بیماری‌ها می‌شود؛ همچنین حضور توأم با استقلال نهاد تشخیصی رادیولوژی در پروسه‌های درمانی غیر قابل انکار است.

 
لزوم حمایت مؤثر وزارت بهداشت از رشته تخصصی رادیولوژی
 

وی تأکید کرد: وزارت بهداشت به عنوان عامل حاکمیتی باید از رشته تخصصی رادیولوژی حمایت مؤثر و هوشمندانه کند تا روند تشخیص و درمان بیماران با کمترین خطا ممکن شود ولی در عمل در چند سال گذشته وزارت بهداشت بارها بخشنامه‌هایی در حوزه سونوگرافی صادر کرده است که نه تنها باعث تضعیف رشته تخصصی رادیولوژی شده است بلکه با ایجاد جو التهاب و سلب آرامش باعث اختلال در امور علمی رشته رادیولوژی شده است.

 

دبیر انجمن رادیولوژی تصریح کرد: این نامهربانی‌های وزارت بهداشت در حالی است که متخصصان رادیولوژی در سراسر کشور و حتی مناطق مرزی حاضر هستند و بار تشخیصی امور درمان کشور را به دوش می‌کشند و به جرأت می‌شود گفت جامعه رادیولوژیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از اصنافی هستند که علیرغم کمبودهای سخت افزاری همواره با رعایت قوانین و تعرفه‌ها خدمات علمی باکیفیت مطلوب و جهانی ارائه می‌دهند.

 

کریمی بیان داشت: متخصصان رادیولوژی تنها متخصصانی هستند که به‌صورت تخصصی در دوران ٤ساله امور مربوط به سونوگرافی را فرا می‌گیرند، دروس پایه فیزیک سونوگرافی را آموزش می‌بینند و در طول چهار سال امور مرتبط با سونوگرافی را در محیط‌های دانشگاهی و بیمارستانی تحت نظر اساتید می‌گذرانند و کتب تخصصی سونوگرافی را در حجم چند هزار صفحه امتحان می‌دهند همچنین بعد از فارغ التحصیلی دوران طرح را در مناطق محروم خدمات سونوگرافی ارایه می‌دهند.

 

وی ادامه داد: بعد از اتمام طرح در صورتی‌که قوانین سخت‌گیرانه سطح بندی اجازه بدهد می‌توانند در کنار نصب دستگاه‌های رادیولوژی زیان ده به انجام سونوگرافی بپردازند و فقط بیمارانی که به انها ارجاع داده می شود را می‌توانند سونوگرافی کنند و طبق قوانین نمی‌توانند خودشان برای بیمار سونوگرافی تجویز کنند،اینها شرایط انجام سونوگرافی حرفه ای توسط متخصصان رادیولوژی و استفاده از سونوگرافی بعنوان روش تشخیصی است.

 

سونوگرافی وسیله کسب درآمد برای متخصصان زنان نیست

 

دبیر انجمن رادیولوژی گفت: این در حالی بوده که بقیه متخصصان غیر رادیولوژیست و متخصصان زنان که بصورت محدود با سونوگرافی اشنایی دارند می‌توانند بصورت غیر حرفه‌ای از سونوگرافی استفاده کنند و به عبارتی در صورت داشتن صلاحیت علمی حداقلی می‌توانند از سونوگرافی به‌عنوان ابزار کمک تشخیص استفاده کنند و اجازه ندارند برای استفاده از سونوگرافی به‌عنوان ابزار کمک تشخیص از بیماران تعرفه ای اخذ کنند و در کل وسیله سونوگرافی وسیله کسب درآمد برای متخصصان زنان و متخصصان غیر رادیولوژیست نیست.

 

کریمی افزود: متأسفانه وزارت بهداشت در دو بخشنامه بحث برانگیز در یک‌سال گذشته این امور محکم قانونی را نادیده گرفته و به برخی متخصصان فلوشیپ زنان( نه همه متخصصان زنان) که به‌صورت محدود با سونوگرافی آشنایی دارند اجازه داده تا برای بیماران خودشان سونوگرافی تجویز کنند و تعرفه ای جدا از ویزیت دریافت کنند این بخشنامه‌ها نکته جدیدی به جز حق دریافت تعرفه اضافه بر ویزیت ندارد و طبق قوانین قبلی این فلوشیپ‌ها می‌توانستند که بیمار نشان را سونوگرافی کنند.

 

وی ادامه داد: سه سال قبل برخی متخصصان زنان و فلوشیپ‌های مربوطه به دیوان عدالت اداری شکایت کرده بودند تا با لغو بخشنامه‌های وزارت بهداشت بتوانند از بیماران بابت انجام سونوگرافی تعرفه اخذ کنند قسمتی از دفاعیه معاونت حقوقی وزارت بهداشت در این پرونده اینگونه است.

 

وی افزود: دلیل عدم اجازه دریافت تعرفه سونوگرافی نیز این است که ویزیت متخصصین زنان مطابق با سایر پزشکان، از تعرفه های مصوب و قانونی تبعیت می‌کندو در شرایطی که یک پزشک زنان جهت تشخیص خود از یک ابزار کمک تشخیصی استفاده کند نمی تواند بابت یک تشخیص، علاوه بر دریافت حق ویزیت، تعرفه کامل سونوگرافی و چه بسا بیشتر از آن را مطالبه داشته باشد.

 

کریمی با طرح این پرسش که آیا مسئولان وزارت بهداشت به این مبانی حقوقی در صدور بخشنامه‌های جدید توجهی داشته اند یا نه؟ گفت: در صدور این بخشنامه‌ها متأسفانه متولیان اصلی سونوگرافی به هیچ وجه مورد مشورت نبوده‌اند و حتی وزارت بهداشت به درخواست‌های متعدد انجمن رادیولوژی برای تشکیل جلسات کارشناسی جوابی نداده است.

 

وی اضافه کرد: سوال ما از وزارت بهداشت این است که آیا این رویه در وزارت بهداشت همیشه اعمال می‌شود که متولیان اصلی مورد مشورت نباشند، برای مثال آیا وزارت بهداشت برای تصمیم گیری در امور مربوط به اکوی قلب و ...از متخصصان قلب و انجمن قلب و هیات بورد قلب نظر خواهی نمی‌کند؟ آیا وزارت بهداشت می‌تواند همانند اقدامات اخیرشان کمیته آموزش اکوی قلب تشکیل بدهند و رئیس آن کمیته را از اساتید غیر از متخصص قلب انتخاب کنند؟

 

کریمی عنوان داشت: بارها مسولان وزارت بهداشت کمبود رادیولوژیست در مناطق محروم را دلیل صدور چنین بخشنامه هایی اعلام می‌کردند. سوال جامعه رادیولوژی از وزارت بهداشت این است که کدام متخصص پریناتولوژیست و فلو ناباروری در مناطق محروم مشغول به فعالیت است ؟و اگر کمبود رادیولوژیست دلیل صدور این بخشنامه ها است چرا وزارت بهداشت به مکاتبات انجمن رادیولوژی برای رفع نیازهای مناطق محروم جواب نمی‌دهد.

 

دبیر انجمن رادیولوژی اضافه کرد: مقام محترم وزیر بهداشت عنوان کرده بودند که هدف وزارت از دادن بخشنامه های جدید رفع کمبودها در مناطق محروم و مناطق فاقد رادیولوژیست است و متأسفانه بخشنامه‌های جدید حتی در راستای فرمایشات وزیر محترم بهداشت نیز نیست.

 

دریافت وجه غیر قانونی برای انجام سونوگرافی

 

وی تصریح کرد: در صدور این بخشنامه‌ها متاسفانه به مولفه‌های نظارتی به هیچ وجه توجهی نشده است در طول سال‌های گذشته متاسفانه کم نبودند پزشکانی که به صورت غیر قانونی از بیمارانشان در قبال سونوگرافی وجوه غیر قانونی دریافت می‌کردند و انجمن رادیولوژی بالاخص در دو سال گذشته مدارک این تخلفات را به مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت و حتی دفتر وزیر بهداشت منعکس کرده است.

 

دلیل عدم بررسی پرونده‌های متخلفان سونوگرافی

 

کریمی یادآور شد: ولی در عمل با گذشت چند سال متأسفانه متخلفان هم چنان از بیماران بصورت غیر قانونی پول می‌گیرند و نهادی نتوانسته از حقوق بیماران در این حوزه دفاع کند،با شروع طرح تحول و اجرای برخورد با پدیده زیر میزی انتظار داشتیم با متخلفان حوزه سونوگرافی برخورد جدی انجام گیرد ولی متأسفانه در عمل به جز چند مصاحبه بی اثر کار موثری در این زمینه انجام نشده است، از مدیر کل نظارت بر درمان سوال کنید که چرا پرونده های متخلفان سونوگرافی علیرغم محرز بودن تخلفاتشان هنوز مورد رسیدگی جدی قرار نگرفته است؟

 

وی گفت: حتی در بیمارستان‌های دولتی تحت نظارت وزارت بهداشت هم، چنین تخلفاتی گزارش شده بود که بیش از یک‌سال قبل به حوزه های نظارتی ارسال شده‌است و بر اساس اطلاعات ما برخورد جدی با این موارد نشده است. به نظر می‌آیدحوزه نظارتی وزارت بهداشت در این زمینه نیاز مند خانه تکانی نرم افزاری و سخت افزاری است تا توان مقابله با این تخلفات را داشته باشد و بر این باوریم اگر نهادهای نظارتی وزارت بهداشت وسعت و شدت تخلفات حوزه سونوگرافی توسط برخی متخصصان زنان و غیر رادیولوژیست را به مقامات بالاتر به خوبی منعکس می‌کردند چنین بخشنامه هایی صادر نمی‌شد.

 

افراد غیر رادیولوژیست توان انجام حرفه‌ای سونوگرافی را ندارند

 

دبیر انجمن رادیولوژی ادامه داد: بارها مسؤلان وزارتی به ناحق اعتراض رادیولوژیست‌ها را در راستای منافع مادی تفسیر کرده اند و فرموده اند دعوا بر سر پول است ،اما صحبت رادیولوژیست‌ها این است که افراد غیر رادیولوژیست که توان انجام حرفه‌ای سونوگرافی را ندارند در صورت استفاده از این ابزار نمی‌توانند از بیماران پولی اخذ کنند آیا رادیولوژیست‌ها در این فرایند نفع مالی دارند؟ یا افرادی دعوای پول دارند که می‌خواهند از سونوگرافی به عنوان کمک تشخیص استفاده کنند و از بیماران جدا از حق ویزیت پول بگیرند؟

 

کریمی گفت: متاسفانه افراد دیگری نیز به دنبال گرفتن چنین بخشنامه هایی هستند و می‌خواهند در کنار حق ویزیت از بیماران هزینه های سونوگرافی را نیز دریافت کنند و نامه های آن در وزارت بهداشت موجود است. قضاوت را به مردم واگذار می‌کنیم که کدام افراد به دنبال پول هستند؟

 

پشت میز وزارت بهداشت اجازه صحبت به رادیولوژیست‌ها نمی‌دهند

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مسؤلان وزارت بهداشت توجهی به هشدارهای قبلی انجمن رادیولوژی نکرده اند و همچنان هم پشت میز وزارت بهداشت اجازه صحبت به رادیولوژیست‌ها نمی‌دهند ،انجمن رادیولوژی این امادگی را دارد تا در هر موقعیتی با مدارک مستدل در مورد عملکرد معاونت درمان وزارت بهداشت در حوزه نظارتی مناظره کند تا مردم عزیز خود قضاوت کنند که کدام نهاد و صنف بر ریل قانون حرکت می‌کند.

 

دبیر انجمن رادیولوژی گفت: امیدواریم وزارت بهداشت نگاه مسئولانه تری به تخلفات انجام شده در حوزه سونوگرافی غیر رادیولوژیست ها داشته باشد و با صدور بخشنامه‌های جدید و عجولانه حوزه تشخیصی را دچار هرج و مرج نکند و حقوق بیماران را آسیب پذیر نکند.

 

وی افزود: سال پیش در ٢٦ دی متأسفانه شاهد برخورد دور از شان وزارت بهداشت با متخصصان رادیولوژی بودیم و اگر مدیریت و حسن نظر ماموران انتظامی امنیتی نبود مطمینا اتفاقات تلخی رخ می‌داد که در شان نظام و در شان دولت تدبیر و امید نبود .هنوز وزارت بهداشت در مورد رفتار سال گذشته با رادیولوژیست‌ها توضیحی نداده است که چرا حضور پزشکان و سایر اصناف در وزارت بهداشت قبل و بعد از ٢٦بدون هر گونه تلخکامی انجام پذیرفت و حتی از حاضران در وزارت پذیرایی شد ولی با رادیولوژیست‌ها رفتار دیگری صورت گرفت این رفتار دوگانه چطور قابل ارزیابی است؟

 

کریمی اضافه کرد: البته این دوگانگی در موارد دیگر هم وجود داشته است طوریکه مجموعه وزارت بهداشت در طول سه سال گذشته در سطوح معاونتی،مدیر کل و حتی کارشناسی به دهها مکاتبات انجمن رادیولوژی که نماینده رسمی جامعه رادیولوژی بوده، جوابی نداده است.

 

دبیر انجمن رادیولوژی افزود: قشر تحصیلکرده رادیولوژیست‌ها انتظار نداشتند وزارت بهداشت دولت تدبیر و امید به جای گفت‌وگو با آنها به صورت غیر مدبرانه و نا مهربانانه برخورد کند و کاش وزارت بهداشت در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری عمل می‌کرد که فرموده اند:«طوری رفتار کنید که نخبگان ناامید و مایوس نشوند»

 

لزوم شفافیت در تدوین بخشنامه‌های مربوط به امور رادیولوژی

 

کریمی گفت: از وزارت بهداشت درخواست داریم، در تدوین بخشنامه‌های مربوط به امور رادیولوژی به صورت شفاف عمل کند و صاحبان فرایندها را در تصمیم گیری ها مشارکت دهد همچنین با صدور عجولانه بخشنامه‌ها و ایین نامه حقوق بیماران را آسیب پذیر نکند

وی با اشاره به اینکه باید وزارت بهداشت توجه به حقوق بیماران را در اولویت قرار دهند و اجازه ندهند استفاده از ابزار کمک تشخیص بار مالی برای بیماران ایجاد کند، خاطرنشان ساخت: بخشنامه های جدید وزارت بهداشت نه تنها پدیده خود ارجاعی را سامان نمی دهد بلکه خود این بخشنامه ها ترویج خودارجاعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha