چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱

اگر با آزمایش خون مشخص شود فرد کم‌خونی دارد، باید درمان شود. در ضمن تغذیه کمک می‌کند به نگهداری سطح آهن در حد مطلوب؛ یعنی انجام درمان در کنار تغذیه مناسب.

نگذارید بدنتان دچار فقر آهن شود

سلامت نیوز-*دکتر آزیتا آذر کیوان:اگر با آزمایش خون مشخص شود فرد کم‌خونی دارد، باید درمان شود. در ضمن تغذیه کمک می‌کند به نگهداری سطح آهن در حد مطلوب؛ یعنی انجام درمان در کنار تغذیه مناسب.

چه افرادی بیشتر در معرض کمبود آهن هستند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، هر جایی که سرعت رشد بالا باشد، نیاز به آهن هم بیشتر است. در چند سال اول پس از تولد، چند سال اول مدرسه و زمان دبیرستان که فرد با جهش رشدی در قد و وزن مواجه است نیاز به منابع آهن جدی‌تر است. همچنین در خانم‌های باردار و شیرده، همچنین طی دوران قاعدگی توجه به این مساله ضروری است.

نیاز به آهن در دوره سالمندی و یائسگی خانم‌ها، چه تفاوتی با آقایان دارد؟

از آنجا که خانم‌های یائسه و سالمند دوره‌های ماهانه ندارند، از این جهت خیلی با آقایان فرقی ندارند.

آقایان هم با کم‌خونی و فقر آهن مراجعه می‌کنند؟

اگر یک آقا در سن بلوغ با کم‌خونی فقر آهن مراجعه کند، عامل فقر آهن در او باید بررسی شود. اگر مشکل گوارشی، هموروئید یا زخم معده دارد باید درمان شود و اگر این مشکلات را ندارد، مکمل آهن دریافت کند.

کم‌خونی چند نوع دارد؟

کم‌خونی اکتسابی یا ارثی. شایع‌ترین علت کم‌خونی ارثی، تالاسمی مینور است و خیلی از افراد از این که تالاسمی مینور دارند، آگاهی ندارند و بعد از انجام آزمایش، پایین بودن هموگلوبین آنها مشخص می‌شود. این افراد خیلی نیاز به مکمل آهن ندارند و بیشتر به مکمل گروه B نیاز دارند. شایع‌ترین کم‌خونی اکتسابی، کم‌خونی فقر آهن است.

علائم کم‌خونی فقر آهن چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

نشانه‌ها شامل بی‌حسی، بی‌حالی، گزگز اندام‌ها، ضعف، سرگیجه و تپش قلب هنگام فعالیت می‌شود. همچنین می‌توان به خستگی زودرس، درد قفسه سینه هنگام فعالیت، سردی اندام‌ها، رنگ پریدگی، رنگ پریدگی بیشتر ناخن و مخاط‌ها اشاره کرد.

علائم تخصصی فقر آهن چیست؟

کج‌خلق و خویی، عصبی شدن، کاهش قدرت تمرکز در کودکان، خشکی دست، شکنندگی ناخن‌ها و ریزش مو.

آیا سردی دست‌ها در برخی افراد نشان‌دهنده کم‌خونی آنها ست؟

ممکن است از کم‌خونی باشد، اما ممکن است ناشی از افت فشار خون هم باشد. گاهی در سرما به علت اشکالات عروقی، انقباض عروقی ایجاد و باعث سرد شدن اندام انتهایی می‌شود.

توصیه می‌کنید این افراد ارزیابی سالانه شوند؟

بد نیست افراد سالانه چکاپ شوند، اما نه به صورت اجبار برای همه. تاکید من بر تنوع تغذیه است. مادر باید به تنوع تغذیه کودک اهمیت بدهد. رشد کودک و منحنی رشد قدی و رشد وزنی او را کنترل کند. منابع غذایی آهن را حتی در سنین بالاتر مثلا بلوغ و دبیرستان که جهش رشدی صورت می‌گیرد در اختیار کودک قرار دهد.

کسی که فقر آهن دارد باید چکار کند؟

اگر با آزمایش خون مشخص شود فرد کم‌خونی دارد، باید درمان شود. در ضمن تغذیه کمک می‌کند به نگهداری سطح آهن در حد مطلوب؛ یعنی انجام درمان در کنار تغذیه مناسب.

آیا آهن موجود در پسته یا اسفناج کافی است؟

این دو خوراکی فیبر هم دارند. فیبر همراه آنها از جذب آهن جلوگیری می‌کند. ولی جگر و گوشت این مشکل را ندارند.

افراد مبتلا به تالاسمی مینور به کدام مکمل نیاز دارند؟

این افراد معمولا به ویتامین‌های گروه B نیاز دارند.

*فوق‌تخصص خون و آنکلوژی


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha