شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 205187

گروهی از محققان دانشگاه کارولینای شمالی راهکاری توسعه داده‌اند که بر اساس آن می‌توانند سلول‌های پوست انسان را به سلول‌های بنیادی تبدیل کنند و با استفاده از این سلول‌های بنیادی به جنگ تومورهای سرطانی بروند.

سلول‌های بنیادی با سرطان مغز مبارزه می‌کنند

سلامت نیوز:گروهی از محققان دانشگاه کارولینای شمالی راهکاری توسعه داده‌اند که بر اساس آن می‌توانند سلول‌های پوست انسان را به سلول‌های بنیادی تبدیل کنند و با استفاده از این سلول‌های بنیادی به جنگ تومورهای سرطانی بروند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، این محققان سال گذشته در آزمایشاتی که روی موش‌ها انجام دادند، توانستند سلول‌های پوست موش را به سلول‌های بنیادی تبدیل کنند که قابلیت درمان سرطان را داشتند.


به گزارش مدیکال ساینس،در این شیوه درمانی نوعی سلول پوست موسوم به فیبروبلست که قادر به تولید کلاژن است به سلول‌های بنیادی عصبی تبدیل می‌شود. این سلول‌های بنیادی در بافت مغز به دنبال سلول‌های سرطانی رفته و به آن‌ها می‌چسبند. با وجود این به تنهایی قادر به مبارزه با سلول‌های مهاجم سرطانی نیستند.


محققان به منظور تجهیز این سلول‌های بنیادی با سلاح مناسب، آن‌ها را به‌گونه‌ای مهندسی کردند که قابلیت حمل نوعی پروتئین کشنده سلول‌های سرطانی را دارند. این پروتئین به بدن بیمار تزریق می‌شود و تا زمانی که تحریک نشود، هیچ کار خاصی انجام نمی‌دهد. اما هنگامی که در مجاورت سلول‌های سرطانی قرار می‌گیرد، فعال شده و آن‌ها را از بین می‌برد.


محققان با استفاده از این شیوه توانستند گلیوبلاستوما را کنترل کنند. گلیوبلاستوما نوعی سرطان مغز بسیار مهاجم است که موجب مرگ اغلب بیماران در طول دو سال بعد از تشخیص می‌شود. روش‌های درمانی متداول برای این نوع سرطان شامل جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی است که هیچ‌کدام موثر نیستند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.



  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha