شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 205245

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری آشوراده گفت: زمان زیادی باقی نمانده است؛ شاید حداکثر ده سال و این زمان پایان زندگی فک خزر خواهد بود.

10 سال آینده؛ پایان زندگی فک خزری

سلامت نیوز:مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری آشوراده گفت: زمان زیادی باقی نمانده است؛ شاید حداکثر ده سال و این زمان پایان زندگی فک خزر خواهد بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مانا ،صیاد شیرازی مانا بیان داشت: به طور قطع نجات گونه بی همتای فک کاسپین دغدغه تمامی طبیعت دوستان در سراسر جهان است و این مهم، وظیفه همه ماست و عبور از این دیوار عظیم بدون گذر از جاده همکاری و اتحاد امکان پذیر نخواهد بود.


مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در ادامه افزود: زمان زیادی باقی نمانده است؛ شاید حداکثر ده سال و این زمان پایان زندگی فک خزر خواهد بود؛ روزی خواهند گفت فک کاسپین منقرض شد.    

                                                             
وی اعلام فراخوان بین المللی به منظور جذب همکاری های بین المللی در راستای حفاظت از فک خزری اشاره کرد و گفت: با توجه به استقبال مردمی صورت گرفته از فراخوان به ویژه در کشور روسیه، تعداد امضاهای الکترونیکی از حد نصاب مورد نیاز که تعداد 100 هزار امضا بود گذشت.


دکتر شیرازی بیان داشت: دستیابی به این مهم باعث شد تا گروه حفاظت از فک خزری در پیشبرد اهداف خود بیش از پیش حمایت شود.
وی افزایش آگاهی عمومی در منطقه خزر و همچنین در حوزه بین المللی، شکل گیری اولین حرکت بین المللی و منطقه ای مردمی برای حفاظت از فک خزری و حساس کردن سازمان های دولتی منطقه بویژه در کشور روسیه را از جمله دستاوردهای این فراخوان اعلام کرد.     

                                       
این فعال بخش خصوصی در امر حفاظت از محیط زیست دریای خزر ادامه داد: علاقمند کردن رسانه های گروهی به موضوع فک خزری و تهیه گزارش های متعدد از جلسات صورت گرفته و فعالیت های گروه حفاظت از فک خزری در ایران نیز از دیگر دستاوردهای این فراخوان محسوب می شود.


مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری آشوراده عنوان کرد: همچنین افزایش اعضای فعال در گروه های شکل گرفته حفاظت از فک خزری در کشورهای منطقه در نتیجه این فراخوان بسیار حائز اهمین است.


دکتر شیرازی، ترغیب جوامع علمی بین المللی به لزوم شکل گیری کارگروه علمی و تخصصی فک خزری و درنهایت ترغیب کشور روسیه برای احداث دومین مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری به عنوان دیگر نتایج مثبت این پروژه اشاره کرد.
به گفته وی، فک خزر تنها پستاندار ساکن دریاچه خزر و از کوچک ترین فک های دنیا رو به انقراض است؛ 100 هزار قلاده ، این تعداد آخرین باز مانده های این موجود است.


فعال بخش خصوصی در زمینه حفاظت از محیط زیست دریای خزر گفت: با این وجود، فک خزری همچنان جزو گونه هایی از حیوانات محسوب می شود که مورد شکار تجاری قرار می گیرند و سالانه 3 الی 6 هزار مجوز قانونی شکار ( بسته به مجوز) صادر می شود.


وی خاطرنشان می کند: در نهایت در کنار عوامل دیگر که همگی ناشی از فعالیت های بشری است می تواند تلفاتی بالغ بر 9 الی 12 هزار قلاده به جمعیت این گونه ارزشمند تحمیل کند.


به گفته دکتر شیرازی ، حقیقت تلخ این است که طبیعت قادر به جبران این کاهش جمعیت نخواهد بود چرا که عواملی مانند مرگ و میر بر اثر بیماری ها، کاهش ذخایر غذایی خزر، تغییرات اقلیمی و عدم وجود سیاست های حفاظتی از این موجودات بر وخامت اوضاع می افزاید.


مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری بیان داشت: با وجود این شرایط نگران کننده در صورتی که تغییری انجام نگیرد فک خزر در آینده ای نه چندان دور محکوم به انقراض است.    


وی تاکید کرد: ما خود را در مقابل پیشرفت صنعت نفت، گاز و سایر صنایع نمی بینیم و آگاهیم تمامی این ها لازم و ضروری هستند و همواره آرزومند و خواهان حضور صلح و پیشرفت در منطقه کاسپین هستیم؛ صحبت ما در مورد موجودی است که سمبل خزر است، موجودی که در راس هرم غذایی این اکوسیستم و بهترین گزینه برای کنترل سلامت منطقه خزر قرار است.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha