یک جمعیت شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت: محتمل‌ترین گزینه درباره جمعیت کشور این است که روند افزایشی را تا سال 2045 داشته باشیم و در سال 2045 جمعیت به حدود 94 میلیون نفر برسد و بعد از آن روند کاهشی را تجربه کنیم.

سلامت نیوز:یک جمعیت شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت: محتمل‌ترین گزینه درباره جمعیت کشور این است که روند افزایشی را تا سال 2045 داشته باشیم و در سال 2045 جمعیت به حدود 94 میلیون نفر برسد و بعد از آن روند کاهشی را تجربه کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر حسن عینی زیناب در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در رفسنجان اظهار کرد: اگر برای جمعیت می خواهیم برنامه ریزی داشته باشیم باید هر سه متغیر باروری، مرگ و میر و مهاجرت را در نظر داشته باشیم.

وی افزود: در طول سالهای گذشته جمعیت جهان روند رشد کندی را داشته ولی از 1950 به بعد رشد جمعیت شتاب بیشتری به خود گرفته است، از 1750 به بعد روند مرگ و میرها کاهش و روند تدریجی جمعیت آغاز می شود، انقلاب صنعتی و پیشرفت های پزشکی مرگ و میرها را کنترل می کند.

وی بیان کرد: در کشور ما در 50 سال پیش متوسط طول عمر حدود 35 سال بود که الان به 73 سال رسیده است که تغییرات در مرگ و میر و امید به زندگی را داشته ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: محتمل ترین گزینه درباره جمعیت کشور این است که روند افزایشی را تا سال 2045 داشته باشیم و در سال 2045 جمعیت به حدود 94 میلیون نفر برسد و بعد از آن روند کاهشی را تجربه کنیم و به 70 میلیون در پایان قرن بیست و یکم برسیم این گزینه ها در صورتی است که ما روندهای گذشته را ادامه دهیم.

عینی زیناب عنوان کرد: البته می‌توان با برنامه ریزی و سیاست‌گذاری، خطوط جمعیتی بالاتر را تجربه کنیم یعنی جایی که کاهش جمعیت در آن نباشد یا البته شرایط بدتر باشد و کاهش جمعیت را شدیدتر ببینیم و به حدود 40 میلیون نفر نیز برسیم.

این جمعیت شناس روند امید به زندگی در فاصله 1950 تا 2015 را مطلوب دانست و گفت: نوزاد پسری که در 1950 به دنیا می آمد انتظار می رفت حدود 41 سال عمر کند ولی این عدد اکنون به 74 سال رسیده و اگر وضعیت موجود ادامه پیدا کند تا پایان قرن بیست و یکم به حدود 86 سال خواهیم رسید. نوزاد دختری نیز که در 1950 به دنیا می آمد انتظار می رفت حدود 38 سال عمر کند که این عدد اکنون به 76 سال رسیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه با کاهش وضعیت باروری مواجه هستیم، به انجام مطالعه ای در فاصله سالهای 85 تا 89 اشاره داشت و افزود: بر اساس این مطالعه کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند میزان باروری آنها 1.3 درصد است، احتمال ازدواج تا 40 سالگی برای این افراد 78 درصد است، کسانی که ازدواج می کنند 88 درصد شانس دارند که فرزند اول را بدنیا بیاورند، و کسانی که فرزند اول را بدنیا می آورند 68 درصد شانس دارند فرزند دوم را بدنیا بیاورند.

وی ادامه داد: در کسانی که تحصیلات پایین دارند، میزان باروری کل آنها 2.2 درصد است، 95 درصد تا 45 سالگی ازدواج می کنند، 92 درصد از کسانی که ازدواج کرده اند فرزند اول دارند، 84 درصد از کسانی که فرزند اول دارند فرزند دوم را بدنیا می آورند.

عینی یادآور شد: در این مطالعه، میزان باروری زنان شاغل 1.1 درصد است که خیلی کمتر از متوسط کشوری است، 74 درصد شانس ازدواج تا 40 سالگی را دارند، کسانی که ازدواج می کنند 74 درصد شانس دارند فرزند اول را بدنیا بیاورند و 65 درصد از کسانی که فرزند اول را دارند شانس فرزند دوم را دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران اضافه کرد: هرم سنی جمعیت کشور در بهترین وضعیت است به نحوی که اکثر جمعیت ما دهه شصتی هستند که در نیروی کار هستند که باعث رشد وشکوفایی کشور می‌شوند.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha