چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 205692

بسیار شنیده‌ایم كه مردم از جانشان برای موفقیت‌های مختلف اقتصادی، سیاسی واجتماعی مایه می‌گذارند تا كشورشان را به سمت و سوی پله های ترقی هدایت كنند. اما این مسئله دركشور ما گویا تغییر ماهییت داده و مسئولان برای پیشبرد اهداف خود و رونق فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی كشور از جان مردم مایه می‌گذارند!.

هزینه از سلامت مردم برای توسعه!

سلامت نیوز:بسیار شنیده‌ایم كه مردم از جانشان برای موفقیت‌های مختلف اقتصادی، سیاسی واجتماعی مایه می‌گذارند تا كشورشان را به سمت و سوی پله های ترقی هدایت كنند. اما این مسئله دركشور ما گویا تغییر ماهییت داده و مسئولان برای پیشبرد اهداف خود و رونق فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی كشور از جان مردم مایه می‌گذارند!.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آفرینش نوشت، دربحث آلودگی هوا و استنشاق انواع سموم موجود در دود ماشین‌ها و بروز انواع سرطان، بیماری‌های عروقی، بیماری‌های عصبی و...، پیشرفت صنعت را بهانه‌ای برای ادامه روند تولید محصولات بی كیفیت داخلی كردیم و هرآنچه كارشناسان بهداشتی و فعالان عرصه محیط زیست هشدار می‌دهند، بی توجه به ادله و شواهد موجود به سمت تولید و پیشرفت كشور حركت می‌كنیم. پیشرفتی كه ازجان و مال مردم مایه می‌گذارد تا مارا در جرگه خودروسازان برتر دنیا قرار دهد!.

درمقطعی دیگر مسئولان تاثیرات مخرب و زیان بار امواج بر سلامت مردم را انكار كردند و آن را بی اهمیت جلوه دادند. هرآنچه كارشناسان بهداشتی و رسانه‌ها نسبت به تاثیر آن بر ناباروری، تحریك‌های عصبی، تخریب سیستم ایمنی و... هشداردادند، بی فایده بود. اینبار از جان مردم برای رشد و توسعه ارتباطات مایه گذاشتیم و بی توجه به آسیب‌های آن منفعت را برسلامت جامعه ارجحیت بخشیدیم.

شاید گفته شود كه تكنولوژی همراه با محاسنش، معایبی نیز به همراه دارد كه باید آنها را نیز پذیرفت. اما برای تهدید سلامت مردم در امرمدیریت تغذیه چه بهانه‌ای می‌توان آورد. درحال حاضر بیشترین مرگ ومیر در بین مردم كشور به سبب سكته‌های قلبی و بیماری‌های تنفسی است. تغییر الگویی غذایی خانوارها طی سال‌های گذشته و مصرف بیش ازحد نمك، چربی‌، سرخ كردنی در مقابل كاهش مصرف سبزیجات و میوه، آسیبی جدی برسلامت كلی جامعه وارد ساخته است.

وزارت بهداشت نسبت به مصرف روغن وچربی‌ها دركشور هشدار می‌دهد و جامعه را به استفاده از روغن‌های مایع و كم تراست توصیه می‌كند، اما در مقام عمل شاهد تولید و تبلیغ روغن‌های نیمه جامد هستیم كه با ترفندهای مختلفی همچون داشتن ماده امگا3 ، جامعه را به خوردن این روغن‌های ناسالم ترغیب می‌كنند. وزارت بهداشت موظف به تشخیص اقلام خوراكی مناسب برای جامعه می‌باشد، اما زمانی كه تولید محصولی را به ضرر سلامت مردم اعلام می‌كند این وظیفه نهادهای نظارتی وقضایی است كه با این تولیدكنندگان برخوردكنند و مانع از پخش چنین محصولاتی به بازار شوند.

همچون مسائل دیگر با توجیه تولیدی بودن این محصولات و اشتغال صدها نفر در این صنعت می‌پذیریم كه مردم خودشان انتخاب كنند چه روغنی را مصرف می‌كنند. اما درمورد واردات روغن پالم مازاد بر مصرف داخلی و خطرات چند برابری آن برای سلامت جامعه چه توجیهی می‌توان آورد؟!

براساس اعلام وزارت بهداشت نیاز صنعت روغن به واردات روغن پالم كمتر از400 هزار تن می‌باشد و واردات مازاد براین میزان موجب آسیب جدی به سلامت مردم خواهد شد. مسئولان وزارت بهداشت و شخص وزیر بارها هشدار داده‌اند كه مصرف روغن پالم به سبب چربی‌ اشباع شده فراوانی كه دارد به شدت برای سلامت قلب مضر است و موجب گرفتی عروق خواهد شد.

البته روغن پالم سال های سال از مالزی وارد کشور شده است ودر مصارف متعددی استفاده می‌شود. اما در حال حاضر به دلیل قیمت ارزان و سودآوری بالا، واردات آن به طرز چشمگیری افزایش داشته است. به گونه‌ای كه خبرهایی از واردات دوبرابری و رساندن آن به 800 هزارتن به گوش می‌رسد.

این معامله برای تولیدكننده و واردكننده به قدری سود آور است كه برای توجیه سلامت آن اقدام به برگزاری همایش می‌كنند. درچنین وضعیتی یا باید هشدارهای وزارت بهداشت و توصیه‌های وزیرمان را دروغ بدانیم یا بر منفعت طلبی و سودجویی متنفعان تولید و واردات روغن پالم صحه بگذاریم. اما واقعیت امر این است كه سلامت مردم درجامعه امروز دستخوش امیال و اهداف مختلفی گردیده است كه هریك تامین كننده خواسته‌ها و منافع اشخاص و گروه‌هایی را شامل می‌شود. لذا باید به مسئولان هشدار داد كه به خطر افتادن سلامت افراد جامعه هزینه‌های انسانی و مالی بسیاری به همراه خواهد داشت كه جبران آن با واردات اقلامی همچون روغن پالم جبران نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha