پژوهشگران ژاپنی وابسته به دانشگاه "ناگویا" به همراه پژوهشگران كانون ملی پژوهشی طول عمر، موفق به ساخت واكسن خوراكی كه برای درمان بیماری آلزایمر مفید می‌باشد، شدند.

بیماری آلزایمر ناشی از انباشته شدن ماده پروتیینی "بتاآمیروید" در مغز است كه سبب مرگ سلول‌های مغزی شده و در نهایت منجر به از بین رفتن حافظه و قدرت تشخیص مغزی انسان می‌شود.

به گزارش روز پنجشنبه روزنامه "آساهی"، پژوهشگران ژاپنی در آزمایش بر روی موش مبتلا به بیماری آلزایمر توانستند این بیماری را بدون ایجاد عوارض جانبی درمان كنند.

پژوهشگران در این واكسن، ژن سازنده پروتیین "آمیروید" را در درون پوسته یك ویروس بدون عامل بیماری كار گذاشتند.

این واكسن تشكیل شده از ویروس قلابی، پس از ورود به دستگاه گوارش كه از طریق دهان صورت گرفت با واكنش سلول‌های روده روبرو می‌شود.

به همین علت غدد لنفاوی نیز اقدام به ساخت پادتنی برای حمله به پروتیین آمیروید در بدن می‌كند كه این پادتن‌ها به آمیروید انباشته شده در مغز جسبیده و آن را از بین می‌برند.

پژوهشگران برای كسب اطمینان بیشتر، این واكسن را بر روی ‪ ۱۴‬موش از ‪۲۸‬ موش مبتلا به بیماری آلزایمر آزمایش كردند.

نتیجه این آزمایش نشان داد كه ‪ ۱۴‬موشی كه این واكسن به آنها خورانده شد، پس از سه ماه قدرت حافظه و فراگیری خود را بازیافته و به حالت طبیعی بازگشتند.

در این حال وضع بیماری ‪ ۱۴‬موشی كه از این واكسن استفاده نكردند بدتر از قبل شد.

پژوهشگران در جریان كالبدشناسی انجام داده بر روی مغز موش‌هایی كه واكسن خورده بودند، متوجه شدند كه آمیروید انباشته شده در مغز آنها از میان رفته و مغزشان به حالت پیش از بیماری بازگشته است.

آنها همچنین متوجه شدند كه در اثر مصرف این واكسن هیچگونه التهاب، خونریزی و یا عوارض دیگری در مغز این موش‌ها بوجود نیامده است.

پژوهشگران ژاپنی امیدوارند با استفاده از این دستاورد به روش بی‌خطر و مفیدی برای درمان بیماری سخت آلزایمر دست یابند.

این دستاوردان پژوهشگران ژاپنی قرار است روز ششم آوریل(‪ ۱۷‬فروردین) در نشست عمومی علوم پزشكی ژاپن در شهر "اوساكا" منتشر شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha