معاون درمان وزارت بهداشت تاکید داشت که بعد از ابلاغ این بخشنامه، یارانه یک میلیون و هفتصد هزار تومانی به تمام مراکز دولتی و خصوصی تعلق می‌گیرد. از فردای آن روز پیام‌های تلگرامی مبنی بر اینکه خدمات رایگان به خانم‌های نازا در بیمارستان دولتی داده می‌شود،مرتب دست به دست شد.(البته بعدا این خبر تکذیب شد چون بیمار لازم بود تا بخشی از هزینه را خود پرداخت کند) اما این نگرانی همچنان در وجود زوج جوان لانه کرده بود که آیا امکان جواب گرفتن از سیکل IVF در بیمارستان دولتی وجود دارد یا خیر. سوال مهمتر اینکه چه زمانی مراکز معتبر خصوصی با کسر این یارانه، به بیماران خدماتی را ارائه خواهند کرد.

سلامت نیوز-*معصومه ستوده:معاون درمان وزارت بهداشت تاکید داشت که بعد از ابلاغ این بخشنامه، یارانه یک میلیون و هفتصد هزار تومانی به تمام مراکز دولتی و خصوصی تعلق می‌گیرد. از فردای آن روز پیام‌های تلگرامی مبنی بر اینکه خدمات رایگان به خانم‌های نازا در بیمارستان دولتی داده می‌شود،مرتب دست به دست شد.(البته بعدا این خبر تکذیب شد چون بیمار لازم بود تا بخشی از هزینه را خود پرداخت کند) اما این نگرانی همچنان در وجود زوج جوان لانه کرده بود که آیا امکان جواب گرفتن از سیکل IVF در بیمارستان دولتی وجود دارد یا خیر. سوال مهمتر اینکه چه زمانی مراکز معتبر خصوصی با کسر این یارانه، به بیماران خدماتی را ارائه خواهند کرد.


به گزارش سلامت نیوز، ماهنامه «پیشه و تجارت»در چند پرده درباره مشکلات زوج های نابارور و یارانه ای که وزارت بهداشت برای درمان ناباروری برای این دسته از زوج ها در نظر گرفته است، نوشته است:

پرده اول: عقربه‌های ساعت بر روی عدد هفت ایستاده بود. اما جمعیت روبروی بخش نشان از آن داشت که روز خیلی زودتر از ساعت هفت در این بخش، شروع شده است. جمعیتی نگران که بیماران خود را همراهی می‌کردند. هر لحظه در باز می‌شد و منشی بخش، یک نام را صدا می‌زد. همراه خانم ... لطفا دارو را تهیه کنید یا نمونه را تحویل ازمایشگاه بدهید. استرس را به خوبی می‌شد در چهره همراهان دید. هرچند در این میان همراهان بسیاری بودند که ترجیح داده بودند تا سرنوشت خود را دست خدا سپرده و در بخش لابی زیبای بیمارستان، اندکی استراحت کنند.


پرده دوم: زمانی که پزشک نسخه را تحویل بیمار داد. به او توصیه کرد که حتما بین ساعت شش تا هفت عصر باید آمپول گونال اف را بزند و این چهار آمپول هر روز باید سر ساعت معین، تزریق شود. ساعت یک بعد از ظهر را نشان می‌داد. انتظار دوساعته برای ویزیت شدن،آنقدر خسته‌اش کرده بود که ترجیح می‌داد تا به خانه رفته و استراحت کند. اما استرس زدن آمپول درست پنج ساعت دیگر، تپش قلبش را چند برابر کرد. تنها راهنمایی که از دستیار پزشک خواست این بود که برای تهیه دارو باید، کدام داروخانه برود. در کمتر از نیم ساعت خود را به روبروی بیمارستان دی رساند. نسخه‌اش را تحویل مسئول داروخانه داد.

مسئول فنی بیمارستان پرسید که تنها یک قلم را می‌تواند با بیمه پرداخت کند و بقیه را باید آزاد بخرد. زن جوان که خستگی امانش را بریده بود با اعتماد به نفس گفت:« خوب اشکالی ندارد آزاد حساب کنید.» همان زمان مسئول داروخانه پاسخ داد که چهار آمپول گونال اف شما می‌شود 1600000تومان» زن جوان با تعجب پرسید:« مگر هر آمپول با قیمت آزاد چقدر است؟» مسئول داروخانه پاسخ داد:«393هزار تومان. اگر می‌خواهید با بیمه حساب شود باید خودتان برای گرفتن تاییدیه به مراکز تایید نسخ بروید.» همان زمان زن جوان ماشین دربست گرفت و خود را به ساختمان روبروی داروخانه سیزده آبان رساند. شماره را گرفت و روبروی کارشناس بیمه ایستاد تا نسخه‌اش را تایید کند. همان زمان کارشناس بیمه گفت:« لطفا پرونده‌ پزشکی‌اتان را بدهید.»

زن جوان گفت:« همراهم نیست» کارشناس پاسخ داد:« خوب فردا اول وقت بیاورید.از ساعت 8 شروع به کار می‌کنیم.» همان زمان زن گفت:« الان من باید چه کار کنم امروز حتما باید آمپول را تزریق کنم.»

کارشناس بلافاصله گفت:« خوب یک آمپول را ازاد تهیه کنید تا نسخه شما کنده نشود و بعد فردا با مدارک پزشکی به اینجا بیایید تا تاییدیه بدهم و در نهایت نسخه جدید را به داروخانه بدهید تا داروها را با قیمت دولتی برایتان حساب کند.» زن جوان چاره‌ای نداشت همان زمان به داروخانه رفت و یک عدد آمپول گونال اف 450 را با قیمت 393 هزار تومان خرید.


پرده سوم: ساعت هشت صبح روز پنج شنبه است. زن جوان در این تصور بود که الان اولین نفر یا دومین نفری است که به مرکز تایید نسخه مراجعه کرده است. جمعیت صف کشیده روبروی ساختمان،ظ نشان می‌داد که مردم از ساعت هفت صبح آنجا نوبت گرفتند. یکی از آقایان اسامی را روی برگه نوشته و به محض بازشدن در همه بالا رفتند. همان زمان، مرد جوان اسامی را خوانده و همزمان نوبت را از دستگاه گرفته و به همان فرد می‌داد. زن جوان نگاهی به شماره‌اش انداخت که 112 بود. با این حال بسیاری از مراجعان پرونده داشته و مانند افراد تازه وارد کارشان زیاد طول نمی‌کشید. زمانی که نوبت زن جوان شد. کارشناس بیمه گفت:« شما نازایی ثانویه دارید(یعنی صاحب یک فرزند هستید) بیمه به شما تعلق نمی‌گیرد.» بیان همین جمله کافی بود تا همکارش واکنش نشان داده و بگوید:« دیروز بخشنامه آمده است. نازایی ثانویه هم مشمول خدمات بیمه می‌شود.» کارشناس بعد از رویت بخشنامه و تمام مدارک پزشکی زن جوان،برگه دفترچه وی راپاره کرد و بعد از ماشین کردن، به او تحویل داد.


پرده چهارم:زن جوان به محض دریافت دفترچه خود را به داروخانه رساند و برگه را تحویل بخش پذیرش داد. بعد از کلی معطلی برای دریافت تاییدیه اینترنتی دارو، مسئول داروخانه به او سه عدد گونال اف داد و همان زمان با ماشین حساب، مشغول محاسبه شد و به زن جوان گفت:« شما دیروز 393 هزار تومان به ما پرداخت کردید. با توجه به اینکه هزینه چهار عدد گونال اف می‌شود 472 هزار تومان. پس شما باید حدود 80 هزار تومان دیگر بدهید. زن جوان بلافاصله کارت کشید و داروها را به همراه کلی یخ تحویل گرفت.»


پرده پنجم:«فردای روزی که اخرین گونال اف را تزریق کرد. بار دیگر دکتر رفت و بعد از سونوگرافی و دادن ویزیت پزشک که برای هر بار مراجعه، نزدیک به 70 هزار تومان شد مجبور شد تا بار دیگر به مرکز تایید دارو برود. هرچند پیش از رفتن به مرکز تایید دارو ناچار شد تا بار دیگر آمپول ستروتاید را با قیمت آزاد 80 هزار تومان خریداری کند تا قبل از ظهر تزریق شده و مانع آزاد شدن تخمک شود. زمانیکه به مرکز تایید دارو رفت و توانست تاییدیه دارو را دریافت کند. بار دیگر به داروخانه رفت و داروهایش را تحویل گرفت و در برابر 393 هزار تومان کارت کشید.»


پرده ششم: امروز موعد پانکچر است. همسر زن جوان بعد از کلی فرم پر کردن،برگه پذیرش را از منشی بخش تحویل گرفت و به صندوقدار تحویل داد و همان زمان پیامک کسر سه میلیون تومان را دریافت کرد. خانمش وارد بخش IVF شده بود و او چاره‌ای جز انتظار نداشت. بعد از گذشت دو ساعت همسرش از بخش بیرون امد و همان زمان ناچار شد تا باردیگر یک نسخه 120 هزار تومانی را به صورت آزاد تهیه کند چون دیگر فرصتی برای تایید دارو نبود.»


پرده هفتم:«امروز موعد انتقال است. پزشک ترجیح داده که جنین به صورت FRESH انتقال داده شود. به همین دلیل خبری از فریز کردن جنین و هزینه 600 هزار تومانی برای فریز کردن نیست. با این حال استرس زیادی وجود زوج جوان را دربرگرفته است. اگر نتیجه آزمایش منفی شود باردیگر باید سیکل ای وی اف انجام شود. مرد جوان با اینکه استرس زیادی داشت سعی کرد آرامش خود را حفظ کند و هزینه 500 هزار تومانی انتقال جنین را پرداخت کرد. در داخل بخش، انتقال جنین که فرایند بسیار ساده اما خیلی حساسی است انجام شد. جنین‌شناس دو جنین را به پزشک داد و همان زمان به زن جوان گفت:«مبارک است» پزشک بعد از انتقال جنین به داخل بدن زن گفت:« به سلامتی انجام شد فقط به خدا توکل کنید همه ما وسیله‌ایم.» بعد از قرار دادن جنین‌ها به داخل بدن زن جوان،برق‌ها را روشن کردند. خاموش کردن برق‌ها به یک امر متداول در بخش IVF تبدیل شده است. هر زمانی که موعد آوردن جنین به اتاق عمل است کلیه برق‌ها خاموش می‌شود تا مبادا به جنین آسیب و شوکی وارد شود.


پرده هشتم: :« زن جوان با وجود آنکه در شرایط خاص بعد از انتقال جنین قرار داشت اما لازم بود تا برای دریافت بخشی از هزینه IVF خودش به بیمه تکمیلی مراجعه کند. مدارک بیمارستانی یکی معتبرترین مراکز ناباروری و هزینه سه میلیون و پانصد هزار تومانی را زن جوان به کارمند بیمه تکمیلی تحویل داد تا بتواند یک میلیون و پانصد هزار تومان ناقابل را دریافت کند.»


پرده نهم:«امروز موعد ازمایش بتا است. 16 روز از انتقال گذشته است. زن و مرد جوان در آستانه سکته قلبی هستند. زمانی که از زن خون گرفته می‌شود. وی تمام سختی‌های این دوره پر استرس را بار دیگر مرور می‌کند. مسئول ازمایشگاه به او می‌گوید:« برای گرفتن جواب باید ساعت 5 عصر مراجعه کنید.» زن جوان طاقت نمی‌اورد و ساعت 4 تماس می‌گیرد اما شنیدن یک کلمه منفی کاخ آرزوهای او را نابود می‌کند. دو روز دیگر یعنی روز 18 بعد از انتقال، بار دیگر ازمایش دارد اما واقعا انگیزه‌ای برای هزینه‌کرد 35 هزار تومان مجدد را ندارد و ترجیح می‌دهد که بی‌خیال آزمایش شود.


پرده دهم: با وجود ناامیدی و توصیه همسرش،زن جوان باردیگر به پزشک مراجعه می‌کند. این بار پزشک به او توصیه می‌کند که دو سه ماه به خود فرصت بدهد و بار دیگر در سیکل آی وی اف قوی‌تری قرار بگیرد. اما مرور تحمل این همه دردسر را واقعا ندارد کما اینکه همسرش هم تمایلی به هزینه‌کرد مجدد ندارد. مهمتر اینکه احتمال موفقیت IVF تنها 50-40 درصد است.


پرده یازدهم: زوج ناامید در حال خوردن شام بودند که با خبر دادن یارانه دولتی به زوج‌های نابارور از تلویزیون و پوشش 85 درصدی هزینه از سوی دولت، غذا خوردن خود را متوقف کردند. معاون درمان وزارت بهداشت تاکید داشت که بعد از ابلاغ این بخشنامه، یارانه یک میلیون و هفتصد هزار تومانی به تمام مراکز دولتی و خصوصی تعلق می‌گیرد. از فردای آن روز پیام‌های تلگرامی مبنی بر اینکه خدمات رایگان به خانم‌های نازا در بیمارستان دولتی داده می‌شود،مرتب دست به دست شد.(البته بعدا این خبر تکذیب شد چون بیمار لازم بود تا بخشی از هزینه را خود پرداخت کند) اما این نگرانی همچنان در وجود زوج جوان لانه کرده بود که آیا امکان جواب گرفتن از سیکل IVF در بیمارستان دولتی وجود دارد یا خیر. سوال مهمتر اینکه چه زمانی مراکز معتبر خصوصی با کسر این یارانه، به بیماران خدماتی را ارائه خواهند کرد.


پرده دوازدهم: درست زمانی که سخن آقاجانی معاونت درمان وزارت بهداشت به پایان رسید. این سوال در ذهن بسیاری از زوج‌های نابارور نقش بست که این یارانه واقعا می‌تواند بخشی از هزینه زوج نابارور را تامین کند کما اینکه این فرایند با هزینه دارو نزدیک به 5 میلیون تومان می‌شود. سوال مهم اینکه چند بار در سال می‌توان از این یارانه استفاده کرد به هر حال برخی از زوج‌های نابارور لازم است تا چند بار عمل IVF را تکرار کنند.اما بیمه تکمیلی تنها یک بار در سال این هزینه را به صورت حداقلی تحت پوشش قرار می‌دهد.


پرده آخر: سخنان اقاجانی یک نکته مبهم داشت زیرا تکلیف زوج‌هایی که ناچار به استفاده از تخمک اهدایی،جنین اهدایی،اسپرم اهدایی و رحم جایگزین هستند، را روشن نکرده بود. به هر حال تعدادی از زوج‌های نابارور ناچار می‌شوند تا هزینه دو میلیونی تا بیست میلیون تومانی را برای فرایند اهدا و جایگزین تقبل کنند که این رقم با توجه به توافق صورت گرفته، متغیر می‌شود. موارد بسیار نادری مشاهده می‌شود که برخی از زوج‌های نابارور که جنین خود را فریز کردند و جواب IVF آنها مثبت بوده است. در یک اقدام خیرخواهانه جنین فریز شده خود را به زوج‌های نابارور اهدا می‌کنند. در غیراینصورت زوج نابارور ناچار خواهد شد که در فرایند اهدای تخمک و .... قرار بگیرد که در شرایط کنونی بازار دلالی آن بسیار داغ است. در این شرایط زوج بهتر است تا این مسیر را از طریق مراکز ناباوری دنبال کند تا کمتر به دام دلالان  این عرصه بیافتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha