در حقیقت یكی از سنگ‌ بناهای سلامت روان این است كه افراد خود را قبول داشته باشند، توانایی‌هایی خود و نقاط ضعفشان را بشناسند و برای خود ارزش قائل شوند یعنی اینكه بدانند با وجود اینكه من دارای نقاط ضعفی هستم دارای توانمندی‌هایی هم هستم و باید به خودم احترام بگذارم.

نداشتن اعتماد به نفس منشاء بسیاری از اختلالات روانی است
سلامت نیوز: مدیر گروه روانشناسی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: منشاء خیلی از اختلالات روانی مثل سوء مصرف مواد و افسردگی در افراد نداشتن اعتماد به نفس است.

مریم بختیاری در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: حرمت به نفس و عزت به نفس و اینكه من چه توانمندی‌هایی دارم و كجا باید نقاط ضعف و قوت خود را ببینیم هر دو تحت تاثیر یادگیری است. بچه‌ها تجربیاتشان اندك است اولین باری كه آنها كاری انجام می‌دهند این ما هستیم كه به آنها می‌گوییم فرد توانمندی هستند یا نه و ارزشمند هستند یا نه.

وی افزود: بچه‌ها چون از خود تعریفی ندارند خود را در آینه تعریف دیگران و نگاه دیگران می‌بینند و مفهوم خودارزشمندی را به دست می‌آورند. لذا خانواده نقش اساسی در این زمینه دارد.

این روانشناس بالینی تصریح كرد: در بسیاری از موارد مثل عزت نفس، اعتماد به نفس، توانایی ارتباط برقراركردن، پیشرفت تحصیلی، شغلی، ازدواج موفق و ... اعتماد به نفس تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: در حقیقت یكی از سنگ‌ بناهای سلامت روان این است كه افراد خود را قبول داشته باشند، توانایی‌هایی خود و نقاط ضعفشان را بشناسند و برای خود ارزش قائل شوند یعنی اینكه بدانند با وجود اینكه من دارای نقاط ضعفی هستم دارای توانمندی‌هایی هم هستم و باید به خودم احترام بگذارم.

بختیاری گفت: این به معنای بزرگ منشی نیست كه فردی كه استاد یك دانشكده كوچك است خود را در حد بهترین استاد دانشگاه‌ها‌ی ایران بداند اما یكی از راهكارهای به دست‌آوردن این حالت آینه گذاشتن است.

وی افزود: راه دیگر اینكه برای بچه‌ها احترام و ارزش قائل باشیم و آنها را تحقیر نكنیم و اگر اشتباه می‌كنند سركوفت نزنیم و مقایسه نكنیم. بزرگسالان هم اگر مقایسه شوند ناراحت می‌شوند در حالی كه اگر فرد با گذشته خودش مقایسه شود و گفته شود كه در گذشته شما این كارهای خوب را انجام دادید الان این نقاط ضعف را دارید فرد بهتر قبول می‌كند.

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی خاطرنشان كرد: والدین باید در حد معقول برای بچه‌ها تكالیفی را در نظر بگیرند. اسباب بازی‌های جدید خلاقیت برای بچه‌ها ایجاد می‌كنند چرا كه اشیائی را می‌سازند و احساس می‌كنند كه افراد توانمندی هستند.

وی اضافه كرد: سنی وجود دارد كه شاخص سن خود مختاری است و آن سن 3 سالگی است كه در آن سن بچه بالا و پائین می‌پرد و می‌خواهد دنیا را كشف كند. این سن بسیار مهم است و والدین باید تكالیفی برای آنها در نظر گیرند كه قابل انجام باشد تا احساس توانمندی به آنها دست دهد.

بختیاری گفت: در مدرسه هم همین طور است وقتی بچه‌ها به سن مدرسه می‌رسند باید به بچه‌ها مهارت یاد دهیم كه اعتماد به نفس آنها را بالا می‌برد و باید مهارت مراقبت از خود مثل لباسشویی را به آنها یاد داد. مهارت فقط كلاس و ورزش و زبان نیست. فضای مدرسه هم باید بدون تهدید و ارعاب باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha