چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱

سعی کنید بپذیرید که این رابطه تمام شده است و بعد از پذیرش می توانید مراحل سوگواری را طی کنید. برای انجام سوگواری در ساعاتی از شبانه روز سعی کنید شروع به نوشتن کنید و بر روی برگه ای خصوصیات مثبت طرف مقابلتان و خصوصیات مثبت رابطه تان را بنویسید و بعد آن را پاره کنید و در سطل زباله بیندازید. سپس بر روی برگه ای دیگر خصوصیات منفی وی را بنویسید و بعد آن را داخل سطح زباله بیندازید. از این طریق می توانید در ذهنتان خصوصیات مثبت و منفی را دسته بندی کنید و راحت تر با واقعیت کنار بیایید.

نتوانستم عشق گذشته ام را فراموش کنم

سلامت نیوز_*زهرا وفایی جهان:سعی کنید بپذیرید که این رابطه تمام شده است و بعد از پذیرش می توانید مراحل سوگواری را طی کنید. برای انجام سوگواری در ساعاتی از شبانه روز سعی کنید شروع به نوشتن کنید و بر روی برگه ای خصوصیات مثبت طرف مقابلتان و خصوصیات مثبت رابطه تان را بنویسید و بعد آن را پاره کنید و در سطل زباله بیندازید. سپس بر روی برگه ای دیگر خصوصیات منفی وی را بنویسید و بعد آن را داخل سطح زباله بیندازید. از این طریق می توانید در ذهنتان خصوصیات مثبت و منفی را دسته بندی کنید و راحت تر با واقعیت کنار بیایید.

به گزارش سلامت نیوز، یکی از خوانندگان روزنامه خراسان نوشته است: پسری 25 ساله با مدرک کارشناسی هستم.  مدت دو سال به دختری علاقه مند بودم اما به دلایلی موفق به خواستگاری نشدم تا این که او ازدواج کرد. با این که حدود 4 سال از این قضیه می گذرد؛ اما هنوز نتوانستم فراموشش کنم و نمی توانم به فرد دیگری علاقه مند شوم. اطرافیانم گفتند با مرور زمان فراموشش خواهی کرد اما این گونه نشد. لطفا راهنمایی ام کنید و راه حلی متفاوت با اطرافیان پیشنهاد بدهید.

پاسخ:
رابطه دو ساله ای را تجربه کرده اید و بعد از جدایی همچنان در بحران عاطفی به سر می برید. آیا ایشان اولین فردی بودند که در زندگی عاطفی شما نقش داشتند؟ کیفیت رابطه شما در چه حدی بوده است؟ چه خصوصیاتی در ایشان بود که سبب گرایش شدید شما به ایشان شده بود؟ آیا رابطه دیگری را بعد از جدایی از ایشان تجربه کرده اید؟ قبل از مطالعه ادامه این مطلب، به این سوال ها پاسخ دهید.


در 6 ماه اول جدایی باید فراموشش می کردید
شما دچار بحران عاطفی شده اید و بعد از گذشت 4 سال همچنان در حال سوگواری هستید. معمولا واکنش سوگواری در بحران عاطفی 6 ماه طول می کشد و بعد از 6 ماه حل و فصل می شود. در ابتدای جدایی فردی که بحران عاطفی را تجربه می کند دچار شوک و ناباوری می شود و بعد از مدتی که از شوک خارج می شود، وارد مرحله خشم می شود و مدام چرا چرا می کند. مثلا این که چرا نتوانستیم ادامه دهیم؟ چرا از من جدا شد؟ و ... . بعد از مرحله خشم، مرحله غم و حس افسردگی شروع می شود و فرد در غم فرو می رود و منزوی می شود و حتی پرخاشگری هم در این مرحله رایج است. بعد از گذشتن از این مرحله، بحران برایش حل و فصل می شود. معمولا گذشتن از این مراحل 6 ماه طول می کشد اما برای شما مخاطب عزیز، این مدت خیلی طولانی شده است و می تواند دلیل آن نبود سوگواری و انکار و نداشتن پذیرش بوده باشد.


اول پذیرش، بعد سوگواری
سعی کنید بپذیرید که این رابطه تمام شده است و بعد از پذیرش می توانید مراحل سوگواری را طی کنید. برای انجام سوگواری در ساعاتی از شبانه روز سعی کنید شروع به نوشتن کنید و بر روی برگه ای خصوصیات مثبت طرف مقابلتان و خصوصیات مثبت رابطه تان را بنویسید و بعد آن را پاره کنید و در سطل زباله بیندازید. سپس بر روی برگه ای دیگر خصوصیات منفی وی را بنویسید و بعد آن را داخل سطح زباله بیندازید. از این طریق می توانید در ذهنتان خصوصیات مثبت و منفی را دسته بندی کنید و راحت تر با واقعیت کنار بیایید. همچنین می توانید از فنون توقف فکر استفاده کنید. افکار منفی و مزاحمی که در حال حاضر آزاردهنده می باشد را از خودتان دور کنید و هر موقع این افکار به سراغتان می آید از جایتان بلند شوید، یا آب سرد بنوشید، یا با فرد دیگری راجع به موضوع دیگری صحبت کنید و ... . همچنین بهتر است از قرار گرفتن در محیط هایی که با ایشان بوده اید دوری کنید. محیط ها، مکان ها، خیابان های خاص و ... می توانند یادآور آن فرد در ذهن شما باشند. اگر با انجام راهکارهای فوق نتوانستید باز هم از بحران خارج شوید حتما به روانشناس مراجعه کنید زیرا امکان دارد ریشه در ناخودآگاه شما داشته باشد و با کمک روانشناس بتوانید بحران عاطفی تان را حل و فصل کنید.


*روان‌شناس عمومی
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha