نامه‌ای با چاشنی هشدار و تصمیمی عجیب. دهم بهمن ماه امسال، رییس انجمن داروسازان ایران نامه‌ای به مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان نوشت و در آن، از تصمیم این انجمن برای محاسبه آزاد نسخه بیماران، البته در صورت پرداخت نشدن بدهی این انجمن توسط سازمان بیمه سلامت تا پایان بهمن‌ماه امسال خبر داد. مهلتی‌که امروز، موعد سررسید آن بود و البته به گفته نویسنده نامه به صورت مشروط و تا پنجم اسفندماه، تمدید شده است.

اختلاف داروسازان با سازمان بیمه سلامت

سلامت نیوز: نامه‌ای با چاشنی هشدار و تصمیمی عجیب. دهم بهمن ماه امسال، رییس انجمن داروسازان ایران نامه‌ای به مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان نوشت و در آن، از تصمیم این انجمن برای محاسبه آزاد نسخه بیماران، البته در صورت پرداخت نشدن بدهی این انجمن توسط سازمان بیمه سلامت تا پایان بهمن‌ماه امسال خبر داد. مهلتی‌که امروز، موعد سررسید آن بود و البته به گفته نویسنده نامه به صورت مشروط و تا پنجم اسفندماه، تمدید شده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه صبح نو در ادامه می نویسد: در نامه‌ای که به امضای دکتر «رهبر مژدهی آذر» رییس انجمن داروسازان ایران خطاب به دکتر «محمدجواد کبیر» مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران ارسال شده، آمده است: «متاسفانه در طول سال جاری، میزان تأخیر سازمان‌های بیمه در پرداخت بدهی داروخانه‌ها، به طور متوسط 6 ماه بوده است. با توجه به افزایش تعداد بیمه شدگان در کشور، افزایش پوشش بیمه‌ای داروها و همین طورگسترش بیمه‌های درمان تکمیلی، میزان مطالبه داروخانه‌ها از این سازمان‌ها که هم سود و هم اصل سرمایه داروسازان را شامل می‌شود، به میزان بی‌سابقه‌ای رسیده است.»
مژدهی آذر در بخش دیگری از این نامه نیز، پرداخت نشدن به موقع مطالبات داروخانه‌ها و پرداخت جریمه دیرکرد را عامل بحران اقتصادی داروخانه‌ها دانسته و نوشته است این بحران، داروخانه‌ها را در باز پرداخت بدهی خود به شرکت‌های دارویی دچار مشکل جدی کرده است.


اما بند پایانی این نامه، هشداری است که البته تبعات فراوانی به همراه خواهد داشت: «از جنابعالی خواهشمندیم دستور فرمایید که تا پایان بهمن ماه، هزینه نسخ داروخانه‌ها حداقل تا پایان آبان 95 پرداخت گردد. در غیر این صورت در اسفندماه، تمامی داروخانه‌ها در سراسر کشور به‌طور همزمان، بهای داروها را به نرخ آزاد محاسبه و بیمه‌شدگان را برای دریافت مابه التفاوت به دفاتر اسناد پزشکی سازمان‌های بیمه هدایت خواهند نمود.»


دولت باید سریع وارد عمل شود
در همین حال، نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس معتقد است دولت باید برای حل و فصل این موضوع، به سرعت وارد عمل شود و سازوکاری برای تقلیل بدهی‌ها فراهم کند. دکتر «سید مرتضی خاتمی» در گفت‌وگو با «صبح نو» می‌گوید: «تصمیم انجمن داروسازان ایران برای آزادسازی مبلغ داروها و ارجاع بیماران و صاحبان دفاتر بیمه به شرکت‌های بیمه‌گذار برای دریافت مابه‌التفاوت هزینه دارو، تصمیمی نیست که انجام آن راحت باشد و به ضرر بیماران است.  بنابراین دولت باید در اسرع وقت برای حل و فصل این معضل وارد عمل شده و بدهی‌ها را تقلیل دهند تا داروسازان و صاحبان داروخانه‌ها نیز این چنین در مضیقه مالی قرار نگیرند.» خاتمی، نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در این ماجرا، نظارتی می‌داند و می‌گوید مجلس در کنار بحث نظارتی، سعی می‌کند بهترین راهکارها را برای حل مشکلات این چنینی نیز تصویب کند: «مجلس، کار خودش را در بعد تصمیم‌گیری انجام داده است و تمهیداتی هم برای ادامه این ماجرا در نظر خواهد گرفت؛ اما اگر پرداخت مبلغ 8 هزار میلیارد تومان بدهی بیمه سلامت که توسط مجلس تصویب شده بود، یک‌باره انجام می‌شد دیگر با چنین مشکلی مواجه نمی‌شدیم.»
خاتمی با اشاره به اینکه انباشت بدهی‌های سازمان بیمه سلامت و تأخیر در پرداخت آنها به ضرر همه است افزود: «در این قضیه، هم داروسازان و داروخانه‌ها با مشکل مواجه خواهند شد و تعهدات مالی، آنها را دچار ضرر و زیان‌های فراوانی می‌کند و هم بسیاری از مردم، در صورت آزادسازی قیمت داروها، از پس تأمین هزینه سنگین داروها برنمی‌آیند و نمی‌توانند این فشار را تحمل کنند. بنابراین باید به سرعت این بدهی‌ها کاهش یابد تا از بروز مشکلات جدی‌تر پیشگیری کنیم. ضمن اینکه در ادامه راه، الگوی ارائه و خرید خدمات باید دگرگون شود.»

سوختیم و ساختیم؛ اما نشد
نامه خبرساز رییس انجمن داروسازان ایران به مدیرعامل بیمه سلامت ایرانیان، اگرچه خیلی‌ها را نگران وضعیت داروخانه‌ها و بیماران و بحران تأمین منابع آنها کرد؛ اما نویسنده این نامه می‌گوید بیشتر به دنبال بیدارکردن مسوولان از خوابی بوده است که سال‌هاست همه را آزار می‌دهد.


دکتر «رهبر مژدهی آذر» می‌گوید: «مشکل ما با بیمه‌ها، مشکل امروز و دیروز نیست. سال‌های سال است که سازمان‌های بیمه‌گر، تعهداتشان را بسیار دیر و بدموقع پرداخت و داروخانه‌ها را با مشکلات جدی مواجه می‌کنند. خیلی وقت بود که هرراهی را برای تعامل انتخاب می‌کردیم، به در بسته می‌خوردیم. فشارها را تحمل می‌کردیم و به دلایل مختلفی از جمله مصالح بیماران، سوختیم و ساختیم. متاسفانه عادت کرده‌ایم که همیشه علاج واقعه را بعد از وقوع آن پیدا کنیم. ما خیلی تا الان تحمل کرده‌ایم؛ اما تحمل ما هم بالاخره پایانی دارد و ناچار شدیم این نامه را بنویسیم تا شاید مسوول و مدیری پیدا شود که به خودش بیاید.» رییس انجمن داروسازان ایران، با بیان این‌که داروسازان و داروخانه داران هم هیچ‌وقت راضی نمی‌شوند درد و ناتوانی مردم در پرداخت هزینه داروها را ببینند، به «صبح نو» می‌گوید: «هیچ کداممان راضی نیستیم چنین اتفاقی بیفتد. چرا که اگر این اتفاق رخ دهد، کمتر از فاجعه نخواهد بود.


ما زیر ذره‌بین دنیا هستیم و همه دارند ما را می‌بینند که چطور می‌خواهیم و می‌توانیم از پس مشکلات بربیاییم. ما هم بهتر از هرکس دیگری می دانیم که با اجرای دستورالعمل آزادحساب کردن نسخه‌های پزشکی، چه فشاری به بیماران وارد خواهد شد. تا وقتی هم که مجبور نشویم، هرگز تن به چنین کاری نخواهیم داد. اما تقاضایمان از مسوولان و وزیر رفاه هم این است که به وعده‌های خود پایبند باشند و صدای کمک‌خواهی ما را هم بشنوند.»

مژدهی آذر، البته از تمدید پنج روزه ضرب الاجل به سازمان بیمه سلامت هم خبر می‌دهد و می‌گوید: «نتیجه مشورت‌ها و رایزنی‌ها در این‌باره، این شده است که مهلت پرداخت بدهی بیمه را پنج روز دیگر هم تمدید کنیم و روز پنجم اسفندماه در جلسه‌ای که با حضور اعضای انجمن در شهر مشهد برگزار خواهد شد، در این‌باره تصمیم نهایی را بگیریم. علاوه‌بر این‌ها وزیر رفاه هم قول‌هایی مبنی بر پرداخت حق بیمه‌ها داده است که امیدواریم محقق شود. برای همین فرصت دوباره‌ای داده‌ایم به امید این که مشکل پرداخت دیون و بدهی‌های بیمه‌ها برای همیشه حل شود.» حالا باید منتظر ماند و دید ماجرای پرداخت حق بیمه معوق و نامه تهدید آمیز انجمن داروسازان به کجا خواهد انجامید؟ آیا پس از پنجم اسفندماه اتفاق جدید خواهد افتاد و دعوای دیگری شکل خواهد گرفت؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha