از سوختن پای طفل به دلیل مجاورت با فن هنگام عمل تا بی‌كلیه شدن بیمار سالم؛ داستانی كه تمامی ندارد . حال و روز اوضاع سلامت خیلی وخیم است؛ ‌هر چند وزیر بهداشت و رئیس سازمان نظام پزشكی هر گاه قرار است از مشكلات نظام سلامت بگویند، سر بحث شیرین تعرفه‌ها و مزد درمان می‌روند...

وخامت حال سلامت ایرانیان با اشتباهات پی در پی پزشكی

سلامت نیوز: از سوختن پای طفل به دلیل مجاورت با فن هنگام عمل تا بی‌كلیه شدن بیمار سالم؛ داستانی كه تمامی ندارد . حال و روز اوضاع سلامت خیلی وخیم است؛ ‌هر چند وزیر بهداشت و رئیس سازمان نظام پزشكی هر گاه قرار است از مشكلات نظام سلامت بگویند، سر بحث شیرین تعرفه‌ها و مزد درمان می‌روند...

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان می نویسد: حال و روز اوضاع سلامت خیلی وخیم است؛ ‌هر چند وزیر بهداشت و رئیس سازمان نظام پزشكی هر گاه قرار است از مشكلات نظام سلامت بگویند، سر بحث شیرین تعرفه‌ها و مزد درمان می‌روند، اما وخامت اوضاع سلامت جایی دیگر است و این وضعیت آشفته خود را در اشتباهات فاحش پزشكی نشان می‌دهد.
 
طی روزهای اخیر یك بار پزشكی كه دست چپ و راست كودك دو ساله را تشخیص نمی‌دهد خبر ساز شد و حالا هم پزشكی كه كلیه بیمار را به همراه كیست از بدنش بیرون می‌آورد تا بیماری كه هیچ‌گاه مشكل كلیوی نداشته به یكباره چشم باز كند و ببیند دیالیزی شده است. نكته جالب اینجاست كه هر دو حادثه در بیمارستان‌های اصفهان اتفاق افتاده است؛ ‌بیمارستان‌هایی كه رئیس دانشگاه علوم پزشكی اصفهان كمتر از یك ماه پیش در پی مطالبات مالی‌شان از سازمان تأمین اجتماعی دستور داد یا درشان را به روی بیمه‌شدگان این سازمان ببندند یا آنها را آزاد پذیرش كنند.  حكایت اشتباهات پزشكی روز به روز ابعاد وخیم‌تری پیدا می‌كند. درست در شرایطی كه مدیران سلامت مشغول رایزنی برای افزایش دستمزد درمان هستند بیمارانی كه به امید بهبود زیر تیغ پزشكان می‌روند، نگران سلامت و جان خود هستند. مدیران سلامت هم چندان برنامه‌ای برای ارتقای سطح سواد و دانش پزشكان ندارند، این در حالی است كه بنا بر تأكید دكتر باقر لاریجانی، معاون آموزش وزارت بهداشت تا 59 درصد خطاهای پزشكی قابل پیشگیری است. نتیجه این بی‌توجهی به ارتقای دانش و مهارت‌های پزشكان افزایش معنادار خطاها و قصورات پزشكی شده است. آخرین مورد از این قصورات همین چند روز پیش رسانه‌ای شد؛ دختر جوانی برای خارج كردن كیستی در شكمش به یكی از متخصصان زنان و زایمان اصفهان مراجعه می‌كند اما وقتی به هوش می‌آید متوجه می‌شود كه این پزشك به اشتباه تنها كلیه او را از بدنش خارج كرده است.
 
ماجرای بیماری كه دیالیزی شد
وكیل بیمار اصفهانی پیگیر پرونده موكلش به علت عمل جراحی اشتباه، درباره این حادثه اینگونه توضیح می‌دهد: موكل من دختر جوانی است كه برای خارج كردن كیستی در شكم به یكی از متخصصان زنان و زایمان اصفهان مراجعه می‌كند و این پزشك كلیه را با كیست اشتباه می‌گیرد و تنها كلیه او را كه در قسمت لگن بدنش بوده، خارج می‌كند. در ارتباط با این موضوع از طریق معاونت درمان در حال پیگیری هستیم. البته عنوان شده كه پزشك دیگری نیز به كمك این پزشك آمده و او كلیه را خارج كرده كه این موضوع در دست بررسی است. حالا با توجه به اینكه این بیمار تنها یك كلیه داشته است، باید برای ادامه حیات دیالیز شود.
 
تعدد قصورات تنها طی یك ماه
با نگاهی به آمار شكایت‌ها و محكومیت‌های پزشكان طی سال‌های   91 تا سال 94 می‌بینیم تعداد شكایت‌ها و موارد محكومیت از 4 هزار و 714 مورد شكایت و 2 هزار و 51 مورد محكومیت در سال 91 به 7 هزار و 381 مورد شكایت و 3 هزار و 23 مورد محكومیت در سال 94 رسیده است. سال 95 نیز با افزایش حدود 20 تا 30 درصدی قصور پزشكی مواجه هستیم.
تنها در یكی دو ماه اخیر بارها قصورات پزشكی تكرار شده است. عمل اشتباه دست كودك دوساله اصفهانی كه با پذیرش پزشك در برابر قصورش مواجه شد اما در نهایت هر دو دست این كودك زیر تیغ رفت. درست یك روز بعد از این حادثه محمدپارسا، كودك سه ساله اراكی كه برای عمل لوزه در بیمارستان امیركبیر اراك بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفته بود در جریان عمل به دلیل مجاورت با فن گرمازا دچار سوختگی درجه 2 از ناحیه پا شد. ظاهراً ماجرا از این قرار بوده كه یكی از پرسنل اتاق عمل بیمارستان فن گرمازا را با فاصله كمی كنار پای كودك قرار می‌دهد و چون پوست بچه خیلی حساس بوده بر اثر مجاورت دچار سوختگی درجه ۲ و در حدود ۵ درصد شده است. 12 بهمن ماه هم بیمار زاهدانی كه برای انجام عمل «آب مروارید» چشمی به یكی از كلینیك‌‌های جراحی محدود شهرستان زاهدان مراجعه كرده بود، در پی سقوط چراغ سقفی اتاق عمل و عدم درمان به موقع جان خود را از دست داد. حالا هم دیالیزی شدن یك بیمار بر اثر اشتباه پزشك و اشتباه گرفتن كلیه با كیست سریال تلخ اشتباهات پزشكی را دنباله دار كرده است.
 
كلیه‌ای سالم كه حالا نیست
اظهارات ضد و نقیض مسئولان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان و رئیس نظام پزشكی این استان نشان می‌دهد ماجرای اجبار جراح برای نجات جان بیمار در برداشتن كلیه او بیشتر توجیه است تا واقعیت.
در پی انتشار این خبر در حالی كه رئیس دانشگاه علوم پزشكی اصفهان از دربرگیری كلیه توسط تومور بدخیم صحبت كرده است، رئیس سازمان نظام پزشكی این شهر در اظهاراتی متفاوت تصریح می‌كند: كلیه این بیمار مشكل نداشت اما در مكان خودش نبود.
دكتر غلامرضا اصغری، رئیس دانشگاه علوم پزشكی اصفهان درباره این حادثه اینگونه توضیح می‌دهد: این بیمار به طور مادرزادی به بیماری كلیه لگنی مبتلا بوده و فقط یك كلیه در ناحیه لگن داشته كه پزشكان در موقع جراحی متوجه می‌شوند تومور بدخیم تنها كلیه وی را در برگرفته و برای جلوگیری از انتشار كانسر تصمیم به خارج كردن آن می‌گیرند. وی فعلاً در اولویت پیوند كلیه قرار دارد.  دكتر اصغری مدعی است پس از بررسی زوایای عمل جراحی جمع‌بندی و توافق همگانی این بود كه خطای پزشكی اتفاق نیفتاده و در آوردن توده كلیه برای نجات جان بیمار كار درستی بوده است.
عباسعلی جوادی، رئیس سازمان نظام پزشكی اصفهان اما می‌گوید: كلیه این بیمار در لگن او بوده و هر دو كلیه به هم چسبیده و در یك هاله قرار داشته است؛ این طرز قرار گرفتن كلیه تا كنون چهار مورد در جهان گزارش شده و این بیمار اصفهانی نفر پنجم در دنیاست.
جوادی در پاسخ به این سؤال كه آیا خطای پزشكی رخ داده تصریح می‌كند: نمی‌توان با قاطعیت گفت. البته كلیه این بیمار مشكل نداشته اما چون كلیه در مكان خودش نبوده دكتر آن را از بدن بیمار خارج كرده است.
 
وحشت بیماران از مراجعه به پزشك
توجیه و مماشات در برخورد با پزشكان خاطی در كنار نامتناسب بودن جرم و مجازات موجب شده كه سریال قصورات پزشكی هر روز فاجعه‌آمیز‌تر از قبل شود. این در حالی است كه مسئولان وزارت بهداشت و نظام پزشكی اگر همانقدر كه در برابر حق و حقوق، ‌كارانه و دریافتی‌های نجومی پزشكان حساسیت به خرج می‌دهند، در زمینه نظارت بر عملكرد، آموزش‌های ضمن خدمت برای به روز آوری و ارتقای سواد و در نهایت برخورد با متخلفان جدی بودند، می‌شد خطاهای پزشكی را تا حد معقول آن كاهش داد اما حالا هر بیماری كه به مراكز درمانی مراجعه می‌كند از بازگشتش مطمئن نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha