سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
کد خبر: 207478

دبیر انجمن شنوایی شناسی ایران گفت: طبق آمار جهانی سال 2008 میلادی، 66 درصد علت بروز بیماری آلزایمر در کشورهای پیشرفته کم شنوایی است که این میزان در کشورهای درحال توسعه، درصد بیشتری دارد.

سهم 66 درصدی کم شنوایی در بروز آلزایمر

سلامت نیوز: دبیر انجمن شنوایی شناسی ایران گفت: طبق آمار جهانی سال 2008 میلادی، 66 درصد علت بروز بیماری آلزایمر در کشورهای پیشرفته کم شنوایی است که این میزان در کشورهای درحال توسعه، درصد بیشتری دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر حمید جلیلوند روز سه شنبه در نشستی با خبرنگاران اظهار کرد:فقط 30 درصد از کم شنوایی ها با روش های دارویی و جراحی قابل درمان است و مابقی آنها باید از طریق سمعک و کاشت حلزون درمان شود.
وی به اهمیت تشخیص به موقع اختلال شنوایی اشاره کرد و گفت: تشخیص به موقع می تواند علاوه بر پیشگیری از شدت کم شنوایی، از بروز آلزایمر در افراد نیز پیشگیری کند.


جلیلوند ادامه داد: بزرگسالانی که از سمعک استفاده می کنند باید پس از تجویز و دریافت سمعک حداقل 6 تا 10 مرتبه برای تنظیم و رفع مشکلات احتمالی آن به مرکز درمانی تجویزکننده سمعک مراجعه کنند و وضعیت سمعک و شنوایی کودکان نیز باید هر 3 ماه یک بار بررسی شود.


وی با بیان اینکه تجویز سمعک در کشور ما حالت مغازه ای دارد و برخی افرادی که در این زمینه تخصصی ندارند به خود اجازه می دهند که سمعک در اختیار بیماران قرار دهند، افزود: برای تجویز سمعک لازم است، ابتدا قالب گیری صورت گیرد و سپس میزان صدای وارد شده از طریق سمعک به گوش بررسی شود.
جلیلوند ادامه داد: افرادی که تخصصی در زمینه قالب گیری ندارند، اقدام به این کار نمی کنند زیرا بسیار خطرناک است و می تواند به گوش آسیب بزند؛ سمعکی نیز که تجویز می کنند مناسب اندازه گوش نیست و بیمار با مشکلات بعدی مانند سوت زدن سمعک و بیزاری از سمعک مواجه می شود.


وی با بیان اینکه 2 هزار و 500 شنوایی شناس در ایران هستند که حتی بیش از نیاز جمعیتی کشور است، افزود: با وجود این تعداد متخصص، افراد باید در مراجعه خود به مراکز فروش سمعک دقت کنند.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در کشورما آیین نامه ای در مورد تجویز سمعک وجود نداشت اما با پیگیری های انجمن برای اولین بار گایدلاین تجویز سمعک برای سنین مختلف تدوین و به وزارت بهداشت ارایه شده است.
دکتر علی قهرمانی عضو هایت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران نیز در خصوص آمار افت شنوایی گفت: طبق مطالعات جهانی 3 تا 5 نفر از هر هزار نفر دچار افت شنوایی و یک نفر از هر هزار نفر دچار افت شنوایی عمیق هستند.


وی افزود:همچنین از هر 100 نوزادی که در بخش مراقبت های ویژه نوزادان ( NICU ) بستری می شود، چهار نفر مبتلا به کم شنوایی است.
قهرمانی ادامه داد: نوزادانی که بیش از پنج روز در این بخش بستری باشند باید پس از ترخیص تست شنوایی شوند، اگر 2 تا سه روز بستری بودند، باید تا قبل از سه ماهگی تست شوند و اگر 2 روز در این بخش بودند بررسی درحد نوزادان سالم برای آنها کافی است.


وی به سند ملی پیشگیری از کم شنوایی ایرانیان اشاره کرد و گفت: طبق این برنامه کشوری تمام کودکان از یک تا 36 ماهگی تحت غربالگری شنوایی قرار می گیرند و در هر مرحله ای از این سن که دچار مشکل تشخیص داده شدند، مداخلات درمانی برای آنها صورت می گیرد.
قهرمانی ادامه داد: همچنین طرح کشوری دیگری برای کودکان سه تا 6 ساله در دست انجام است که تاکنون به صورت پایلوت در پنج استان انجام شده و پس از آن به صورت کشوری ادامه می یابد.


وی گفت: طبق این طرح همچنین کودکان در کلاس اول، سوم و پنجم ابتدایی و مقطع راهنمایی و دبیرستان و همچنین پس از اشتغال به کار تحت غربالگری شنوایی قرار می گیرند.
قهرمانی به هزینه های سنگین درمان کم شنوایی اشاره کرد و افزود: اگر کم شنوایی به موقع تشخیص داده و درمان نشود، هزینه های سنگینی را بر افراد و نظام سلامت جامعه تحمیل می کند.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha