معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تالاب بختگان نی ریز فارس به عنوان یکی از تالاب ها و مناطق زیست محیطی ارزشمند یاد کرد و گفت: طرح مطالعاتی این منطقه در دستور کار دولت قرار دارد.

ابتکار: طرح مطالعاتی تالاب بختگان فارس در دستور کار دولت است

سلامت نیوز: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تالاب بختگان نی ریز فارس به عنوان یکی از تالاب ها و مناطق زیست محیطی ارزشمند یاد کرد و گفت: طرح مطالعاتی این منطقه در دستور کار دولت قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا معصومه ابتکار روز دوشنبه در بازدید از سایت تکثیر گوزن زرد ایرانی در شهرستان ارسنجان از توابع فارس بیان داشت: نشست های کارشناسی در شورای عالی آب در زمینه تصمیم گیری برای بختگان برگزار و تصمیم های خوبی در این زمینه اتخاذ شده است.
وی، با اشاره به اینکه مشارکت مردم در احیای تالاب ها محور اصلی همه تصمیم گیری ها در این زمینه است، گفت: برداشت های بی رویه وبی توجهی در مدیریت منابع آب و برخی سدسازی ها، بسیاری از تالاب ها از جمله بختگان نی ریز را دچار مشکل کرده است.


دریاچه بَختِگان که در شهرستان نی ریز فارس و در فاصله 250 کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع شده، هم اکنون کاملا خشک شده‌ است.
این دریاچه در سال های پر باران به دریاچه طشک می پیوندد و طشک و بختگان را می سازد، بختگان هنگام پر آبی زیستگاه زمستانه پرندگانی است که از روسیه و دشت های سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند.


پرواز فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی، غاز و سایر پرندگان سال هاست که دراین دریاچه مشاهده نشده است.
رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: حفاظت از طبیعت بکر و ارزشمند در کنار بهبود شرایط معیشت، ایجاد اشتغال و پرداختن به مسائل اجتماعی از اولویت های دولت یازدهم است.


ابتکار، حفظ محیط زیست، حل چالش ها و مسائل آب را از جهت گیری های کلی دولت بیان کرد و افزود: دولت می کوشد ضمن تامین معیشت مردم در برنامه ریزی های شهری و روستایی، حفظ محیط زیست را در اولویت قرار دهد.


معاون رئیس جمهوری بیان کرد: زندگی و معیشت مردم با طبیعت و محیط زیست گره خورد است ، هر جا طبیعت آسیب ببیند، سلامت و زندگی مردم نیز مخدوش می شود و هر جا بین برداشت از طبیعت و تامین معیشت تعادل ایجاد شود به حفظ طبیعت و تامین معیشت به صورت توام کمک می کند.
ابتکار گفت: تلاش دولت معطوف به این است که بین توسعه و محیط زیست سازگاری ایجاد کند و این مهم باید در فرهنگ و زندگی مردم نهادینه شود.
این مقام مسئول اظهار داشت: مردم باید محیط زیست را متعلق به خودشان بدانند و هر جا آسیبی محیط زیست را تهدید می کند خودشان پای کار بیایند و برای حفظ آن تلاش کنند.


ابتکار در بخش دیگری از مطالب خود بیان کرد: استان فارس طبیعت زیبا و ارزشمندی دارد، تنوع زیستی در این استان کم نظیر است اما در عین حال مسائل و مشکلاتی در زمینه تامین آب وجود دارد که باید با حرکتی جمعی و عزم ملی جلو مسائل آسیب زا گرفته شود.


مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس هم در این بازدید گفت: سایت تکثیر گوزن زرد ایرانی در منطقه ارسنجان (125 کیلومتری شمال شرق شیراز) از سه سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده و جمعیت این نوع گوزن از سه راس به 16 راس رسیده است.
حمزه ولوی افزود: مقرر شده در طرح بلند مدت، مساحت این سایت که در حال حاضر 300 هکتار است به 145 هکتار افزایش یابد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha