در حالی که آمارها نشان می‌دهد «بیابانزایی و جنگل‌زدایی» همچنان با سرعتی بیش از 60 برابر «بیابان زدایی» در کشور در 7 سال اخیر به پیش می‌رود و پیامدهای ناشی از آن به صورت تشدید گردوغبار و سیل در چهار گوشه ایران اکنون به منصه ظهور رسیده، نمایندگان قوای سه گانه کشور روز گذشته با حضور در مراسم گرامیداشت هفته منابع طبیعی که در محل سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور برگزار شد اعتراف کردند بخشی از چالش‌های امروز منابع طبیعی ایران ناشی از ضعف و نقص قوای مقننه، مجریه و حتی قضائیه از گذشته تا امروز بوده است.

فریاد نابودی جنگل بلند شده، «تنفس» را به تأخیر نیندازید

سلامت نیوز: در حالی که آمارها نشان می‌دهد «بیابانزایی و جنگل‌زدایی» همچنان با سرعتی بیش از 60 برابر «بیابان زدایی» در کشور در 7 سال اخیر به پیش می‌رود و پیامدهای ناشی از آن به صورت تشدید گردوغبار و سیل در چهار گوشه ایران اکنون به منصه ظهور رسیده، نمایندگان قوای سه گانه کشور روز گذشته با حضور در مراسم گرامیداشت هفته منابع طبیعی که در محل سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور برگزار شد اعتراف کردند بخشی از چالش‌های امروز منابع طبیعی ایران ناشی از ضعف و نقص قوای مقننه، مجریه و حتی قضائیه از گذشته تا امروز بوده است.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران در ادامه می نویسد: اما اظهارات معاون حقوقی رئیس جمهوری، قائم مقام معاونت قضایی قوه قضائیه و عضو کمیسیون آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درباره بحران‌های پیش روی محیط زیست ایران به همان اندازه که تلخ و غم انگیز بود، بارقه‌ای از امید را هم در بین کارشناسان و بدنه منابع طبیعی کشور بوجود آورد چرا که این نخستین بار است که نمایندگان هر سه قوه نقاط ضعف و کم کاری‌های صورت گرفته را در قبال منابع طبیعی پذیرفته و اعلام می‌کنند.

در همین حال روز گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری بعد از رونمایی از سامانه الکترونیک پایش منابع طبیعی کشور گفت: ریزگردهای خوزستان نتیجه پروژه‌های غیر کارشناسی سدسازی و انتقال آبی است که در دوره‌های گذشته صورت گرفته و منابع عمومی کشور صرف شده است.معاون حقوقی رئیس جمهوری با اشاره به تداوم تخریب جنگل‌های شمال گفت: امروز «تنفس جنگل» یک ضرورت است و از دید من حتی یک روز هم نباید این طرح به تأخیر بیفتد چرا که صدای مرگ درختان جنگل‌های شمال دیر زمانی است که از حلقوم کریه اره‌های برقی در جنگل‌های شمال به گوش می‌رسد و این فریادشان است که می‌گویند به داد ما برسید. او افزود: رهبر معظم انقلاب تاکنون بارها در این زمینه توصیه و تأکیدات فراوان داشتند ولی متأسفانه این هشدارها جدی گرفته نشد و نتیجه این شد که امروز حتی از چنارستان‌های وسیع شمال تهران هم جز برج و ساختمان چیزی باقی نمانده است. در شمال نیز دیگر چیزی از دریا و ساحل دریا باقی نمانده حال آنکه به خاطر دارم در سال‌های دور وقتی نوجوان بودم و برای زیارت به مشهد مقدس می‌رفتیم تمام طول مسیر پوشیده از جنگل و دریا بود اما امروز هیچ چیز باقی نمانده و دریا کاملاً در تصرف ویلاهای دولتی و اشخاص در آمده که خلاف قانون هم بوده و باید تخریب شوند.


این مقام افزود: برای همین هشدار می‌دهم اگر به داد این باریکه جنگل‌های خدادادی و بسیار محدود شمال نرسیم در آینده نه چندان دور فرزندان ما باید در فیلم‌ها و کتاب‌ها جنگل را ببینند چون با این روند موجود چیزی باقی نخواهد ماند. معاون حقوقی رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: امروز جنگلبانان و محیط‌بانان برای حفظ طبیعت از جانشان مایه می‌گذارند ولی ما داریم کم کاری می‌کنیم از این رو از قوه قضائیه خواهش می‌کنم که در موضوع تخلفات محیط زیستی رحم، شفقت، عفو و بخشودگی را کنار بگذارد و در فهرست عفو عمومی که هرساله در مناسبت‌ها خدمت رهبر معظم انقلاب می‌دهند متخلفان محیط زیستی را حذف کنند، چون اینان نباید عفو شوند چرا که مسأله حق یک نفر نیست موضوع پایمال شدن حقوق حیاتی یک ملت است.


   با حرف منابع طبیعی حفظ نمی‌شود
قائم مقام معاونت قضایی و مدیرکل پرونده‌های خاص قوه قضائیه نیز دیگر سخنران این مراسم بود که بودجه سازمان جنگل‌ها و مراتع را با توجه به وظایف محوله به این سازمان مناسب ندانست و خواستار توجه بیشتر دولت به این سازمان شد. حجت‌الاسلام والمسلمین صادق رحیمی گفت: امیدوارم افزایش 200 درصدی بودجه سال آینده سازمان جنگل‌ها، صرفاً روی کاغذ نباشد و تخصیص هم بیابد چون امروز این بودجه‌ای که به این سازمان می‌دهند حتی برای احیای دریاچه ارومیه هم کافی نیست چه برسد به حفاظت از منابع طبیعی کل کشور. این در حالی است که من شاهدم که مأموریت این سازمان چقدر سخت است و آخر سر هم تمام کاسه و کوزه‌ها سر اینها خراب می‌شود. او افزود: واقعیت این است که با حرف نمی‌شود منابع طبیعی را حفظ کرد و اینکه هر سال در یک عمل سمبلیک بیاییم درخت بکاریم این کافی نیست.


این مقام قضایی همچنین با اشاره به برخی اشتباه قضات در پرونده‌های منابع طبیعی گفت: متأسفانه برخی اشتباهات کارشناسان در تشخیص اراضی موات از ملی موجب شده تا قضاتی هم که بر اساس نظریه‌های کارشناسی حکم صادر می‌کنند حکم اشتباه بدهند که تعداد این موارد نیز کم نیست برای همین لازم است تعامل بین سازمان و دستگاه قضایی بیشتر شود البته قضات معصوم نیستند و آرای مخدوش هم صادر می‌کنند ولی خوشبختانه اخیراً با وجود ماده 477 قانون آیین دادرسی این ظرفیت بوجود آمده که اگر هم حکمی به غلط صادر شده جلوی اجرای حکم با اعاده مجدد دادرسی گرفته شود که در این زمینه همکاری‌های خوبی بین ما و سازمان صورت گرفته است.


   مجلسی‌ها هم در مورد منابع طبیعی کوتاهی کردند
نماینده مردم دزفول و عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نقش دولت‌های متعدد در اجرای بسیاری از طرح‌های ملی که منجر به ظهور کانون‌های گرد و غبار در خوزستان شده یادآور شد: انتظار نداریم دولت خودش سبب تخریب محیط زیست شود و امروز همین ریزگردهای خوزستان ناشی از ندانم کاری دولت‌های متمادی بوده است.


عباس پاپی‌زاده گفت: حدود دو دهه قبل برنامه محیط زیست سازمان ملل هشدار داد که بزرگترین فاجعه زیست محیطی جهان بعد از فاجعه دریاچه آرال در جنوب غرب ایران در شرف وقوع است اما آن زمان مسئولان در سازمان محیط زیست گزارش را بایگانی کردند و نتیجه این شد که امروز بسیاری از استانها درگیر ریزگرد شدند. پاپی‌زاده گفت: بسیاری از بحران‌های زیست محیطی در خوزستان و جازموریان و هامون نتیجه همین دخالت‌های مهندسی شده و ناشیانه ما در طبیعت است درحالی که اگر برنامه ریزی‌های ما مبتنی بر توسعه پایدار بود نه کاهش جنگل داشتیم نه خشکیدگی تالاب‌ها برای همین من معتقدم بزرگترین عامل مخرب محیط زیست خود دولت است البته خود ما مجلسی‌ها هم در یک دوره‌هایی به دلیل ضعف اطلاعاتی که داشتیم ناشیانه عمل کردیم که لازم است در این خصوص شماها با ما ارتباط بگیرید. او خاطرنشان کرد: امروز اگر هر کجا هم راه قانونی برای زمین خواران بسته شده آنها با لابی گری به تکاپو افتادند تا قوانینی را برای ادامه زمین خواری‌هایشان در مجلس به تصویب برسانند برای همین طرح اصلاح قانون حفظ اراضی را سال گذشته به مجلس دادند که خوشبختانه با تعامل خوبی که با سازمان جنگل‌ها و مدیران این سازمان داشتیم هر چند خیلی سخت و دشوار توانستیم همکاران نماینده مان را در مجلس متقاعد کنیم که این به نفع منافع ملی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha