شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 208234

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه خریدن ماهی‌های قرمز به عنوان یک فرهنگ در کشور نهادینه شده است، افزود: شهروندان و به ویژه کودکان باید از دست زدن به ماهی‌های قرمز خودداری کنند.

به ماهی‌های قرمز دست نزنید!

سلامت نیوز:مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه خریدن ماهی‌های قرمز به عنوان یک فرهنگ در کشور نهادینه شده است، افزود: شهروندان و به ویژه کودکان باید از دست زدن به ماهی‌های قرمز خودداری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر محمودرضا رسولی  با بیان اینکه نگهداری ماهی‌های قرمز در تنگ موجب از بین رفتن سریع آنها می‌شود، یادآور شد: این ماهی‌ها باید در یک محیط ثابت و در دمای 10 تا 25 درجه سانتیگراد نگهداری شوند بنابراین در دمای متغیر اتاق امکان نگهداری آنها به مدت طولانی وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه شهروندان و به ویژه کودکان باید از دست زدن به ماهی‌های قرمز خودداری کنند، تصریح کرد: دست زدن به ماهی‌ها ممکن است موجب ایجاد خراش در پوست آنها شده و آلودگی‌های قارچی به افرادی که سیستم دفاعی ضعیفی دارند، سرایت کند.

وی ادامه داد: خراش ایجاد شده در بدن ماهی نیز موجب سرایت آلودگی‌های احتمالی به ماهی نیز می‌شود که پس از رهاسازی آنها در محیط‌های طبیعی همچون تالاب‌ها، سایر ماهی‌ها و آبزیان را آلوده کند.

رسولی با تأکید بر اینکه ایجاد مشکلات گوارشی از دیگر بیماری‌های احتمالی بر اثر تماس با این ماهی‌های قرمز است،  به شهروندان توصیه کرد: از خریداری ماهی‌های قرمز خودداری کنند و در صورت خرید آنها هیچ‌گاه به آنها دست نزنند همچنین پس از ایام نوروز آنها را در محیط‌های طبیعی همچون رودخانه‌ها و سدها رهاسازی نکنند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان به اقدامات دامپزشکی در این زمینه اشاره کرد و گفت: اطلاع‌رسانی این موضوع از طریق رسانه‌های مختلف و توزیع بروشورهایی در این زمینه در میان شهروندان و مسافران نوروزی از جمله اقدامات دامپزشکی بوده است همچنین کارکنان دامپزشکی به هنگام بازدید از محل‌های توزیع و عرضه ماهی‌های قرمز نکات بهداشتی لازم را به آنها گوشزد می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha