سرپرستار بازنشسته بخش دیالیز لبافی نژاد گفت: بیماران دیالیز سالانه 500 میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می کنند و تا 5 سال آینده نیز تعداد این بیماران در کشور دو برابر می شود بنابراین اگر پرستاران مجربی برای دیالیز این بیماران نداشته باشیم با تحمیل بار مالی چندبرابری مواجه می شویم.

به گزارش سلامت نیوز ناصر طبخی افزود: تا سال 2020 هر 3 سال یکبار و از این سال به بعد هر 70 روز اطلاعات پزشکی 2 برابر می شود بنابراین آشنایی پرستاران با علم روز دنیا امری ضروری است و کیفیت درمان را افزایش می دهد.

وی از پرستاران دیالیز با عنوان Special nurse nephrology یاد کرد و گفت: بخش های دیالیز،  I.C.Uو C.C.U  جزو بخش های ویژه بیمارستانی هستند که کادر پرستاری آنها باید دوره های ویژه ای را در دانشگاه سپری کنند.

وی ادامه داد: در سراسر دنیا پرستاران بخش دیالیز تنها گروهی از پرستاران هستند(به جزء پرستاران بخش اورژانس) که دوره اختصاصی یک ساله را می گذراندند و به آنها اجازه داده می شود تا حدی مداخله درمانی داشته باشند.

سرپرستار بازنشسته بخش دیالیز لبافی نژاد با بیان اینکه پرستاران بخش I.C.U و  C.C.Uنیازی به داشتن اطلاعات از بخش دیالیز ندارند در ادامه توضیح داد: پرستاران C.C.U ناچارند کار کردن با دستگاه ونتیلاتور، ساکشن و.... را بیاموزند. همان طور که پرستاران I.C.U باید با علایم و نشانه های ایست قلبی، ضربان قلب نرمال و غیرطبیعی آشنا باشند.

وی گفت: اما پرستار دیالیزی ضمن آشنایی با فنون دیالیز باید با نحوه کارکرد ونتیلاتور و ساکشن آشنا و اطلاعاتی درباره مشکلات تنفسی و ABG داشته باشد چون ممکن است بیمار دیالیزی فردی با عارضه قلبی یا فردی نیازمند مراقبت های ویژه باشد.

طبخی در گفت وگو با خبرنگار نظام پرستاری کشور ادامه داد: برآورد می شود تا 5 سال آینده شمار بیماران مبتلا به نارسایی کلیه 2 برابر شود و پس از دیابت نارسایی کلیه شایع ترین بیماری در ایران و جهان است پس ضمن آموزش پرستاران فعلی باید پرستاران آینده را برای تحمل بار درمانی سال های بعد آماده کنیم.

وی با اظهار تاسف از اینکه به علت کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی ناگزیر از بکارگیری پرستاران غیرمجرب در بخش دیالیز هستیم، گفت: بیماران دیالیزی سالانه 500 میلیارد تومان به کشور هزینه تحمیل می کنند و این در شرایطی است که دیالیز فقط 10 درصد کار کلیه (تصفیه خون) را انجام می دهد و چنانچه این 10 درصد به درستی انجام نشود کاری جزء هدر رفت هزینه و منابع کشور رخ نداده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha