تغییرات محاسبه درآمد بیمارستانی پزشكان موسوم به "كا"توسط شورای عالی بیمه و تعبیر ناعادلانه بودن آن موجب اعتراضات و نامه نگاری هایی در سطح جامعه پزشكی گردید.

بررسی آداب اعتراضات صنفی

سلامت نیوزـ*دکتر بابک خطی: تغییرات محاسبه درآمد بیمارستانی پزشكان موسوم به "كا"توسط شورای عالی بیمه و تعبیر ناعادلانه بودن آن موجب اعتراضات و نامه نگاری هایی در سطح جامعه پزشكی گردید.


به گزارش سلامت نیوز، اولا باید از حق طبیعی همكاران هر رشته پزشكی كه حس می كنند حقی از آنان ضایع شده است دفاع تمام قد از طرف تمام صنف صورت گیرد.
 مشكل امروز رشته الف به طور بالقوه مشكل فردای همه ماست.جدا كردن گروه ها برای برخورد غیرمنصفانه مساله ای است  كه توسط  برخی تصمیم سازان در حوزه های مختلف و ازجمله سلامت برای پایین آوردن هزینه اعتراض انجام می شود .نتیجه سكوت ما در برابر مشكلات رشته های دیگر پزشكی كه گمان می كنیم به ما ربطی ندارد این است كه وقتی خودمان طرف هجمه قرار گرفتیم دیگر یاریگری نمانده كه صدایمان را بشنود و به كمكمان بیاید.
بنابراین واجب است كه مشكلات امروز هر قسمت از صنف پزشكی را مشكل تمام إن تلقی نموده و به جای سكوت با مساعی تمام در رفع آن بكوشیم.

در این مساله سوال اساسی این است وزارت بهداشت بر طبق كدام كارشناسی و الزامات حرفه ای به تغییرات در مقدار كا در رشته هاو اعمال مختلف طی سال های اخیر مبادرت ورزیده است و اگر این اقدام از پشتیبانی منطقی برخوردار و خیر تمام رشته ها را در خود داشته است چرا مستندات آن را با اعضای صنف پزشكی در میان نمی گذارد.
مساله بعدی این است كه شورای عالی بیمه چگونه فراتر از قوانین بالادستی و بدون مسوولیت كافی به تغییر این میزان ها إن هم برای رشته های خاص مبادرت می كند .آیا این دو جز مصداق برخورد سلیقه ای غیرحرفه ای و در مورد دوم فرافكنی مشكلات ناشی سوء مدیریت ها ست؟
 مساله دیگر این است كه آداب اعتراض احتمالی چیست؟
به نظر می رسد رشته اصلی معترض به عنوان پیشاهنگ باید قدم جلو گذارد و به طور مدنی اعتراضی را سامان دهد و از همه  اعضای صنف پزشكی بخواهد كه در پیگیری مساله در كنارش به طور پویا حاضر باشند .
این مساله می تواند نامه ای در جهت استیفای حقوق باشد كه توسط اعضای آن رشته در درجه اول و سایر اعضای صنف پزشكی در مرحله بعد حمایت شود.
نگارش چنین نامه هایی نیز نیازمند تدبیر و دقت است.
الف:بهتر است نامه ای كه برای احقاق حقی است با احترام و اقتدار توام و نه تصرع نوشته شود.
ب:شایسته است برموارد اصلی تاكید گردد و از وهن سایر رشته ها كه اصل همگرایی صنفی را مخدوش می كند پرهیز گردد.
عبارات مبهم مربوط به زیرمیزی در نامه انجمن بیهوشی جز واگرایی و رنجاندن سایر اعضای خدوم سایر رشته ها چه كاركردی داشته است؟
آیا پاكدستی تیول اختصاصی رشته ای خاص از پزشكی است؟
و نیز مساله خط اول بودن در تمام!!! بحران های صدساله اخیر و جنگ تحمیلی در نامه بعضی همكاران جراح كه به همقطاران بیهوشی هم از سر لطف و شاید به دلیل دلجویی از مساله ای كه مانمی دانیم مرحمت  می شود چیزی جز واگرایی بین رشته ایست؟كمترین امید به تفسیر اشتباه این واگرایی با تاكید عجیب كشیدن این بار سنگین" به تنهایی "و بدون كمك از سایر رشته های پزشكی  در جمله های بعدی نامه از دست می رود.
آیا از صنف پزشكی فقط متخصصین جراح و بیهوشی در بحران های صد سال اخیر و جنگ تحمیلی آن هم "به تنهایی" حضور داشته اند.اعتبار مشك شایسته تر آن نیست كه از بوی آن باشد تا سخن عطار؟
آیا بهتر نبود به جای خاص خوانی یا مظلوم نمایی با فصاحت و بلاغت دلایل ابراز می شد .
آیا بدون این دو فرازاثرگذاری نامه ها كم می شد؟
باید گفت سوای رعایت  انصاف ،صرف نتیجه گرایی هم قلم با تدبیرتری را می طلبید.
ج: مخاطب نامه ها ی چنین می بایست افرادی دارای مسولیت مستقیم در موضوع باشند.
نامه همكاران بیهوشی به نایب رییس مجلس برای چیست.
این نامه برای وزیر بهداشت،شورای عالی بیمه،رییس جمهور و حتی رییس مجلس توجیه دارد .اما نوشتن نامه به نایب رییس مجلس كه با وزیر بهداشت اختلافات واضح دارد برای چیست.
شاید برای اینكه از این مخالفت به طور مقطعی بهره ای ببریم .اما از طرفی باید بهوش باشیم كه مبادا ناخواسته  نقش پیاده نظام یك طرف دعوا  را به عهده بگیریم .

اگر اعتراضی به حق وجود دارد باید به طور مستدل و با صدای رسا -بدون وهن سایر همكاران یا ترسیم نقش خاص برای خود-بیان گردد،مكتوبی كه واجد بیشترین همگرایی صنفی باشد و سایر همكاران را در انجام وظیفه همكاری صنفی ثابت قدم ترنماید.
اگر قصد شورای عالی بیمه از برخورد جزیره ای كم كردن هزینه ها و ساده كردن شرایط است با دفاع واگرایانه بازی مطلوب آنان را انجام داده ایم و به جای استیفای حق ،به هدف آنان -كه ظاهرا منصفانه هم نمی دانیم-خدمت كرده ایم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha