دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 208514

محمد حسین عبیری گلپایگانی از فعالان محیط زیست در یادداشتی ، رفتار آگاهانه و مسئولانه مردم در هنگام استفاده از طبیعت و محیط زیست در تعطیلات نوروزی و علی الخصوص روز طبیعت را خواستار شد .

توصیه های یک فعال محیط زیست در آستانه سال نو

سلامت نیوز: محمد حسین عبیری گلپایگانی از فعالان محیط زیست در یادداشتی ، رفتار آگاهانه و مسئولانه مردم در هنگام استفاده از طبیعت و محیط زیست در تعطیلات نوروزی و علی الخصوص روز طبیعت را خواستار شد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، عبیری گلپایگانی چنین نوشته است:  چند روز دیگر سال جدید از راه خواهد رسید و سفرهای نوروز هم شروع می شود ، از طرفی هر ساله در آغاز فصل بهار به علت زنده شدن دو باره طبیعت ، بخش وسیعی از سفرهای نوروزی مردم سراسر کشورمان در ایام تعطیلات نوروزی ، رفتن  به طبیعت و گردشگری در طبیعت می باشد که ادامه تعطیلات نوروزی نیز به "روز طبیعت" ختم خواهد شد .
یادش بخیر قدیمی ها به جای "روز طبیعت" از کلمه سیزده بدر استفاده می کردند. سفر ، طبیعت ،گردشگری ، مسافران نوروزی ، ماهی سفره هفت سین ،زباله های زها شده در طبیعت، سبزه های شب عید ، سیزده بدر، روزطبیعت ، شکستن شاخه و برگ درختان، تخریب آثار باستانی و طبیعی و غیره ... اینها کلماتی هستند که چند سالی است با آغاز سال نو ذهن همه دوستداران و فعالان محیط زیست ، منابع طبیعی و میراث فرهنگی را به خود مشغول کرده است.
راستی در هنگام سفر به طبیعت ، رفتارهای ما انسانها با طبیعت و محیط زیست  چگونه است؟آیا در حال حاضر رفتارهای همه ما ایرانیان با طبیعت و محیط زیست رفتارهای آگاهانه و یا مسئولانه است؟


 توصیه هایی برای سفر به طبیعت
 چند سالی است که فعالان محیط زیست یک شعار و یا توصیه جدی به استفاده کنندگان از طبیعت ، منابع طبیعی و محیط زیستی دارند که این توصیه به یک شعار تبدیل شده است که عبارت از:
 "هنگام ورود و استفاده از طبیعت و محیط زیست نباید از خود هیچ چیزی به جا بگذاریم جز رد پا و هنگام خروج از طبیعت و محیط زیست نیز نباید چیزی با خود همراه بیاوریم جز عکسهای گرفته شده".
فعالان محیط زیست اعتقاد دارند که اگر رفتارهای انسانها امروزی در طبیعت و محیط زیست ، رفتارهای مسئولانه باشد این رفتارها می تواند باعث پایداری و ماندگاری طبیعت و محیط زیست بشود که این پایداری و ماندگاری طبیعت و محیط زیست هم برای نسل حاضر و هم برای نسلهای آینده بسیار مهم خواهد بود شاید این پایداری و ماندگاری طبیعت و محیط زیست بزرگترین هدیه نسل حاضر به نسلهای آینده خواهد بود.این هدیه می تواند ارث و میراث جاودانه برای نسلهای آینده باشد. همانطوریکه نیاکان و پدران ما این ارث و میراث را سالم به ما تحویل دادند نسل ما هم باید امانتدار خوبی باشند چون که خداوند سبحان امانت داران را دوست دارد.
ولی شواهد حاکم در طبیعت سراسر کشور عزیزمان ایران گواه بر این دارد که بعضی از هموطنان ما در طبیعت و محیط زیست رفتارهای مناسبی ندارند و شواهد این ادعا از وجود ردهای بسیار زیادی که ما اتسانها در طبیعت از خود به جا گذشته ایم
 نکات زیست محیطی به مسافران نوروزی و گردشگران در ایام تعطیلات نوروزی
 همه کسانیکه تصمیم دارند به سفر نوروزی بروند و از طرفی دوست دارند سفرشان نسبت به طبیعت و محیط زیست آگاهانه و مسئولانه  باشد باید نکات زیر را مراعات کنند:


الف- برنامه ریزی برای سفر
 همانطوریکه ما در بخش اعظمی از زندگی  خود برای هر کاری برنامه داریم باید در پیش از مسافرت هم برای خودمان برنامه داشته باشیم ، که در برنامه ریزی سفر باید به چند نکته اساسی توجه شود:
1-کی به سفر برویم؟ با توجه به شلوغی جاده ها در هنگام سفرهای نوروزی ، انتخاب زمان سفرمی تواند به ما کمک کند با حداقل وقت تلف شده و معطلی  سفر خوبی داشته باشیم در صورت امکان باید در اوج شلوغی و ترافیک جاده از سفر رفتن پرهیز کرد چون در این حالت هم استهلاک وسیله نقیله ، زمان سفر و مصرف سوخت ما خیلی زیاد خواهد شد.
2-به کجا سفر کنیم؟ انتخاب محل سفر در هنگام نوروز بسیار مهم می باشد به همین جهت در ایام نوروزی رفتن به مناطق و مکانهای که قبلا به آنجا مسافرت کرده ایمو یا از آنجا بازدیدی داشته ایم و همچنین سفر به شهرهایی که بقول معروف عامیانه به "شهرهای توریستی و شلوغ" شهرت یافته اند در ایام نوروز زیاد دلچسب نیست.


3-چند روز در سفر بمانیم؟ما باید مدت زمان سفر خود را از قبل مشخص کنیم یعنی اگر قرار است که پنج روز در سفر باشیم برای همان پنج روز برنامه ریزی کنیم اگر ما در حین سفر به منطقه خوش آب و هوای رفتیم باید بدانیم که ماندن بیش از حد ما گردشگران و مسافران در یک منطقه می تواند باعث آسیب رساندن جدی به محیط زیست و منابع طبیعی منطقه شود.


4-با کدام وسیله نقیله سفر کنیم؟ما باید تا آنجا که ممکن است در ایام تعطیلات نوروزی از وسایل نقلیه عمومی مثل قطار ، اتوبوس و مینی بوس و یا از ماشینهای عمومی سبک مانند ون استفاده کنیم.استفاده از وسیله نقلیه همگانی در سفرهای طولانی چند تا مزیت دارد از جمله در سفرهای دسته جمعی بیشتر به مسافرین خوش خواهد گذشت  و یا با کاهش ترافیک روبرو خواهیم شد، همچنین میزان مصرف سوخت در سراسر کشور به صورت چشمگیری کاهش خواهد یافت و از همه مهمتر میزان  تصادفات رانندگی به شدت کاهش خواهد یافت.


یک توصیه جدی:  با توجه به اینکه در چند دهه گذشته زیر ساختارهای حمل و نقل عمومی بین جاده ای  در کشور ما در چندان توسعه نیافته است مخصوصا در ایام تعطیلات این موضوع کاملا مشهود است لذا عدم  استفاده از خوردوهای شخصی برای بخش عظیم از هموطنان در ایام سفرهای نوروز غیر ممکن است لذا به مسافران نوروزی که در سفرهای نوروزی از وسایل نقلیه شخصی استفاده می کنند در خواست می گردد اگر در هنگام نوروزی با دوستان و فامیل به صورت گروهی و کاروانی  سفر می کنید باید از ظرفیتهای صندلی ها خودرو شخصی خود مان حداکثر استفاده را بکنیم زیرا کاهش استفاده از یک خودرو شخصی در جاده ها در هنگام تعطیلات نوروز می تواند باعث آسایش خود و دیگران شود.


5- چه وسایل و لوازماتی در سفر بهمراه داشته باشیم که به طبیعت و محیط زیست صدمه ای وارد نشود؟
 در هنگام بستن چمدانهای سفر،باید از به همراه کردن وسایلی که استفاده از آنان در حین سفر می تواند باعث تخریب محیط زیست و یا از بین رفتن تنوع زیستی و گیاهی می شوند جدا" خوداری کنیم  که در این مورد می توان به لوازمی مانند تفنگهای بادی و ساچمه ای ، اره ، تیشه ، تبر ، ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و حتی مواد شوینده غیر استاندارد اشاره کرد زیرا اگر این لوازم در هنگام سفر با ما بهمراه نباشد خیلی راحت تر است ، تا زمانیکه این وسایل همراه ما باشد و بخواهیم از آن استفاده نکنیم...


ب- مراعات نکات زیست محیطی در هنگام سفر و حضور در طبیعت
 اگر در ایام نوروز بخواهیم که سفر مسئولانه ای داشته باشیم ، باید رفتارهای ما نسبت به حفاظت از محیط زیست ، طبیعت، میراثهای طبیعی و فرهنگی در طول سفر آگاهانه و مسئولانه باشد ما در سفرهای آگاهانه و مسئولانه هیچگونه آسیب و صدمه و تخریبی به طبیعت و میراث فرهنگی وارد نخواهیم کرد.
لذا پس از شروع سفر و در حین سفر و حتی تا پایان سفر حنما" باید نکاتی را مراعات کنیم که عبارتند از:
1-مثبت اندیش بودن و دادن انرژی مثبت به دیگران برای حفاظت از محیط زیست و طبیعت:  یعنی همیشه در رفتار و حتی  افکار خود و همراهان این نکته را القا کنیم و آنان را قانع کنیم که اعمال بد دیگران نباید الگو و سر مشق رفتار ما باشند یکی از جمله های معروفی که بعضی از افراد زیاد تکرار می کنند این است که چون دیگران نکات زیست محیطی را مراعات نمی کنند ما هم این نکات را مراعات نخواهیم کرد لطفا  در هنگام سفر به همراهان خود از بکار این جمله حتما خوداری کنید " چون دیگران نکات زیست محیطی را در طبیعت مراعات نمی کنند ما هم مراعات نخواهیم کرد"


  یک پند آموزنده از دوران کودکی : لقمان حکیم را گفتند ادب از که آموختی؟ گفت از بی ادبان! از انجام دادن آنچه
 از ایشان در نظرم ناپسند آمد، پرهیز کردم
2- تمرین انجام کار های گروهی: در هنگام سفر های گروهی (تورهای مسافرتی ) و یا خانوادگی جهت حفاظت از  طبیعت حتما یکی از اعضا ی گروه که دیگران از آن حرف شنوی دارند به عنوان سرپرست گروه انتخاب شود و همه کسانیکه که در برنامه حضور دارند باید  مواظب اعمال فردی خود باشند تا در جمع مشکلی پیش نیاید.


3– رانندگی پر خطر :باید از رانندگی بد و پر خطر  در هنگام سفر خودداری کرد چون باعث ترافیک ، خسارت مالی و جانی ، تلف شدن وقت دیگران ، افزایش مصرف سوخت ، افزایش  آلودگی هوای مناطق طبیعی و همچنین  مشکلات روحی و روانی به همراه خواهد داشت
 توصیه اول :جمع زیادی از کارشناسان علم  روان شتاسی اعتقاد دارند کسانیکه که دارای مشکلات روحی و روانی هستند و یا در معرض تنش های روحی و روانی قرار می گیرند ، در ابتدا بیشتر به خود شان و سپس به اطرافیان و دیگران آسیب می رسانند لذا تنشهای ترافیکی و جاده ای در سفرهای نوروزی این امکان را بوجود بیاورد که این افراد به با نادیده گرفتن قوانین در حین سفر و همچنین به خاطر انتقام جویی درونی ،هنگام حضور در طبیعت و محیط  زیست به آنان صدمه وارد کنند مخصوصا این صدمه  به گونه های جانوری و حتی گونه های گیاهی بیشتر خواهد بود.
4-نریختن زباله و خارج کردن زباله از طبیعت:  در هنگام ورود به طبیعت و یا مکانهای گردشگری و آثار باستانی ، باید از ریختن زباله در این مکانها جدا" خوداری کرد و کسانیکه که از مواد غذایی آماده با انواع بسته بندی های غیر ضروری استفاده می کنند لطفا باقی مانده اقلام استفاده نشده مواد غذایی خود را و حتی زباله های تولید شده خود را از طبیعت خارج کنند.


توصیه دوم: در چند سال گذشته بخاطر بعضی از پروزه های اقتصادی بعضی از افراد و نهاد در مناطق طبیعی و گردشگری سطلهای زباله نصب کرده اند و با توجه به اینکه نصب این سطلها با قراردادهای اقتصادی به همراه است در صورتیکه زمان این قرار دادها به پایان برسد دیگر نهاد و یا اشخاص برای خارج کردن زباله از این سطلها اقدام نخواهند کرد  لذا توصیه جدی می کنیم به هموطنان عزیز که هرگز کسیه های زباله خود در در این سطلها نگذارند و حتما زباله های خود را از طبیعت خارج کر ده و در روستاها و شهرهای که شهرداری هر روز زباله های آن  را از سطلهای زباله های جمع آوری می کند قرار دهید.


5- حفاظت از طبیعت و میراث فرهنگی : از کند و کاری و نوشتن یادگاری بر روی تنه درختان و آثار باستانی جدا خوداری شود چون این عمل زشت ما مانند کندن پوست بدن انسان زنده است که باعث خشک شدن درختان و یا از بین رفتن آثار باستانی می شود که ارزش اقتصادی آنان از نظر جهانی قابل محاسبه نمی باشد. همچنین  در هنگام حضور در طبیعت از کندن بوته ها و خارها و همچنین آتش زدن آنها جدا خودادی شود . برای تهیه چای و پخت غذا استفاده از کپسول گاز پیک نیکی و یا از زغال که از قبل تهیه شده است استفاده شود.
6-تاب بستن :برای بستن طناب تاب  به درختان  از درختان جوان و کم سن و سال که باعث شکستن آنها می شود حتما خوداری شود .
7- جلوگیری از آلودگی منابع آبی :در هنگام استفاده از آب برای خوردن و شست و شو از آلوده کردن آبهای روان مانند چشمه سارها ، نهرها ، کانالها و رودخانه ها و همچنین آبهای ساکن مانند آب سدها ، دریاچه ها و برکه ها حتما خوداری شود.
توصیه سوم: برای شست و شو حتما از مواد شوینده استاندارد که برای محیط زیست ضرری ندارد استفاده شود.


8- مسافران  نوروز که می خواهند در طول سفر، شبها را در مناطق طبیعی و در چادر سپری کنند حتما باید محل انتخاب شب مانی خود را در نزدیک پارکها و یا محلهای که سرویس بهداشتی عمومی وجود دارد را انتخاب کنند چون رها کردن فضولات انسانی در طبیعت بغیر از اینکه یک عمل بی ادبانه و غیر بهداشتی می باشد همچنین اگر شخصی مبتلا به بیمارهای انگلی باشد که بین انسان و بعضی از دامها مشترک می باشد  رها  کردن فضولات انسانی  در طبیعت کمک می کند که چرخه حیات آن بیماری انگلی از انسان به بدن دام و حیوانات وحشی منتقل شود و سیکل حیاتی ان کامل شود و باعث ازیادی این نوع بیماری ها شود.


9- مسافران و گردشگرانی که در میان جوامع محلی و بومی حضور پیدا می کنند باید با خرید صنایع دستی که با محیط زیست سازگار است و همچنین با خوردن غذایی های محلی برای رونق بخشیدن به اقتصاد های بومی و محلی کمک کنند.


توصیه چهارم : از خریدن صنایع دستی که از نوع خاصی از چوبهای جنگل و یا از اجزایی بدن بعضی از گونه حیوانی خاص در حال انقراض هستند و همچنین از خوردن غذاهای که از گوشت گونه های  خاص و نادر حیوانی در حال انقراض تهیه می شوند ، حتما خود داری شود.
توصیه پنجم: در صورتیکه در طبیعت هستید و دیدید که دیگران  نکات زیست محیطی را مراعات نمی کنند دو راه اعتراضی به رفتار آن وجود دارد :
الف: راه اول، انجام یک فعالیت آموزنده: بعضی از اعمال و رفتار خوب ما برای دیگران سرلوحه و سرمشق خواهد شد و ما بدون آنکه از نظر زبانی با کسی حرف بزنیم و افراد خاطی را سرزنش کنیم  گاهی ما می توانیمی در مقابل عمل زشت دیگران  یک رفتار آموزشی خوب از خود نشان دهیم ،مثلا ما در مقابل دیدگان افراد خاطی که رفتار ناشایسته با محیط زیست دارند از جمله رها کردن زباله توسط آنان و می توانیم با جمع کردن زباله ریخته شده توسط در مقابل دیدگان فرد ایشان را به نریختن زباله در طبیعت دعوت کنیم.
ب- راه دوم اجرای امر به معروف و نهی از منکر: گاهی لازم است که ما به صورت زبانی به دیگران تذکر دهیم که  تخریب طبیعت کار زشتی است لذا در این حالت به صورت رو در رو در با افراد به حمایت از محیط زیست می پردازیم.


و اما ماهی قرمز سفره هفت سین بود یا نبود ماهی قرمز در سر سفره هفت سین
 چند سالی است که پیش از آغاز سال نو ؛ موضوع ماهی سفره هفت سین یکی از بحث انگیزترین موضوعات زیست محیطی در میان فعالان محیط زیست شده است و از زمانیکه یواش  یواش بساط  فروش تنگ های ماهی قرمز   عید نوروز در جلوی بعضی از مغازه ها و یا در کنار پیاده روها و حتی در میادین میوه و تره بار شروع می شود و در هر بساط یک لگن بزرگ  وجود دارد که پر از ماهی  می باشد چون اکثر این ماهی ها  قرمز  رنگ می باشند لذا اصطلاح ماهی قرمز شب عید برایشان بیشتر به کار می رود  و در کنار لگن بساط ماهی فروشان  چند تا تنگ کوچک نیز است که در داخل هر کدام از آنها  یکی یا چند تا ماهی وجود دارد که این ماهی ها همیشه در حال جنب جوش هستند و انگار می خواهند از درون تنگ فرار کنند که به علت استحکام شیشه (جنس تنگ) امکان فرار برای آنان وجود ندارد مردم با خرید ماهی های کوچولو (که در تنگ های بلورین زندانی هستند) آنان را جهت گذاشتن در سر سفره هفت سین به منزل می برند. لذا در حال حاضر در میان فعالان محیط زیست و انجمن های دوستدار حقوق حیوانات دو نوع بحث مطرح است:
1-جمعی از آنان اعتقاد جدی دارند که جای ماهی قرمز سر سفره هفت سین نیست زیاد این موجود کوچک در اسارت تولد می یابد و در طول زندگی در تنگ اسیر است و مرگ خیلی از انان نیز غم انگیز می باشد.


2- جمعی دیگر از انان اعتقاد دارند که نگهداری ماهی قرمز و بعضی از حیوانات خانگی در منازل می تواند باعث دوستی و الفت میان کودکان و حیوانات شود و ما فعالان محیط زیست می توانیم از این طریق (یعنی حضور ماهی قرمز در میان خانواده ها)  چه به کودکان و حتی بزرگترها  بیاموزی که چگونه دوستدار حقوق حیوانات باشند.


ولی بعضی از دلایل فعالان محیط زیست مخالف حضور تنگ ماهی در سفره هفت سین عبارتند از:
الف –از نظر تاریخی : بعضی از فعالان اعتقاد دارند تا صد سال پیش در عید نوروز اصلا"ماهی قرمز بر سر سفره هفت سین ایرانیان جای نداشت و  آنان از نقاشی سفره هفت سین کمال الملک به عنوان یک سند گویا نام می برند؛ زیرا از وجود ماهی قرمزرنگ در سر سفره هفت سین این نقاش بزرگ خبری نیست و آنان می گویند  که حتی در دوره قاجارنیز مردم در سفره هفت سین از ماهی قرمز استفاده نمی کردند و این نشان می دهد که ماهی قرمز در چند دهه اخیر بر سر سفره هفت سین راه یافته است. همچنین طبق بررسی ها نشان می دهد  فقط در کشور چین مردم در مراسم عید کشور خود از ماهی قرمز استفاده می کردند و در پایان مراسم  عید نیز این ماهی ها کوچک را در آبهای  روان رها می کردند . ولی از حدود هشتاد سال پیش  همزمان با ورود چای از چین به کشور ایران استفاده از ماهی قرمز در جشنهای نوروزی که یکی از اعیاد مخصوص ایرانیان می باشد نیز شایع شده است .


ب- از نظر بهداشتی : ممکن است که در هنگام تکثیر و پروش ماهی های قرمز سفره هفت سین از آبهای آلوده و غیر بهداشتی استفاده شود که  عامل انتقال بیماریهای ویروسی ؛ انگلی و یا باکتری باشند و یا در هنگامیکه زمان پرورش  ماهی ها کامل شد و باید برای فروش جابجای بشوند در هنگام حمل و نقل و فروش به بدن ماهی  ضربه زده شود که موجب مجروح شدن ماهی  بشود .


ج- از نظر روانی : کودکان به علت روحیه عاطفی خود و از طرفی بعلت حس کنجکاوانه خود دوست دارند با هر چیزی که در اطرافشان است مخصوصا" با موجودات زنده بی آزارمانند ماهی قرمز ارتباط برقرار کنند و چون طول عمر ماهی های قرمز در حالت معمولی بعلت ندانستن شرایط نگهداری و حفاظت آنان در اکثر خانواده ها ؛ کوتاه می باشد از طرفی و چون آنان کم تجربه هستند و هنوز مفهوم مرگ موجودات زنده نمی دانند لذا در بعضی از کودکان این آثار مرگ می تواند آثار بد روحی و روانی داشته باشد و در صورتیکه کودکی با ماهی انس گرفته باشد  و  مرگ ماهی سفره هفت سین در جلو چشم ایشان اتفاق بی افتد این نوع مرگ می تواند تا مدتها در ذهن آنان باقی بماند که از نظر روحی و روانی به سلامت کودکان  آسیب جدی وارد شود.


د - از نظر دینی :  ماهی قرمزی  را از محل زندگی  خود مثل  حوض یا رودخانه  به یک تنگ کوچک منتقل می کنند و این ماهی باید تمام  ایام عمر باقی مانده خود را در این زندان کوچک  سپری  کند؛ حالا اگر صاحب ماهی بدون آنکه  برای نگهداری  این  ماهی اطلاعاتی داشته باشد  مثلا" ماهی باید چه نوع غذائی بخورد و در چه دمای زندگی کند و چند روز یکبار آب را آن تعویض کند از همه بدتر در ایام تعطیلات است اگر کلیه افراد خانواده به مسافرت بروند این مهمان کوچولو باید چندین روز در خانه تنها بماند ؛ بدون آنکه مواد غذائی در اختیارش قرار گیرد یا آب تنگش تعویض شود و در صورتیکه بمیرد جسدش چند روز در آب باقی می ماند که باعث آلودگی  فضای خانه خواهد شد. با توجه به مشکلات بالا حال در کدام دین و آیین مذهبی اذیت و آزار حیوانات مجاز شمرده شده است که ما باعث اذیت و آزااین موجودات کوچولو خدا می شویم .
پ – از نظر اقتصادی : با توجه به خرید و فروش ماهی قرمز در ایام اسفند ماه ؛ فرض کنید که حدود 10 میلیون خانوار ایرانی تصمیم به خرید ماهی قرمز بکنند و به طور میانگین هر خانواده دو تا ماهی بخرد حدود چند میلیارد تومان پول جهت خرید ماهی قرمز توسط مردم در سال  هزینه می شود که مبلغ چشمگیری می باشد که متاسفانه این ماهی ها  تا پایان تعطیلات نوروزی زنده نخواهند ماند


 چند نکته اساسی در مورد خرید ؛ نگهداری و رها سازی ماهی سفره هفت سین :
ماهی های قرمز کنار خیابان  به علت اینکه یا در آب کلر دار قرار گرفته اند  و یا در اثر ضربه های غیر عادی در هنگام جابجای و جدا کردن آنها به بدن آنها وارد می شود اکثرا" سکته زده می شوند همچنین  ریختن مواد غذائی چرب  به درون تنگ ماهی و یا استفاده از آب کلر دار در هنگام تعویض آب ماهی و یا فشاردادن ماهی با دست و یا به  خاطر  بازیگوشی کودکان نسبت به ماهی که او را تا حد مرگ در بیرون آب نگه می دارند و در آخرین لحظات که ماهی دارد جان می دهد  آن  را دوباره  به آب بر می گردانند تا دو باره جان بگیرد و این کار را چندین بار تکرار می کنند ( به قول عامیانه ماهی را شکنجه میدهند ) و خیلی  موارد دیگر که باعث کاهش  طول عمر ماهی می شود که در مدت کوتاهی بعد از خرید ماهی  میمرند یعنی از زمانیکه  ماهی  خریداری می شود تا زمان مرگ آنان فقط چند روز بیش نیست لذا به خانواده ها توصیه می شود که در هنگام خرید ماهی های قرمز سفره هفت سین از سالم بودن آنها اطمینان حاصل شود،  مخصوصا" هنگامی که افراد خردسال جهت بازی با ماهی آن را دستمالی می کنند به این بیماری مبتلا شوند  و سلامتی خود و خانواده را در معرض خطر قرار دهند.
 

       
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha