مقامات بهداشتی آمریكا یك داروی درمان بیماری پاركینسون را به علت ایجاد عوارض جانبی شدید نظیر آسیب مرگبار دریچه قلب از بازار مصرف خارج كردند.

داروی درمان پاركینسون به دریچه قلب آسیب می‌رساند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریكا روز پنجشنبه داروی ‪ pergolide‬را كه ساخت شركت الی لیلی است و با نام تجاری ‪ Permax‬عرضه می‌شود جمع آوری كند. این تصمیم‌گیری به دنبال انتشار گزارشهایی اتخاذ شد كه نشان می‌داد این دارو می‌تواند مشكلات مشابهی نظیر داروی رژیمی ‪ Fen-phen‬ایجاد كند.

دكتر رابرت تمپل رییس بخش ارزیابی دارو در اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریكا گفت با توجه به اینكه این دارو بهتر از سایر داروهای درمان پاركینسون نیست و نیز خطرهای مصرف آن نشان داد این دارو جایگاهی در درمان ندارد.

داروی ‪ Perglide‬مصرف گسترده‌ای ندارد. به مبتلایان به پاركینسون توصیه شده است بلافاصله مصرف این دارو را قطع نكنند، اما باید داروی خود را عوض كنند.

شركت لیلی هنوز این دارو را بانامهای متعدد در سایر كشورها عرضه می‌كند.

دو شركت داروسازی ‪ Par‬و ‪ Teva‬نوع ژنریك این دارو را می‌سازند. به گفته تمپل تمام سازندگان این دارو با توقف فروش این دارو موافقت كرده اند.

داروی ‪ Pergolide‬كه در سال ‪ ۱۹۸۸‬تایید شد دوپامین را كاهش می‌دهد و همراه سایر داروها برای رفع علایم پاركینسون مصرف می‌شود.

انتشار دو گزارش در ماه ژانویه نشان داد این دارو می‌تواند باعث آسیب به دریچه قلب شود. در این موارد دریچه قلب كاملا بسته نمی‌شود و بازگشت خون می‌تواند مشكلات تنفسی، خستگی و تپش قلب ایجاد كند.

این آسیب منجر به جراحی تعویض دریچه قلب می‌شود. عدم درمان می‌تواند به نارسایی قلبی و مرگ ناگهانی بینجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha