معاون آموزشی وزارت بهداشت از بهره برداری از فاز اول کتابخانه مجازی و امکان دسترسی تمامی دانشگاههای علوم پزشکی کشور به سامانه دانشگاه علوم پزشکی مجازی در ۶ ماهه اول امسال خبر داد.

دانشگاههای پزشکی در ۶ ماهه اول امسال به سامانه مجازی وصل می شوند

سلامت نیوز: معاون آموزشی وزارت بهداشت از بهره برداری از فاز اول کتابخانه مجازی و امکان دسترسی تمامی دانشگاههای علوم پزشکی کشور به سامانه دانشگاه علوم پزشکی مجازی در ۶ ماهه اول امسال خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز ، دکتر باقر لاریجانی در گفتگو با مهر با اشاره به اقداماتی که برای بسته آموزش مجازی در تحول آموزش پزشکی انجام گرفته افزود: به منظور اجرائی کردن بسته ضرورت داشت در حوزه ستادی و دانشگاهی اقداماتی اساسی و زیرساختی صورت گیرد که ابتدا در حوزه ستادی مجوز شورای گسترش دانشگاه ها برای راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی اخذ شد.

وی افزود: اخذ مجوزهای لازم در زمینه تشکیلات مستقل دانشگاه، بودجه مستقل، انتخاب اعضای هیات امناء و تشکیل اولین جلسه هیات امناء، تامین محل مستقل دانشگاه جهت استقرار واحدهای ستادی و تامین زیرساخت ها از جمله امکان اتصال به سامانه ها از دیگر اقدامات ستادی برای این دانشگاه بود.

معاون وزیر بهداشت درباره اقدامات انجام شده حوزه دانشگاهی برای دانشگاه علوم پزشکی مجازی اظهار داشت: در اولین مرحله  ظرفیت های موجود دانشگاهها در زمینه مجازی سازی آموزش شناسایی شد و ساختار اجرایی متناسب با ماموریت ها ی ابلاغی در بسته تحول در زمینه مجازی سازی آموزش طراحی شد.

وی افزود: در همین زمینه مسئول بسته مجازی سازی در کلان مناطق جهت مدیریت و راهبری برنامه های مجازی در دانشگاههای مستقر در هر کلان منطقه انتخاب شد.

لاریجانی یادآور شد: فرهنگ آموزش مجازی و زیرساخت های مورد نیاز با تقویت ساختارهای اجرایی و سازمانی از جمله توسعه دانشکدهای مجازی و مراکز آموزشی توسعه یافته است و در حال حاضر دانشکده مجازی شیراز راه اندازی شده و دانشگاههای علوم پزشکی تبریز، مازندران، بیرجند، کرمان و مشهد متقاضی و در حال راه اندازی دانشکده مجازی هستند.

وی درباره روند مشارکت دانشگاهها ی علوم پزشکی کشور در حوزه مجازی گفت: جلب مشارکت دانشگاهها بر اساس توانمندی و ظرفیت های علمی و زیرساختی بوده که به تناسب با ظرفیت های موجود دانشگاهها در کارگروه های تخصصی چه در حوزه زیرساختی و چه در سیاستگذاری و راهبردی حوزه مجازی سازی مشارکت داشته اند.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بر اساس ظرفیتها و توانمندی دانشگاهها ماموریت هایی در سطح ملی و بین المللی در حوزه مجازی سازی به دانشگاهها واسپاری شده که می توان به ایجاد کتابخانه مجازی توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران، سامانه بانک نمونه هایی بالینی توسط دانشگاه علوم پزشکی مجازی و سامانه موکس MOOCs توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد.

وی افزود: نیازسنجی برنامه توسعه آموزش مجازی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال انجام است. ضمن اینکه اجرایی کردن ماموریت های محوله در بسته تحول در زمینه مجازی سازی از طریق مسئولین بسته در ۱۰ کلان منطقه پیگیری می شود.

لاریجانی سرعت پیشرفت اقدامات تعیین شده برای رسیدن به اهداف مورد نظر در توسعه آموزش مجازی در حوزه پزشکی را مطلوب عنوان کرد و گفت: البته دامنه تحول در حوزه مجازی بالاخص در حوزه آموزش پزشکی بسیار گسترده و متنوع است. برای دستیابی به اهداف کامل نیازمند زمان بیشتر و برنامه ریزی های دراز مدت خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی مجازی در حال شکل گیری و در حال قوام سازی ساختاری است، گفت: تلاش می کنیم که این ساختار را بگونه ای مهندسی و طراحی کنیم که بتوانیم با تعاملی مطلوب با دانشگاههای علوم پزشکی کشور ماموریت های مرتبط با آموزش مجازی را راهبری و مدیریت کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، تحول در حوزه آموزش مجازی را بستر مناسبی برای ورود آموزش پزشکی در عرصه های بین المللی برشمرد و افزود: تقویت و اصلاح برنامه های آموزشی و زیرساخت ها با قابلیت رقابت در عرصه های بین المللی به طور جدی و فراگیر در دستور کار است و پیگیری می شود.

وی با اشاره به اقدامات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مجازی گفت: یکی از ماموریتهای ابلاغی به دانشگاه علوم پزشکی مجازی توانمند سازی اعضا هیات علمی بود که این دانشگاه دوره آموزش پزشکی مجازی مقطع کارشناسی ارشد را طراحی کرد و  ۷۰۰ نفر از اعضای هیات علمی در این دوره ثبت نام کردند.

لاریجانی درباره برگزاری آزمونهای بین الملل توسط دانشگاه علوم پزشکی مجازی اظهار داشت: تعدادی از موسسات معتبر خارجی برای برگزاری آزمون های بین المللی برای داوطلبان، متقاضی همکاری با وزارت بهداشت بودند و علاقمند بودند از بستر های زیرساختی و اجرایی دانشگاهها علوم پزشکی برای برگزاری این آزمونها استفاده کنند.

وی افزود: مسئولیت اجرائی و هماهنگی و ساماندهی این آزمونها به دانشگاه علوم پزشکی مجازی داده شده که با استفاده از ظرفیتهای موجود در مرکز سنجش پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی اقدام کند. در حال حاضر ۱۷ آزمون بین المللی با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی ایران، اصفهان، تبریز و مازندران به عنوان دانشگاههای مجری این آزمونها را با موفقیت برگزار کرددند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به آمار دسترسی گروههای مختلف به سامانه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مجازی گفت: ۲۷ هزار و ۱۵۶ دانشجوی علوم پزشکی و ۳ هزار و ۱۸۳ نفر از اعضای هیات علمی به سامانه دسترسی دارند. ۱۱ هزار و ۸۳۲ درس دانشگاه های علوم پزشکی در این سامانه وجود دارد و بیش از ۱۳ هزار و ۹۸۰ کاربر به طور فعال از این سامانه برای آموزش مجازی استفاده می کنند.

وی با اشاره به مهمترین برنامه های دانشگاه علوم پزشکی مجازی که پیش بینی می شود تا ۶ ماه اول سال ۹۶ اجرایی شود، گفت: امکان دسترسی تمامی دانشگاههای علوم پزشکی کشور به سامانه LMS دانشگاه (بدون هزینه)، نهایی سازی RFP راه اندازی سامانه MOOCs، راه اندازی سامانه بانک نمونه های بالینی، نهایی سازی و بهره برداری از فاز اول کتابخانه مجازی، اتصال ساختمان اصلی دانشگاه علوم پزشکی مجازی به فیبر نوری از جمله این برنامه ها است.

لاریجانی گفت: همچنین بهره برداری از فاز اول سرور مرکزی دانشگاه، بهره برداری از استودیو صدابرداری و تصویر برداری دانشگاه و راه اندازی ۵ دانشکده مجازی در دانشگاههای متقاضی دارای ظرفیت علمی و زیرساختی از دیگر برنامه های ۶ ماه آینده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha