شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷
کد خبر: 209706

آلودگی تالاب‌ها از آن جهت از اهمیت بسیاری برخوردار است که علاوه‌بر آسیب زدن به اکوسیستم یک تالاب و از بین بردن موجودات زنده‌ای که در آن زندگی می‌کنند، می‌تواند برای سلامت مردم ساکن در مجاورت آن نیز خطرناک باشد.

آلودگی آب، معضل فراموش شده تالاب‌های ایران

سلامت نیوز: آلودگی تالاب‌ها از آن جهت از اهمیت بسیاری برخوردار است که علاوه‌بر آسیب زدن به اکوسیستم یک تالاب و از بین بردن موجودات زنده‌ای که در آن زندگی می‌کنند، می‌تواند برای سلامت مردم ساکن در مجاورت آن نیز خطرناک باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سبزینه، خشک‌سالی، تغییر اقلیم، مدیریت نامناسب منابع آب، برداشت بی‌رویه از سرچشمه‌ها و احداث چاه‌های غیرمجاز حیات تالاب‌های کشور را با چالش‌های اساسی روبه‌رو کرده است؛ اما همه این مشکلات نمی‌تواند بر معضل آلودگی تالاب‌ها سایه بیاندازد، زیرا همواره اما و اگرهای بسیاری درباره ورود کودهای شیمیایی، فاضلاب شهری و گاهی فاضلاب‌های خطرناک بیمارستانی و صنعتی به تالاب‌ها و همچنین دفع پسماند در مجاورت آن‌ها وجود داشته است.

آلودگی تالاب‌ها از آن جهت از اهمیت بسیاری برخوردار است که علاوه‌بر آسیب زدن به اکوسیستم یک تالاب و از بین بردن موجودات زنده‌ای که در آن زندگی می‌کنند، می‌تواند برای سلامت مردم ساکن در مجاورت آن نیز خطرناک باشد.

ابوالفضل آبشت، مدیرطرح حفاظت از تالاب‌های ایران،  با اشاره به این‌که مساله خشک شدن تالاب‌ها در حال حاضر به اندازه‌ای مهم است که بحث آلودگی آن‌ها در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: اطلاعات چندانی درباره وضعیت آلودگی تالاب‌های کنوانسیون رامسر وجود ندارد در بسیاری از تالاب‌ها آبی وجود ندارد که بخواهیم درباره آلودگی‌هایشان صحبت کنیم؛ اما با وجود این درباره برخی تالاب‌ها همچون تالاب انزلی مساله آلودگی پررنگ است.
نقش فعالیت‌های کشاورزی در آلودگی تالاب انزلی
تالاب انزلی در استان گیلان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان به حساب می‌آید که در سال‌های اخیر خطر خشک شدن آن نگرانی‌های بسیاری را به وجود آورده است. آبشت درباره وضعیت آلودگی این تالاب چنین توضیح داد: آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های کشاورزی، بخش عمده آلودگی تالاب انزلی و به‌طور کلی آب‌های شمال کشور است، علاوه‌بر آن فاضلاب‌های صنعتی و شهری نیز بر این مشکل می‌افزایند.


قرمز شدن دریاچه ارومیه ربطی به آلودگی ندارد
مدیرطرح حفاظت از تالاب‌های ایران، تالاب کانی‌برازان و تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه را از دیگر تالاب‌هایی دانست که با مشکل آلودگی آب روبه‌رو است. او در این‌باره گفت: به علت ورود کودهای شیمیایی نیترات و فسفات به این تالاب نوعی از جلبک‌ در این تالاب رشد می‌کنند که اکوسیستم تالاب را بر هم می‌زند.
وی درباره این‌که آیا قرمزشدن آب دریاچه ارومیه به‌دلیل افزایش آلودگی است، پاسخ داد: بالارفتن شوری آب دریاچه سبب بروز نوعی واکنش در میکرو ارگانیسم‌های این دریاچه شد که به قرمز شدن آب انجامید و این مساله ارتباطی با آلودگی آب ندارد.


تغییر کاربری زمین‌های اطراف مهم‌ترین دلایل ایجاد آلودگی در میانکاله
علاوه‌بر تالاب‌های کنوانسیون بین‌المللی رامسر، برخی تالاب‌های ساحلی کشور نیز با مشکل آلودگی آب روبه‌رو هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به خلیج گرگان یا میانکاله اشاره کرد. از حدود یک‌سال پیش مشکل پس‌رفت آب در این خلیج و آلودگی آب آن، در کانون توجه قرار گرفته است، به‌طوری‌که برخی کارشناسان عنوان کردند که سرنوشت تالاب میانکاله همانند سرنوشت دریاچه ارومیه خواهد شد.
بنابر اعلام مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان، تاکنون اقدامات عملی برای حل مشکلات خلیج گرگان انجام شده است و کارگروهی برای نجات آن آغاز به کار کرده‌اند که در حال انجام مراحل مطالعاتی هستند.
ضیاء‌الدین الماسی، مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، در گفت‌وگو با «سبزینه»، در ارتباط با وضعیت آلودگی تالاب ساحلی میانکاله یا خلیج گرگان، با بیان این‌که آلودگی در این تالاب در برخی پارامترها بیش از حد مجاز است، دخالت انسان را تنها عامل آلودگی این تالاب اعلام کرد و گفت: استفاده ازکودهای شیمیایی در فعالیت‌های کشاورزی اراضی حوزه بالادست تالاب و همچنین تغییر کاربری در بخش‌هایی از آن ازجمله مهم‌ترین دلایل ایجاد آلودگی در خلیج میانکاله است.
او درباره تغییر کاربری‌ها در میانکاله توضیح داد: شاهد برخی تغییر کاربری‌ها همچون احداث شهرک صنعتی، ایجاد زمین‌های کشاورزی و اجرای پروژه بانک زمین در این منطقه بودیم، البته اداره کل محیط زیست استان، جلوی بخش زیادی از این تغییر کاربری‌ها را گرفته است.
الماسی ادامه داد: مدیریت خاک یکی دیگر از مسائل دخیل در افزایش آلودگی تالاب میانکاله است؛ زیرا شاهد افزایش ورود مواد مغذی به تالاب به‌دلیل فرسایش خاک زمین‌های کشاورزی حوزه بالادست تالاب هستیم که بر آلودگی آن می‌افزاید.


خلیج چابهار آلودگی چندانی ندارد
مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین درباره خلیج چابهار دیگر تالاب ساحلی کشور که در سال‌های اخیر برای اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است، توضیح داد: در حال حاضر مساله حادی از نظر آلودگی درباره خلیج چابهار وجود ندارد؛ اما سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به طرح‌های توسعه‌ای، مانند توسعه منطقه آزاد، پتروشیمی‌ها و... که در آنجا در حال اجراست، نظارت و تعامل لازم را دارد تا کمترین صدمه به این خلیج وارد شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha