یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 209746

فهرست فرآورده‌های مجوزدار همگی در تارنمای سازمان غذا و دارو در بخش اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل بارگذاری شده و برای عموم قابل مشاهده است، ضمن آنکه موارد خاص نیز از طریق روابط عمومی سازمان قابل استعلام است.

فهرست کالاهای سلامت‌محور در دسترس عموم

سلامت نیوز:فهرست فرآورده‌های مجوزدار همگی در  تارنمای سازمان غذا و دارو در بخش اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل بارگذاری شده و برای عموم قابل مشاهده است، ضمن آنکه موارد خاص نیز از طریق روابط عمومی سازمان قابل استعلام است.

  • از این‌پس داروی بدون برچسب، قاچاق محسوب می‌شود

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: در بیشتر خرده‌فروشی‌های كشور محصولاتی كه با سلامت جامعه سروكار دارد - از انواع شوینده‌های خارجی و محصولات بهداشتی و آرایشی - هنوز برچسب‌های قدیمی یا تقلبی دارند. بسیاری از این فروشگاه‌ها تاریخ مصرف كالاهای قاچاق خود را به‌صورت دستی و ناشیانه به روز كرده‌اند و بخش دیگری از آن را به‌صورت هدیه و رایگان در اختیار مصرف‌كننده قرار می‌دهند.

مدیركل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مكمل سازمان غذا و دارو درخصوص نحوه اطلاع از فرآورده‌های مجاز مكمل و گیاهی در بین تعداد زیادی از فرآورده‌های غیرمجاز كه به روش‌های مختلف خود را در معرض تبلیغ و دید مردم می‌گذارند، گفت: با درنظر گرفتن وقفه چند روزه‌ای كه ممكن است در به‌روزرسانی تارنما وجود داشته باشد، اگر فرآورده‌ای در آنجا به‌عنوان مجوزدار یافت نشود، اما در عطاری‌ها، داروخانه‌ها یا هر جای دیگری عرضه شده باشد، معنایش این است كه مورد تأیید سازمان غذا و دارو نیست و ما سلامت هیچ‌یك از آنها را تضمین نمی‌كنیم.

تارنمایی‌كه جمشیدی از آن صحبت می‌كند در نشانی اینترنتیfda.gov.ir قرار دارد. نحوه دسترسی به این دست اطلاعات به‌گونه‌ای است كه در نگاه اول نمی‌توانید به آن دست پیدا كنید. فهرست فرآورده‌های طبیعی، طب سنتی، مكمل‌ها و شیرخشك‌ها و غذاهای ویژه در میان انبوهی از آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها قرار دارد. فایل‌ فهرست‌ها به‌صورت اكسل بوده و در چند مورد امكان جست‌وجو به راحتی فراهم است. فارغ از اینكه خوانش و جست‌وجوی این نوع دسترسی به اطلاعات ممكن است برای همه شهروندان مقدور نباشد، این اطلاعات بعضا از 2سال گذشته تا به امروز به روز نشده است.

  • اصالت كالا را چك كنید

بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، فرآورده‌های مورد تأیید این سازمان باید در داروخانه به‌فروش برسد و طبیعی است كه این اتفاق از طریق شركت‌های پخش‌ مجاز رخ می‌دهد. در این صورت فرآورده دارای كد IRC است كمااینكه فقدان این كد به منزله عدم‌داشتن مجوز فرآورده مورد نظر است.

IRC مجوزی است كه سازمان غذا و دارو به داروها و فرآورده‌های حوزه سلامت و پزشكی می‌دهد. قاعدتا هیچ دارویی در كشور بدون داشتن این كد اجازه تولید و فروش در بازار دارویی را ندارد. در واقع كد IRC مجوز تولید و ورود به بازار دارویی كشور است. این شماره، برای هر دارو منحصر به فرد است. مثلا كد IRC قرص استامینوفن ۳۲۵ میلی گرم از یك كارخانه با كد IRC قرص استامینوفن ۵۰۰ میلی گرم از همان كارخانه متفاوت است.

راه‌حل دیگری كه برای سنجش اصالت كالاهای سلامت محور و فرآورده‌های مجوزدار وجود دارد استفاده از سامانه ردیابی، رهگیری و كنترل اصالت TTAC System كه به اختصار سامانه تی‌تك نامیده می‌شود، است. این سامانه مجموعه‌ای از بانك‌های اطلاعاتی، نرم افزارهای مختلف، پروتكل‌ها و استانداردهای فنی است كه سازمان غذا و دارو برای ردیابی، رهگیری و كنترل اصالت كالاهای سلامت محور نظیر دارو، تجهیزات پزشكی، غذا، لوازم‌آرایشی و بهداشتی و مكمل‌های غذایی، ایجاد كرده است. در این طرح برای هر بسته كالا، شناسنامه‌ای الكترونیك تهیه می‌شود تا در هر زمان و مكانی، به‌وسیله یكی از روش‌های تلفن همراه، اینترنت، پیامك و تلفن، قابلیت استعلام اصالت آن وجود داشته باشد.برای این كار شناسه 16رقمی روی كالا را به شماره تلفن‌های كنار كد‌ها (پیامك 20008822و تلفن 021-6185) می‌توان ارسال كرد یا با مراجعه به سایتttac.ir مراجعه كرد و با وارد كردن UID و یا با وارد كردن شناسه 16رقمی اصالت كالا را سنجید.

  • از مترو لوازم آرایشی نخرید

سازمان غذا و دارو به مردم به‌ویژه زنان توصیه كرد كه لوازم آرایشی را هرگز از دوره‌گردها و دستفروشان كنار خیابان نخرند؛ چراكه این فرآورده‌ها تهدید جدی سلامت پوست هستند. دكتر مصطفی اسماعیلی از مسئولان این سازمان گفت: مردم مطمئن باشند با اعتماد به این افراد به‌خاطر قیمت‌های نازل اجناس‌شان، از چاله در آمده و به چاه می‌افتند. فرآورده‌های آرایشی نامناسب با عوارضی مثل آكنه، جوش، لك، سوزش، خشكی، قرمزی، پوسته شدن پوست، ترك ناخن و... ظاهر می‌شود. هنگام خرید فرآورده آرایشی و بهداشتی تولید داخل، پروانه بهداشتی سازمان غذا و دارو را مورد نظر قرار دهید و در مورد وارداتی‌ها نیز حتما محصولاتی را تهیه كنید كه علاوه بر تأییدیه ورود، دارای برچسب ردیابی و رهگیری اصالت باشند. اگر تغییری در رنگ و بوی كرم‌ها ایجاد و آب و روغن آن از هم جدا شده باشد، به‌هیچ‌وجه نباید اقدام به خریدشان كرد، ضمن اینكه كرم خوب را از بوی دلپذیر آن نیز می‌توان شناخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha