نماینده مردم لنگرود در مجلس با انتقاد از جنگل‌خواری به واسطه صاحبان منافع و عملکرد ضعیف سازمان‌جنگل‌ها، گفت: اجرای کامل طرح تنفس تنها می‌تواند موجب احیای جنگل‌ها و صیانت از اراضی جنگلی شود.

تصرف اراضی جنگلی در پی ضعف عملکرد سازمان‌جنگل‌ها

سلامت نیوز:نماینده مردم لنگرود در مجلس با انتقاد از جنگل‌خواری به واسطه صاحبان منافع و عملکرد ضعیف سازمان‌جنگل‌ها، گفت: اجرای کامل طرح تنفس تنها می‌تواند موجب احیای جنگل‌ها و صیانت از اراضی جنگلی شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،مهرداد بائوج لاهوتی  در خصوص کاهش اراضی جنگل طی دهه‌های اخیر، گفت: آسیب اراضی جنگلی در دهه‌های اخیر امری غیرقابل انکار است، متاسفانه اراضی جنگلی توسط برخی افراد صاحب منافع به واسطه ارتباط با دستگاه‌های دولتی تصرف و تصاحب شده است به نوعی که از اراضی جنگلی در راستای منافع شخصی استفاده شده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، افزود: در فصل تابستان به دلایل مختلف بخشی از جنگل‌های کشور دچار حریق می‌شود و پس از آن به فضای بایر تبدیل شده و در نهایت مورد تصرف قرار می‌گیرد به شکلی که گاها تغییر کاربری هم داده می‌شود.

وی با بیان اینکه ارتفاعات کلاردشت یکی از مناطقی است که به شکل کامل مورد تصرف قرار گرفته است، ادامه داد: متاسفانه افرادی که منابع طبیعی و جنگل را تصرف کردند به راحتی پروانه ساختمانی در قالب تعاونی یا اشکال دیگر دریافت کرده‌اند، هرچند در سال اخیر این موارد به جهت ورود قوه قضاییه کم رنگ‌تر شده است.

لاهوتی یادآور شد: بخشی دیگر از اراضی جنگلی که بیشترین آسیب هم دیده؛ به واسطه مدیریت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بوده است، در حقیقت این سازمان طرح‌هایی را تحت عنوان تبدیل جنگل‌های فرسوده و احیا جنگل‌ها دراختیار تعاونی‌هایی قرار داد اما متاسفانه بعد از جمع‌آوری درختان فرسوده درختانی جایگزین نشدند یا به شکل محدود دنبال شد بنابراین بخشی دیگر از اراضی جنگل به این دلیل مورد تجاوز قرار گرفت.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بنا به دلایل مذکور مجلس درجریان بررسی و تصویب قانون برنامه ششم توسعه سه سال تنفس برای جنگل‌ها را به تصویب رساند تا در این مدت قطع درختان ممنوع و تنها در موارد استثنایی و محدود به بهره برداری بپردازند به شکلی که اگر در این شرایط استثنایی یک درخت قطع شود به جای آن 10 اصله درخت کاشته شود.

وی معتقد است: علاوه بر اجرای طرح تنفس جنگل، تقویت نظارت بر اجرای آن لازم است تا فرصت ترمیم فضاهای آسیب دیده و کاشت نهال به جای قطع درختان برای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری فراهم شود.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مصوبات قانونی مجلس از جمله طرح تنفس تاثیر بسزایی در احیا جنگل‌های کشور و صیانت از اراضی جنگلی خواهد داشت البته به شرطی که به شکل کامل اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha