رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران با انتقاد از عملیات سنگفرش‌کردن سه چهارراه مرکز پایتخت که با عنوان طرح ارتقای کیفیت زندگی در حال اجراست، گفت: در شرایطی که شهر، شهروندان و مدیریت شهری از نظر اقتصادی در محدودیت و مضیقه مالی قرار دارند، شهرداری کاری واجب‌تر از این ندارد که آسفالت سالم کف خیابان‌ها را بِکند و آنها را سنگفرش کند؟!

عصبانیت تهرانی‌ها از سنگفرش‌کردن خیابان‌ها

سلامت نیوز: رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران با انتقاد از عملیات سنگفرش‌کردن سه چهارراه مرکز پایتخت که با عنوان طرح ارتقای کیفیت زندگی در حال اجراست، گفت: در شرایطی که شهر، شهروندان و مدیریت شهری از نظر اقتصادی در محدودیت و مضیقه مالی قرار دارند، شهرداری کاری واجب‌تر از این ندارد که آسفالت سالم کف خیابان‌ها را بِکند و آنها را سنگفرش کند؟!


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، از ابتدای نوروز ۹۶ تاکنون شهرداری تهران چهارراه‌های سیروس، سرچشمه، مخبرالدوله و میدان بهارستان را شخم زد تا آنها را سنگفرش کند. قرار بود تا پایان هفته دوم فروردین ۹۶، این طرح به پایان برسد اما هنوز در این محدوده ممنوعیت‌های ترافیکی برقرار است. محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران که هفته گذشته از این طرح دیدن کرده بود، دراین‌باره به خبرآنلاین گفت: در شرایطی که شهرداری با انبوه مسائل و مشکلات مالی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و بدهی‌های فراوانی به پیمانکاران دارد، واقعا اولویت شماره یک تهران، این است که کف چهارراه‌ها را بِکنیم و سنگفرش کنیم؟


او در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود این طرح در راستای ارتقای کیفیت زندگی مردم اجرا می‌شود، گفت: سنگفرش‌کردن کف چهارراه‌های پرتراکم و پرترافیک منطقه 12 که با مسائل و مشکلات فراوانی برای اهالی و کسبه همراه بوده، واجب‌تر است یا اینکه چاره‌ای برای ازبین‌بردن انبوه موش‌هایی که در انهار و جوی‌های این منطقه از سروکول هم بالا می‌روند، بیندیشیم؟ چرا در طرحی که با پول مردم اجرا می‌کنید، نظر مردم را نمی‌پرسید؟


رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: اعتقاد داریم هیچ اقدامی در ارتقای کیفیت زندگی مردم مؤثرتر از تجهیز ناوگان حمل‌و‌نقل شهری و توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقلی با محوریت تکمیل مترو نیست؛ گسترش حمل‌و‌نقل عمومی در محدوده مرکزی تهران و اجرای سیستم LRT در این منطقه بیشتر به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک می‌کند یا سنگفرش‌کردن چهارراه‌ها؟ به گفته حقانی، اهالی و کسبه این محدوده به میزان گسترده‌ای از این طرح ناراضی هستند: شهروندانی که مجبورند مسیر پنج دقیقه‌ای را در 45 دقیقه طی کنند، از اجرای طرحی که زندگی وکسب‌وکار آنها را تحت‌تأثیر قرار داده به‌شدت عصبانی هستند؛ الفبای حکمرانی در شهر و دموکراسی شهری و بِ بسم‌اللهِ مردمسالاری دینی حکم می‌کند، قبل از اینکه طرحی را در ناحیه‌ای اجرا کنیم، نسبت به ارزیابی محلی آن اقدام کرده و حداقل از مردم همان محله راجع به آن طرح نظرسنجی کنیم. او گفت: بارها بر وجود پیوست‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی در اجرای طرح‌های شهری تأکید کرده‌ایم، سؤالی که دراین‌میان مطرح می‌شود، این است که واقعا در این طرح و طرح‌های مشابه که با پول خود مردم اجرا می‌شود، چقدر نظر مردم را دخالت داده‌ایم و چه اندازه رضایت مردمی که در محل اجرای پروژه کار و زندگی می‌کنند، برای مجریان طرح اهمیت دارد و به آن توجه می‌کنند؟


چه چیز ناآرامی را می‌خواهید آرام کنید؟
رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران گفت: اعتقاد دارم طرح سنگفرش‌کردن تقاطع‌های منطقه 12 با هدف آرام‌سازی این منطقه، هدردادن پول مردم و هزینه اضافی است؛ در منطقه‌ای که آن‌قدر درگیر ترافیک است که سرعت خودروها از چند کیلومتر در ساعت تجاوز نمی‌کند و خودروها در ترافیک سنگین، چاره‌ای جز توقف طولانی‌مدت پشت راهبندان چهارراه‌ها را ندارند، آرام‌سازی چه معنا و مفهومی دارد و چه چیز ناآرامی را می‌خواهید در این منطقه آرام کنید؟
حقانی در ادامه گفت: اگر شهرداری به آرامش مردم فکر می‌کند، به جای سنگ‌کردن محل عبور و مرور آنها، فکری به حال موش‌های شهر کند که به‌ویژه مناطق مرکزی شهر به جولانگاه آنها تبدیل شده و بهداشت محیط و سلامت مردم این مناطق را مورد تهدید قرار داده‌اند؛ متأسفانه در اجرای پروژه‌های شهری، اولویت‌ها و ضرورت‌ها مورد غفلت قرار گرفته است. رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: منطقه 12 در محدوده مرکزی شهر، شناسنامه شهر تهران و قطعه‌ای ارزشمند، شاخص و قیمتی از پازل تاریخ پایتخت است؛ پازلی که سایر قطعات آن متأسفانه به مرور زمان گم شده، محو شده یا تغییر شکل داده‌اند و اینکه هر روز بر‌اساس تصمیمات سلیقه‌ای، چهره این منطقه را تغییر دهیم، به‌هیچ‌عنوان پذیرفتنی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha