دانشمندان انگلیسی در دانشگاه ناتینگهام متوجه شده‌اند كه در مغز سوسك‌ ها و ملخ‌ ها مولكول ‌های قوی آنتی ‌بیوتیكی وجود دارد. این مولكول‌ها قادر به محافظت بدن سوسك‌ها در مقابل میكروب ‌های خطرناك هستند كه می تواند در آینده برای سلامتی انسان مفید باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دویچه وله (صدای آلمان)  سوسك كه به عنوان حشره‌ ای موذی و ناقل بیماری‌ های گوناگون شناخته شده احتمالا در آینده برای نجات انسان از عفونت‌ های میكروبی نقش مهمی ایفا خواهد كرد.
برای بسیاری از افراد بویژه خانم‌ ها، حتی شنیدن نام  سوسك  كافی است تا از فرط انزجار چهره خود را درهم كشند. صحبت درباره سوسك تا به حال تنها با توصیفات منفی همراه بوده است. آن‌ها منبع آلودگی و ناقلان بیماری محسوب می‌شوند. اما پژوهشی جدید نشان می‌دهد كه همین حشرات منفور اتفاقا می‌توانند برای انسان‌ ها مفید باشند.
سیمون لی یكی از محققان دانشگاه ناتینگهام در زمینه میكروبیولوژی می‌گوید در مجموع 9 ملكول در بدن این حشرات كشف شده كه می‌توانند باكتری ‌های خطرناك از جمله را مرسا و ای. كلی نابود كنند.
مرسا نوعی از باكتری ‌های استافیلوكوكوس است كه عفونت ‌های خطرناكی را در بدن انسان ایجاد می‌كند و در برابر بیشتر آنتی‌ بیوتیك‌ها مقاوم است. ای.‌كلی نیز باكتری عفونت ‌زای دیگری است كه یكی از علایم آن اسهال است.
البته اینكه بدن سوسك ‌ها خود توانایی تولید آنتی‌بیوتیك برای مبارزه با باكتری ‌های موجود در محیط زندگی این حشرات را دارد برای دانشمندان غافل ‌گیركننده نیست.
سیمون لی در این باره می‌گوید كه حشرات معمولا در محیطی آلوده و غیر بهداشتی زندگی می‌كنند و باید با انواع و اقسام باكتری‌ ها دست و پنجه نرم كنند. از این رو كاملا طبیعی است كه بدن آنها سیستم دفاعی قوی برای مقابله با میكروب ‌ها در اختیار داشته باشد.
در حال حاضر مولكول‌ های كشف شده همچنان در آزمایشگاه تحت بررسی هستند. سیمون لی و همكارانش امیدوار هستند كه در آینده از آنتی‌ بیوتیك ‌موجود در بدن سوسك‌ ها برای درمان بیماری‌ های عفونی حاصل از مرسا و ای.‌كلی بتوان استفاده و آن را جایگزین دارو هایی كرد كه در حال حاضر برای مقابله با اینگونه بیماری ‌ها استفاده می‌شوند و عوارض جانبی زیادی را به همراه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha