یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 210347

وقتی مفاصل سفت و متورم می‌شوند درد آنها می‌تواند انجام هر کاری از برداشتن یک خودکار گرفته تا قدم زدن و پختن غذا را برای فرد مشکل و عذاب‌آور کند.

این مواد غذایی به مفاصل آسیب می‌رساند

سلامت نیوز: براساس اعلام مرکز درمان و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، از هر پنج نفر، یک نفر به آرتروز مبتلاست. هرچند راهی برای از میان بردن کامل درد مفاصل وجود ندارد، اما تحقیقات نشان می‌دهد مواد غذایی خاصی که ضدالتهاب شناخته می‌شوند ـ مانند روغن زیتون، آجیل و روغن ماهی‌ـ می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند. در مقابل، برخی مواد غذایی هم برای مفاصل مضر هستند. اگر دچار درد مفاصل هستید و این مواد غذایی را کم و بیش مصرف می‌کنید احتمالا مشکلتان را افزایش می‌دهید.


گوجه‌فرنگی

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: هرچند گوجه‌فرنگی معمولا به عنوان یک ماده غذایی ضدالتهاب شناخته می‌شود، اما مدت‌هاست کسانی که از نوع خاصی از آرتروز که نقرس نامیده می‌شود، رنج می‌برند بر این باور هستند که این میوه قرمزرنگ باعث تشدید درد مفاصل می‌شود. تحقیقات جدید این مطلب را تایید می‌کند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مصرف گوجه‌فرنگی میزان اسید اوریک موجود در خون را افزایش می‌دهد. بالا رفتن سطح اسید اوریک خون از عوامل اصلی ایجاد نقرس است. اگر نمی‌توانید مصرف گوجه‌فرنگی را قطع کنید، میزان مصرف‌تان را کاهش بدهید و مطمئن شوید به طور منظم داروهای کاهش‌دهنده اسید اوریک مصرف می‌کنید.

روغن‌های ذرت، آفتابگردان، گلرنگ، سویا و پنبه‌دانه

حتما در مورد فواید و قدرت اسیدهای چرب امگا 3 ـ مولکول‌هایی که ماهی سالمون و گردو را به مواد غذایی بسیار مفیدی تبدیل کرده‌اند ـ زیاد شنیده‌اید. اما در مورد اسیدهای چرب امگا 6 چه چیزهایی می‌دانید؟ احتمالا تاکنون میزان زیادی از این ماده مغذی را مصرف کرده‌اید، زیرا این ماده در روغن سویا یافت می‌شود و روغن سویا تقریبا در همه انواع بسته‌های غذایی که از قفسه‌های فروشگاه‌ها می‌خرید، وجود دارد. به همین دلیل مصرف اسیدهای چرب امگا 6 در بسیاری از افراد، تقریبا 25 برابر بیشتر از اسیدهای چرب امگا 3 است.

این تفاوت زیاد می‌تواند به مفاصل آسیب برساند. براساس تحقیقات، هر تناسبی میان مصرف این دو نوع اسید چرب که بزرگ‌تر از نسبت یک به ده باشد، به مشکلاتی مثل آسم، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و التهاب منجر می‌شود. کارشناسان می‌گویند افراد مبتلا به رماتیسم مفاصل باید این نسبت را به دو به یک یا سه به یک برسانند. اسیدهای چرب امگا 6 همچنین در غذاهای سرخ شده، مارگارین، زرده تخم‌مرغ و گوشت وجود دارد.

نوشابه‌ها

مصرف نوشابه‌های شیرین هیچ سودی برای سلامت ندارند و حتی نوشابه‌های رژیمی هم تاثیرات بدی به جا می‌گذارند. این نوشیدنی‌ها علاوه بر این که ریسک ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند، قند موجود در آنها، آزاد شدن پیام‌دهنده‌های التهاب را که سیتوکین نامیده می‌شوند، تحریک می‌کند. محققان پس از انجام تحقیقات 30 ساله به این نتیجه رسیدند که میان مصرف نوشابه و ریسک ابتلا به آرتروز ارتباط وجود دارد. براساس این تحقیقات، ریسک ابتلا به آرتروز در خانم‌هایی که روزانه یک یا بیش از یک نوشابه مصرف می‌کنند، 63 درصد بیشتر از کسانی است که نوشابه مصرف نمی‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha